Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kjøpte ny switch 3com sin og.... Hjelp..

Anbefalte innlegg

har kjøpt en ny 3com switch. 10/100 Mb.

har koblet til alle pc'ene mine i huset og alle funker bortsett fra en, har testet den kablen som går ut fra switchen og til denne pc som ikke funker, med en annen pc og det funker, så kabelen er ok.

på feilpc:

i xp så bytter det med å stå: "en nettverkskabel er frakoblet"og "henter nettverksadresse"

og så bare blinker det bak på nettverkskortet med ca 0,5 sek mellom hver blink.

har en 10 Mb hub og kobler til og det virker... merkelig

er det noe instilling i xp som kan fixe dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det nok kabelen eller ett defekt nettkort, jeg vil tro det er kabelen.

Er denne hjemmemekket? Hvis ja er den da koblet 100% etter skjemaet?

6593931[/snapback]

ja kablen er hjemmelaget.

men den funker på en annen pc.

testet å sette på et annet nettverkskort på den samme pc, funka ikke det heller, er det en instilling i xp som driver å lurer meg her tro?

Lenke til kommentar
Da er det nok kabelen eller ett defekt nettkort, jeg vil tro det er kabelen.

Er denne hjemmemekket? Hvis ja er den da koblet 100% etter skjemaet?

6593931[/snapback]

ja kablen er hjemmelaget.

men den funker på en annen pc.

testet å sette på et annet nettverkskort på den samme pc, funka ikke det heller, er det en instilling i xp som driver å lurer meg her tro?

6598050[/snapback]

har masse kabler jeg har laget, funker fint på ALLE andre pc, hvor ikke AKKURAT den PC'n`

og hvorfor fun ker den pc kun i 10 Mb?. går ikke med 100 altså,...

Lenke til kommentar

1. Nye drivere til nettverkskortet?

2. Prøve å kople sammen problem PC'n med en annen maskin via kryssa-kabel. Virker dette så er det i alle fall ikke nettverkskortet.

3. Du har prøvd å kople den til en annet port på switch/hub'n ?

:hmm:

Endret av xantarion
Lenke til kommentar

For å lage en kabel etter standardene må man følge en av to maler. Du kan f.eks. se på de som ligger her: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx

Grunnen til at rekkefølgen er viktig er at det ikke skal bli unødvendig mye støy mellom lederene. Nettverkskortene bruker 4 av lederene på 100 Mbps og alle 8 på 1000 Mbps, to og to av lederene er tvinnet rundt hverandre og for at kablene skal fungere riktig er man nødt til å følge skjemaene.

Lenke til kommentar
Men har du laget kabelen etter korrekt skjema? Likt i begge ender er ikke nok.

6599949[/snapback]

hva mener du med det?

har laget en patche kabel, lik i begge ender, hva mer må til?

6600614[/snapback]

Du må parene i kabelen koblet på de riktige kontaktene. Det må være par på pinne 1 -2, 3-6, 4-5 og 7-8. Vet dette har vært diskutert andre steder her, men orker ikke lete etter dette nå. Dette er typisk mer viktig på 100Mb enn på 10 og viktigere jo lengre strekk (har brent meg på det selv.)

Du har testet den ikke-fungerende PCen med en annen kabel og en annen kontakt på switchen?

M.

Lenke til kommentar

En nettverkskabel består av 8 ledere der 2 og 2 er spunnet rundt hverandre (derfor det heter TP = twisted pair). På en nettverkskabel må disse parrene stå i riktig posisjon. Når parrene er spunnet rundt hverandre på denne måten, reduserer interferensen (forstyrrelsene) på signalet.

Slik skal en vanlig cat5e kabel kobles.

PS. Dersom du bare kobler lederene rett på kontakten uten å ta hensyn til dette, kan du få de til å virke på korte strekninger på 100Mbps, eller 10Mbps på lengre kabler. Men for å få 100Mbps stabilt, MÅ du følge standarden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...