Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Har samme problemet som deg olavrv. Skal sende maskinen inn etter nyttår, for det hjelp lite å bytte kjølepasta. Trudde det skulle hjelpe å bytte til arctic silver 5 kjølepasta, men hjalp bare et par tre grader. Altså ikke nok til at den slår seg av. Jeg vet ikke hvor problemet befinner seg, så jeg blir nødt å sende den inn.

Har samme cpu som deg, var for tidlig ute til å få en core 2 duo. Kjøpte maskin i august, og vet at de maskinene som ble kjøpt i dette tidsrom sliter veldig med tempen.

Foreløpig har jeg brukt notebook hardware kontroll til å justere ned cpuen til battery optimized for å holde tempen nede. Dette fungerer i og for seg greit, sliter ikke med å kjøre spill og tempen holder seg lavt nok til at maskinen ikke slår seg av. Men liker ikke tanken av det at jeg ikke kan kjøre for fullt.

Når kjøpte du maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjøpte min i august jeg og, så jeg tviler ikke på at min pc er fra partiet med problemer. Ser IKKE frem til å måtte sende den inn.

Er det noen her fra "august-kullet" som har sendt inn zeptoen sin, og fått den tilbake problemet løst ?

Endret av olavrv
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min zepto fra Dinside kampanjen i sommer. I kampanjen fulgte maskinen bare med 512mb RAM.

Har aldri hatt no problemet med dette vindunderet :) Men synes det er på tide med en oppgradering på minne, tenkte å øke med 1gb til.

Men har et par spørsmål, er nemlig ikke så veeldig flink med data greier.

I følge programmet SIW (et program som viser all informasjon du trenger fra datan din) så har jeg en Kingston DDR2-533 (266mhz) 512mb RAM.

Det jeg lurer på er at om spiller det no rolle om det andre minnet som jeg kommer til å kjøpe er en Kingston og er 266mhz, har nemlig tenkt å beholde minnet jeg har og bare kjøpe en minne isteden for et par.

Noe annet jeg lurer på om det er viktig at minnene skal være akkurat like store? (f.eks 1024=2X512) Gjør det noe om jeg kjører med et 512mb minne og et 1024mb minne foreksempel?

Og til sist, kan dere gi no anbefalinger på hvilket minne jeg burde kjøpe?

Takker på forhånd for alle svar!

Endret av namhp
Lenke til kommentar

Les om dual channel her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel

Kort versjonen: Dual channel fungerer ypperlig selv om du har en 512 og en 1024 brikke, men du bør helst kjøpe samme merke og gjerne også samme hastighet for å unngå kompabilitetsproblemer med tanke på dual channel.

Kingston sine 533Mhz brikker er blant de billigste og mest vanlige, så du vil nok ikke få noen problemer med å oppdrive en slik.

Hvis du vurderer å kjøpe en 667Mhz brikke så vil du ikke få noe ytelsesøkning ut av dette, for det første vil maskinen klokke den nye ramen ned til den gamles nivå automatisk og for det andre kjører 533Mhz ramen på lavere timings enn 667Mhz ramen. Lavere timings = raskere ytelse, så økningen i Mhz blir utlignet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Noen flere som har prøvd nyeste bios? Er det bare meg eller går viftene mye oftere i windows nå enn de gjorde før? Syns maskina bråker veldig...

7452542[/snapback]

Jeg synes faktisk at den går mye sjeldnere ved "normal" bruk. Men når jeg ser på film, har vifta en lei tendens til å "pulsere" mellom en høy og lav hastighet. Dette er mye mer irriterende enn hvis vifta bare hadde kjørt på full guffe konstant.

Jeg har også opplevd etter flashing til z1.15 at maskinen har skrudd seg av to ganger under spilling (GRAW og Call of Cthulu). Dette nesten garantert for stor varmeutvikling.

Jeg har ikke testet BIOS z1.13 og z1.14, men til nå vil jeg anbefale z1.12, da denne ikke

ga like mye spontane avslutninger som z1.15 (Det bør kanskje nevnes at jeg kjører Core Duo, og at jeg sjelden setter maskinen i hvilemodus)

Lenke til kommentar

Kjøpte 6214 i september og er ganske fornøyd, hadde masse problemer i starten men etter at jeg fikk instalert 1,11 biosen ordna dette seg.

har fått et nytt blåskjerm problem, tror det har noe å gjøre med at jeg har instalert zone alert, da windows brannmuren ikke kan startes grunnet "et uidentifiserbart problem", er vel noe virus eller no, men vet rett og slett ikke fjernet det. Kjørte Spybot S\D og fant en firewall override, samt en antivirus override, fjernet disse men firewallen funker fortsatt ikke. Blåskejermen kom hvert fall ikke før jeg instalerte zone alert.

De siste par dagene kommer blåskjermen opp titt og ofte og dataen restarter, rekker ikke å lese hva det står på blåskjermen da den forsvinner med en gang. Noen som vet hva det er? evt. hva jeg kan gjøre for å finne ut av det?

Lenke til kommentar

Etter mer testing av 1.14 og 1.15 biosene har jeg funnet ut at 1.14 definitivt er stillest til bruk i windows. Dette fordi den tillater høyere cpu temperaturer før viftene virkelig slår inn. På 1.15 slår viftene virkelig inn når temperaturen kommer opp på ca 50grader. På 1.14 kan derimot tempen ligge på 55grader uten at det skjer noe med viftehastighetene. Jeg foretrekker derfor foreløpig 1.14 siden den er mest stillegående i windows.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Etter mer testing av 1.14 og 1.15 biosene har jeg funnet ut at 1.14 definitivt er stillest til bruk i windows.

7457125[/snapback]

Tnx :thumbup:

Vet du om ACPI control system fungerer i NHC etter flashen til z115?

Jeg har ikke flashet ennå. Jeg har nylig hatt Vista installert og må si at jeg hadde ikke et eneste varmeproblem med Gates sitt nye OS. Men nok av problemer var det :D Blåskjermer i fleng og titalls ukompatible programmer. Jeg la inn Diskkeeper på Vista fordi det integrerte diskdefragmenteringsprogrammet var litt i det stusseligste laget (det i XP er bedre). Det skulle jeg ikke gjort... PCen ble til en zombie og jeg fikk ikke reparert det på noen måter. Jeg fyrte opp i sikkerhetsmodus, tok backup på alle filene mine, formaterte og la inn XP igjen.

Men når jeg skulle begynne å spille etter nyinstallasjoenen kom varmeproblemene tilbake. Når jeg spiller CS:S slår den seg av etter en halvtime om jeg ikke tweaker fram stabile fps. Egentlig litt merkelig dette fordi jeg kan spille på Catch-Gamer #10 Mayhem som tar 32 spillere (med full server) uten varmeproblemer i Vista (uten tweaking). Men i XP må jeg tweake på fps når det bare er 15 - 16 spillere der inne.

En annen ting jeg har lagt merke til er at dette hovedsaklig er et CPU problem. Jeg så tidligere i dette forumet at Hanzulu bruker NHC til å sette ned hastigheten på CPU til "Battery Optimized" for å hanskes med varmeproblemene. Jeg prøvde dette og satte skjermkortet til å kjøre med full performance. Noe som gikk helt utrolig bra. CPUen lå stabilt på 59 grader i NHC mens jeg spilte på #10 Mayhem. Men jeg la merke til at til tider hadde det vært litt kjekt med litt kjappere CPU. Nå er ikke jeg en kløpper med NHC men jeg synes det hadde vært kjekt om det hadde fantes flere alternativ enn Max.Battery, Battery Optimized, Dynamick Switching og Max.Performance i NHC :D

En annen ting som jeg har latt være å nevne er at av og til når jeg ser på divX filmer så er de rosa i XP. Dette får jeg bort ved å bytte til 16bits farger og derretter randevouz tilbake til 32. Dette problemet hadde jeg heller ikke i Vista.

Faktisk så gleder jeg meg til Vista blir mere stabilt. Kan tenke meg det er brukbart etter første servicepack. Men jeg er nokså sikker på at jeg ikke kommer til å ta det i bruk igjen før den tid :thumbdown:

EDIT: må legge til at jeg faktisk ikke hadde varmeproblemer de 2 -3 første månedene jeg hadde laptoppen. Jeg husker ikke når jeg fikk den men jeg tror det var i august.

Ho ho nå har jeg skrevet mye :w00t:

Endret av kehax
Lenke til kommentar
....Er det noen her fra "august-kullet" som har sendt inn zeptoen sin, og fått den tilbake problemet løst ?

7452429[/snapback]

Jeg kjøpte min i slutten av okt. og hadde også varmeproblem. Etter at den var inne i 1,5uker fikk jeg den igjen og har ikke opplevd en eneste krasj!

Er mulig de fikser på andre ting enn kjølepastaen også? Men når det er et så omfattenes problem så er det nesten rart at de ikke lager en "DIY" løsning for de fingernemme!?..

Når du sender PC'n inn så sjekk at de har hentet den på sporinga til posten, ring så neste dag og lur på hvordan det går, haster litt osv. så kan det være de tar din med en gang hvis du er heldig!

Lenke til kommentar
....Er det noen her fra "august-kullet" som har sendt inn zeptoen sin, og fått den tilbake problemet løst ?

7452429[/snapback]

Jeg kjøpte min i slutten av okt. og hadde også varmeproblem. Etter at den var inne i 1,5uker fikk jeg den igjen og har ikke opplevd en eneste krasj!

7458649[/snapback]

Hvilke spill spilte du når varmeproblemene oppsto før du sendte den inn?

Lenke til kommentar

Den blacket ut etter bare noen minutter med BF2 og F*E*A*R Extraction Point SP Demo, på 3dmark06 skjedde det samme. Eldre mindre krevende spill som Call of duty og Worms 3d (obligatorisk i lange forelesninger) gikk fint.

Etter rep så har jeg spillt bl.a Oblivion i nesten to timer i strekk uten prob. (eneste problem blir at jeg ikke leser nok på eksamen :|)

Endret av jozho
Lenke til kommentar

Etter flash til BIOS z1.15 greier ikke maskinen å gå i hvilemodus lengre. Når jeg legger igjen lokket på maskinen blir skjermen svart og maskinen leser fra DVD brenneren, men den går ikke i hvilemodus. Det ender med at jeg må holde inne på knappe for å få den av, fordi den slutter å reagere. Noen andre som har opplevd liknende?

Lenke til kommentar
Etter mer testing av 1.14 og 1.15 biosene har jeg funnet ut at 1.14 definitivt er stillest til bruk i windows. Dette fordi den tillater høyere cpu temperaturer før viftene virkelig slår inn. På 1.15 slår viftene virkelig inn når temperaturen kommer opp på ca 50grader. På 1.14 kan derimot tempen ligge på 55grader uten at det skjer noe med viftehastighetene. Jeg foretrekker derfor foreløpig 1.14 siden den er mest stillegående i windows.

7457125[/snapback]

Dette kan du endre på så mye du vil i BIOS.....

Lenke til kommentar
Etter flash til BIOS z1.15 greier ikke maskinen å gå i hvilemodus lengre. Når jeg legger igjen lokket på maskinen blir skjermen svart og maskinen leser fra DVD brenneren, men den går ikke i hvilemodus.

7467540[/snapback]

Innstillingene for hva som skal skje når du lukker lokket er fortsatt satt riktig?

Lenke til kommentar

7457125[/snapback]

Dette kan du endre på så mye du vil i BIOS.....

7468007[/snapback]

Interessant. Har vært i bios med 1.14 og fant ikke noen slike instillinger der da. Er dette noe som blir lagt til i 1.15?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...