Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Zepto Znote 6214W erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv å trekk ut strøm før du prøver å sette maskin i hvilemodus. Virker som maskinen adlyder forespørsel om hvilemodus bedre når strømmen ikke er tilkoblet.

7467619[/snapback]

Har trukket ut strøm, men det samme skjer.

Innstillingene for hva som skal skje når du lukker lokket er fortsatt satt riktig?

7468038[/snapback]

Ja, den er satt til å "Gå i ventemodus".

Lenke til kommentar
Hei, har et lite spm/ problem, jeg skal flashe biosen på min 6615WD, men det står jo man MÅ ha standard inntillingene i BIOS aktivert, men når HDD står som første Boot device, så booter den jo ikke fra plata med bios på...

kan jeg skifte boot device?

7472751[/snapback]

CD/DVD står som default boot device når du får datamskinen. Men når du ikke vet om du kan skifte boot device antar jeg at du heller ikke har byttet om slik at HD kommer først i rekken. Det går ann å bytte rekkefølgen. Når du starter laptoppen sjekker den om det står en bootbar CD/DVD i spilleren og om det ikke gjør det starter den å boote fra HD.

Du kan enkelt sjekke om det er CD/DVD som står først i rekken ved å bruke en Windows cd (du kan bli lurt om du har gjort brenneprosessen av BIOSen feil). Du setter den i og starter laptoppen på nytt. Da vil den begynne å laste inn drivere og filer for å begynne installering eller reparering av Windows. Du må for all del ikke finne på å gå videre med noen av alternativene som du da blir bedt om. ta ut Windows CDen og avbryt prosessen. Du kan også sjekke dette i BIOS da.

Jeg sjekket opp på Zepto 6615WD service om det var noen nye BIOS oppdateringer til din 6615WD. Her fant jeg at var kommet to nye BIOSer (v108 og v108r). Den første står det ikke noe beskrivelse på hva den gjør bortsett fra at den er en er en nyere versjon. Det eneste den andre oppdateringen tar for seg at den deaktiverer IR-mottaket. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de har deaktivert den da. Men store forandringer er det ikke gjort i denne BIOSen.

v1.08r

- IR-reciever now disabled

V1.08

- Update of initial release

Om du tenker på å bruke en av 6214W sine BIOS oppdateringer fraråder jeg det STERKT :nei: . Selv om jeg vet at det er påstander om at det skal være samme innmat i 6615WD som i 6214W. Hadde dette vært tilfelle hadde nok Zepto lagt ut de samme BIOSene til 6214W ut til 6615WD også.

Det finnes en egen tråd om Zepto Znote 6615WD. Jeg vil anbefale deg at du heller poster i den tråden om ting som angår din datamaskin.

Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål. Muligens de er besvart tidligere i tråden, og da beklager jeg, men 36 sider blir litt mye å lese gjennom.

1: Hva er BIOS, og hva er fordelen med å oppdatere denne?

2: Hvordan kan jeg dempe støyen på PC'en. Den konstante susen blir litt vel høy hvis jeg sitter på en lesesal eller lignende.

3: Går det an å bruke P1 og P2 som museknapper? Jeg har sølt brus over tastaturet mitt og da sluttet venstre musetast å fungere. Det går bra når jeg bruker en ekstern mus, men musen på den bærbare fungerer ikke. Det fungerer heller ikke å bruke touchpaden da det ikke skjer noe når jeg tapper på den. På ikonet nede til høyre på startlinjen lyser det konstant grønt på den venstre musetasten på bildet.

Endret av MrPark
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Dette er muligens et latterlig dumt spørsmål men jeg fyrer løs.

I en bærbar PC kommer det vel og litt støv inn i etterhvert, hvordan løser man det? Eller er støv i bærbare PCr et ikke-problem?

7474025[/snapback]

Dette lurer litt jeg på også, men jeg tror kanskje ikke det vil komme så mye støv inn i en laptop som med en stasjonær. Stasjonære pc'er ligger ofte på gulvet og samler derfor til seg mere støv. Laptopen min f.eks står på en stol med en liten flate, den samler derfor minimalt med støv inn. Hadde dog vært gøy å åpne å se, men tørr ikke pga garantien.

Mulig det går ann å bruke en luftpistol til en kompressor å blåse litt forsitkig inn i lufte hullene.

Lenke til kommentar

Når jeg byttet kjølepasta var det litt støv på kjølribba, men det var ikke noe problematisk. Etter et par-tre år kan jeg tenke meg dette kan bli et problem. Du kan bruke en støvsuger, eller en flaske med komprimert luft for å prøve blåse/suge støvet ut fra viften. Blir støvet ett problem kan jeg tenke meg at det går å sende den inn til netshop, evt åpne å ta ut støvet selv.

Lenke til kommentar

hei!

fikk mail av netshop idag, at de har sendt tilbake pc'n fra rep.

kostet ikke noe og det står at de er crystal clear skjerm på nå. tror de skifta ut hele barebone, jeg hadde ikke crystal clear før.

gleder meg til den kommer.

tror dere de har instalert nyeste bios update?

og hvilken windows xp skal jeg installe x64 elle x32? er det noe forskjell?

Lenke til kommentar
ok, så hva er den generelle konklusjonen med denne maskinen. Har problemene blitt fikset ved oppdatering av bios slik at den er et sikkert kjøp, eller er det like greit å kjøpe en compal hel80 og evnt. klokke opp skjermkortet? har observert flest klager med zeptoen :hmm:

7487170[/snapback]

Jeg kan fortelle deg at jeg er kjempefornøyd med min. Ingen varmeproblemer så langt... Jeg vet at mange andre har det, men husk at det er de misfornøyde som skriker høyest av alle. Det finnes helt sikkert en drøss med fornøyde brukere som ikke sier et ord her inne. Jeg anbefaler zepto 6214!

Lenke til kommentar

Slenger meg på jeg også. Anbefaler Zeptoen...

33% forskjell i ytelse på skjermkortet, og 1280x800 er vel akuratt passe på en 14", litt snaut på en 15,4", er jo nede i under 1500pixler pr. cm^2. Om du ikke tar den gode skjermen, men da synker jo FPS raten ytterligere. Må bli en vurderingssak. Selv må jeg ta den med på skolen hver dag, og spiller bare som tidtrøyte av og til. Da er den nette 14" et greit kompromiss som gir meg økt ytelse i spill (høyest mulig FPS for pengene) samt en nett PC som er lett å ta med rundtomkring.

Har spurt før men fikk ikke svar; er det noen som har hatt problemer etter at den har vært inne til utbedring?

Det har ikke jeg... :D

Endret av jozho
Lenke til kommentar
eller er det like greit å kjøpe en compal hel80 og evnt. klokke opp skjermkortet?

7487170[/snapback]

Skjermkortet som står i Compal er klokket ned i leveringstilstand og det er sikkert en grunn til det. (mest sannsynlig varme) Så usikkert på hvor mye man kan klokke det opp...

Litt varme kan man nesten bare forvente av en 14" med så mye kraft som 6214W har. Personlig er jeg kjempefornøyd med den og har ikke hatt noe problem med den.

Lenke til kommentar
Hvordan vile vista fungere på denne pc'en? Er det drivere klare som kan lastes ned fra netshop eller zepto sin side?

7488537[/snapback]

Hei. Jeg har kjørt Vista på min. Skjermkortdrivere måtte jeg hente fra laptopvideo2go. Alt av hardware i denne laptoppen er mer enn godt nok for Vista. Jeg mener å huske jeg fikk over 4 i score på Vista sitt eget kompatibilitetsprogram.

Det har ikke mye å si om dette er en Zepto. Stort sett er det bare chassiset som er produsert av Zepto. Hovedkortet er fra Acer, RAM fra Kingston, CPU fra Intel, skjermen må gudene vite hvem som har produsert, osv... Alt fra kjente elektronikkleverandører.

Jeg må heller si at jeg er misfornøyd med selve Vista. Jeg hadde mange krasj og blåskjermer. Programmer som f.eks Nero, Diskeeper m.f som er helt nødvendige for meg, er ikke kompatible med Vista ennå. Disse programmene forårsaket store krasj hos meg. Og enkelte klarte faktisk å forvandle en helt nyformatert data til en zombie. Enkelte spill er ennå ikke kompatible med Vista. Jeg fikk installert Battlefield 2 uten problemer. en når jeg skulle spille på favorittserverne mine så ble jeg kastet ut med meldingen som at jeg hadde et OS de ikke støttet. Men på enkelte utenlandske servere gikk dette greit.

Alt i alt så var det på grunn av siste avsnitt jeg avinstallerte Vista og gikk tilbake til XP. Men jeg fant utrolig mange fordeler med Vista. For det første er jo disignet er jo candy for øyet. Vista bruker systemressursene i min 6214W mye bedre enn XP i spill. Dvs at det ikke fantes problemer med varme i Vista. I tillegg er det bra mye snax i Vista som jeg lar deg vente med å bli kjent med til du tar i bruk OSet selv. Jeg orker ikke skrive det her det er så mye. :no: Men jeg tror jeg venter med å ta Vista i bruk til første servicepack har kommet. Mye småfeil kan man irritere seg over. :thumbdown:

Endret av kehax
Lenke til kommentar
XP er mest foretrukket i 32 bit, da mange programmer har store problemer med XP i 64-bits utgaven.

7481615[/snapback]

Jeg kjører Windows XP 64bit. 98% av alle programmer og spill jeg har testet fungerer utmerket, men det er noen enheter jeg sliter med å finne drivere til. Disse enhetene er kortleseren, modemet og en unknown device som jeg ikke har funnet ut hva er. Ingenting kritisk for min del altså, men det er jo verdt å vite. De programmene som ikke har virket har vært diverse freeware maskinvareovervåkningsprogrammer som for eksempel MobileMeter og NCH.

Angående varmeproblemer så har jeg et nytt scenario siden sist. Omstendighetene er som følger:

Maskinen står på et varmt lite rom (sikkert over 24 grader).

Den kjører 100% load på begge kjerner i 10 timer da den rendrer en større scene i 3d Studio Max.

Dette fører til at RightMark CPU Clock Utility rapporterer at CPU temperaturen er på 98 grader, og maskinen er generelt ganske varm å ta på.

Dette er ikke noe som skjer til vanlig, heller ikke under spilling, og omstendighetene er ekstreme. Når rendringen er ferdig går temperaturen tilbake til normalt, og jeg har ikke merket noe ustabilitet mens den har holdt på. Det viser vel bare at det er mulig å få maskinen skummelt varm dersom man skal ha den til å utføre slike oppgaver, men dette tror jeg de fleste bærbare ville slitt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...