Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette bidrar da til klokking av CPU? For nå er det 1.0GHz prosessorer i stedet for 1.8GHz :ohmy: Men dette er kanskje meningen?

7862581[/snapback]

 

Bruker du programmene dine bare fordi alle andre bruker de eller fordi du vet hva du skal bruke dem til? Kanskje du kan lese litt om hva NHC er for noe på hjemmesiden som jeg for en liten stund siden ga deg link til.

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet hva NHC brukes til, men jeg ble bare overrasket over hva den fiksen fikset (for nå ser jeg jo klokking opp og ned og litt av hvert mer) og lurte og på hva du mente det kunne hjelpe meg med.

 

Prøvde igjen å spille i sted, men temperaturen gikk opp nesten med det samme, så tror jeg må få en skikkelig dialog med netshop om dette.

 

Varmeproblemene kommer nesten enda mer etter jeg installerte den fiksen. Men jeg skal love å sette meg litt mer inn i NHC før jeg går i nærmere detaljer.

 

Får fortsatt meldingen: Consider BIOS upgrade, senest når jeg surfet i dag med vinduet åpent... Kan ikke kun være et varmeproblem dette.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg satt 2 kvelder forrige uke og leste alle (!) innleggene på denne siden.

 

Mitt oppsett er følgende (kjøpt ca 20. des 06)

duo core 2 1,83 mhz, 100gb 7200 rpm, 2gb ram. Sjekket bios'en og den var z1.14.

 

(FOR DE SOM IKKE GIDDER Å LESE ALL SKRIFTEN, HENVISER JEG TIL NEDERST DER JEG HAR PROBLEMER MED SKJERMEN SOM IKKE SLÅR SEG PÅ ETTER HVILEMODUS)

 

Siden dette er en erfaringstråd, tenkte jeg at jeg kunne dele mine erfaringer så langt...

Først vil jeg si at denne pc'n var soleklart valg for min del med valgfrihet på maskinvaren, herlig design, verdi for penga, og fargen helsvart. Skjermkortet var heller ikke leit å lese om. Så blant annet test på dinside.no når jeg vurderte.

Jeg hadde derimot noe tvil rundt dette heller ukjente merket Zepto, men man vet jo aldri, tenkte jeg fikk ta en sjans.. Frakten fra Netshop (sandefjord) tok vel 2-3 dager, noe som var upåklagelig.

Da jeg startet opp pc'n første gang fikk jeg helt noia da jeg hørte cd-rommen som skrek! men dette ble jeg fort vant til. Skrekken ble ytterligere når jeg skulle legge i windows cden, og trodde ikke cd spilleren (slot in) tok cder til å starte med, måtte bruke mye makt for å få inn cden. Ordnet seg til slutt.. Da jeg fikk lagt inn windows (brent cd som både gamlepc'n og kompis sin pc bruker) fikk jeg plutselig beskjed om at sp1 ikke var lagt inn, og lydkortet ikke ville lystre. La inn windows 3 ganger før jeg i hele tatt fikk pcen til å fungere 100% (med pappas originale dell-cd). Hev inn drivere og pc'n fungerte greit nok. Har gjort det siden, men etter å ha lest på denne siden, kjenner jeg igjen noen av problemene. Det er mer lyd på tastaturets høyre side, noe som irriterer meg litt da disse er mest brukt. Men ikke stort problem. Den blåskjermen som har vært vist på bilde har jeg også fått mens jeg spilte NRK Ski Challenge, men kun èn gang.. Men hovedproblemet mitt har vært at skjermen ikke slår seg på igjen når jeg har f.eks lukket lokket. Jeg ønsker ikke å være negativ mot denne pcen, for jeg føler i og for seg at den er bra, men det er et par småting som irriterer såpass at det er verdt å merke seg. Varmeproblemer har jeg ikke sett noe til, Speedfan ligger på ca 30-40 grader i snitt under surfing og lett arbeid. Har ikke testet den på "hardere" spill enn Ski Challenge enda hehe, så kan ikke si hvordan den er på tøffere oppgaver. Støyer noe, men ikke problematisk. Kan fint ha den i forelesninger. Skjermen liker jeg veldig godt. Gamlepcen min var compaq n610c (4 år gammel i feb) og der var skjermen elendig, så jeg har kanskje noe dårlig sammenlikningsgrunnlag, men på denne pcen er skjermen lyssterk og fin. Finnes nok bedre, men til størrelsen og pcen generelt syns jeg skjermen er passende. Også oppløsningen er bra. Baksiden av skjermen er kanskje noe "myk", men har ikke vært problem enda. Har den i sekken (uten ekstra pc-polstring). Ellers har jeg også vært borti num-lock tabben, fikk ganske så noia her en stund, men fant heldigvis fort ut av det :). Touch pad'en er ikke den beste jeg har vært borti, men funger greit nok. Kan scrolle begge veier med den. Ellers er lyden i høyttalerene ganske bra syns jeg, også lyden til stereoanlegget. Har planer om å teste 5.1 snart, men finner ikke helt ut av det når jeg er inne på lydsoftwaren. Genialt at det er mulighet da ihvertfall, får håpe det funker. Mic inngangen er ikke testet. Usb'er fungerer fint. Batteriet er ikke bra, ca 1t 40min, men det visste jeg før jeg kjøpte pcen. Har ikke heller vært så nøye på å "kjøre inn" batteriet skikkelig. Bruker den stort sett med kabelen. Ellers er den veldig pen å se på, noe av det penere jeg har sett. Tastaturet er fint å skrive på, med grei feeling, bortsett fra noen av tastene på høyre siden som "tikker" litt mye. Tenkte dette kunne være til grei info for eventuelle nye kjøpere... Skulle jeg kastet en terning hadde jeg nok gitt 4+ eller deromkring. Uten skjermproblemet en god 5'er. Har også hatt kontakt med Netshop pr telefon, og det var enkelt og greit å komme gjennom, så supporten virker meget bra!

 

Men jeg har som sagt problemer med skjermen som ikke slår seg på etter at jeg har lukket den og åpner igjen. Samme gjelder med FN+F2. Skjer også hvis jeg lar maskinen stå lenge nok. Har valgt i power oppsettet at den ikke skal slå av hverken hd, skjerm eller gå i hvilemodus på LAAAANG tid. Ender med at jeg må holde powerknappen inne og restarte maskina på den "farlige" måten. Har lagt inn den oppdateringa (husker ikke navnet) som gjør at maskina lagrer all info når man restarter, som ble linket på en av de tidligere sidene i denne tråden, uten at det hjalp.. Noen som har tips? For jeg får ikke skjermen på selv om jeg lukker og åpner hverken fort, sakte eller mange nok ganger. Må alltid holde powerknappen.. Et delspørsmål kan være hvor skjerm-bryteren sitter? Har ikke funnet denne enda.. Vet flere har dette problemet, så hvis noen der ute kan hjelp meg/oss hadde det vært supert :)

Lenke til kommentar

Kjørte memtest i går og i følge memtest er det ikke noe problem med minne på maskinen. Kjørte den gjennom 20 passes, håper det er nok. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7871755

 

Som sagt blir den mye varmere nå som den varierer slik i strømtilførsel og CPU -ytelse. Og jeg finner ikke noen muligheter for å endre på dette. Har prøvd både litt av hvert for å se om det vil stoppe, for nå kan det oppstå varme oppimot 85 grader bare ved åpning av litt krevende programmer, og under surfing kan den til tider være oppe i 70.

 

@Flakstad: Fin og godt skrevet brukeranmeldelse, hadde hatt bruk for den om jeg ikke allerede hadde kjøpt maskinen. Når det gjelder problemet ditt har ikke jeg noe svar, for har de samme problemene. Men du burde kanskje oppdatere til BIOS 1.17 og ta det med ro, kom borti Num Lock en gang selv og begynte å lure på hvorfor 0as25nen s2rev s352 s60 dette,,,

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

@Flakstad:

Meget bra erfaring. Er skikkelig stolt over at noen faktisk har lest igjennom alle sidene.

Hvis du er redd for å hele tiden slå av maskinen på den "farlige" måten ved å holde inne power knappen, kan du stille inn maskinen (på Strømstyringsalternativene) at maskinen skal slå seg av via et trykk på power knappen. (Windows vil logge ut, og du vil høre avslutningsmelodien.)

Lenke til kommentar

Jeg har selv slått på slik at maskinen skal skru seg av. problemet mitt er dog at maskinen ikke lystrer da heller.

 

Tipper jeg installerer nhc på nytt, den fiksen gjorde riktignok så programmet funket som det skal (med tanke på endring av CPU og strømtilførsel for CPU) men varmeproblemene er 10 ganger verre.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Genialt. Nå er det blitt så ille at selv om maskinen er tilkoplet strømforsyning og jeg manuelt ber den gå i hvilemodus skjer det ikke. Jeg kan lukke opp og igjen lokket haugevis av ganger uten reaksjoner. Og selv om det i teorien skal gå å trykke et enkelt trykk på avknappen for å unngå å slå den av "farlig" går det ikke. Har skrudd av maskinen farlig et par ganger nå og innser jeg må begynne å skru den av ofte.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke, tror jeg har prøvd det meste, jeg reinstallerte den fiksen for XP for de med 1GB ram og da virket det til og med uten tilknyttet strømforsyning, men etter jeg lukket den opp, restartet maskinen. Feilmelding? "Consider BIOS upgrade"... Har 1.17 Consider BIOS Upgrade er vel feilmeldingen jeg har fått mest av. Både før og etter oppdatering til 1.17, før hadde jeg 1.14.

Lenke til kommentar

Siden du nettopp fikk maskinen har du nok siste BIOS.

Les den første posten (den på første siden) om hvordan du sjekker hvilken BIOS du har, hvordan du finner ut hvilken versjon som er den nyeste, og hvordan man flasher/oppdaterer BIOS.

 

Det er en liten risiko forbundet med oppdatering. Har du brent CDen riktig og har i batteri og strøm før du oppdaterer skal alt gå bra.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått denne maskinen og har et par små ting å si om den.

 

Førstegang jeg installerte Windows XP så fikk jeg masse problemer med at maskinen ikke ville gjøre som jeg ville. Slik som å åpne vindu og slå av maskinen. Men alt det ordnet seg med en formatering og en ny installasjon. Forskjellen mellom installene var driverne. Første install brukte jeg de som var med på den orginale cdn. Andre install brukte jeg de nyeste fra Zepto. Etter dette har den funket greit.

 

Har også problemet med tastaturet som dere snakker om en del. Er ikke noe gale med de festene, men ser at ytterst på tastaturet på høyre side er det 1mm åpning mellom maskin og tastatur. Denne klikker hver gang knapper på høyre side blir brukt.

 

Men det er ikke mitt værste problem. Det som er den mest plagsomme problemet er at når jeg lukker lokket er det ikke altid skjermen går på igjen. Må lukke det og åpne det noen ganger før skjermen går på. Er det noen her som har fikset dette problemet?

 

Har nyeste bios 117 og de nyeste drivere fra Zepto sin ftp.

Lenke til kommentar

Er det slik at det ikke er noen egen knapp for å skru av touchpadden, som igjen gjør at man stadig kommer borti den når man skriver?

 

Og jeg ser at folk bemerker bråket fra slot-in spilleren, men det er likevel litt vanskelig å danne seg et korrekt bilde av hvor høyt den egentlig lyder. At noen gidder å ta opp lyden og poste et klipp er nok for mye forlangt :p Men, er det slik at det er plagsomt om man vil se en film uten et lukket headset eller?

Jeg har nemlig gått for den vanlige skuffen, men faen som jeg sikler på slot-in egentlig ... Det har blitt en del fram og tilbake med min bestilling, så den har ikke kommet enda - og jeg har mulighet til å forandre dette :whistle:

 

Eller må jeg jo si jeg gjør meg mine tanker om Asus A8Js.. Mitt oppsett av Zepton blir med 100Gb hd, 2G ram, pixelgaranti og vista, noe som bringer meg opp i ca 13300. Og det er ca prisen for Asusen (selv om jeg ikke kommer til å handle hos Amentio), som har dvi-ut, 120G hd, webcam, t7200 og go7700, men altså bare 1G ram til den prisen. Nå har jo A8Js the new look of laptop-hvitevare imho, men likevel.

 

Foressten, hvordan er forskjellen mellom go 7600 og 7700, noen som har erfart det i praksis?

 

Tenke, tenke, tenke ...

Lenke til kommentar

QLButton virker i alle fall ikke XP, ganske irriterende.

 

Du kan skru av Touchpad. Fn + F6 er formelen. Fn er helt nede til venstre på tastaturet ved siden av ctrl.

 

Varmeproblemet mitt er ikke like ille om jeg kjører på "Battery Optimized" den kjører da kun på 1.0GHz og ikke 1.8GHz. Men likevel er det en klar varmeøkning under spilling utifra NHC sine logger og for å forhindre overoppheting blir det mye alt-tabbing. Og jeg har fått articfacts igjen eller hva det nå heter, virker faktisk som om det ikke har mye med varmen å gjøre, men heller har med hvor lenge jeg spiller Medieval 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...