Gå til innhold

Zepto Znote 6214W erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Ser ut til å ha en problem jeg også. Før gikk vifta på Zeptoen min jevnlig, men nå ser det ut som vifta står stille ? Kan ikke kjenne litt luft kommer ut av vifte utgangen, så det ser ut som vifta mi er blitt deaktivert ?

Resultatet av dette er jo at varmen samler seg så meget opp, og maskinen skrur seg eventuelt av.

 

Noen som vet jeg hvordan jeg får vifta igang igjen ?  :hmm:

7398019[/snapback]

 

uhm... vifta er temperaturstyrt... Det er meningen den skal være av når du ikke har behov for den. Kjør igang en krevende applikasjon så vil du se at den skrur seg på igjen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir faktisk så varm at det er ubehageligt å legge huden på laptopen, og viften reagerer ikke litt.

Det endet med at jeg formaterte maskinen, men det er slett ikke mulig når laptoppen blir så varm at den skrur seg av gjennom formaterings prosessen. :dontgetit:

 

Noen tips ? :hmm:

Lenke til kommentar

Det beste er vel at du kontakter netshop og forklarer problemet. Hvis du føler at du må formatere før du leverer inn, så kan du jo åpne ett vindu på kvelden når det er kaldt og sitter mer eller mindre limt opp i det.

 

Husk å lukke alle dørene inn til det rommet igjen så det blir fortere kaldt. Og så ikke kulden sprer seg i huset.

 

Tror jeg selv skal ta å sende en mail til netshop og spørre dem spørsmål vedrørende alle problemene.

Lenke til kommentar

Sendte mail til netshop for info om hovedkortet, spesielt mtp. om div. monitoreringsprogram etc. støtter dette HK.

Her har dere mail og svar. Fint å høre at de vi handler om har informasjon om det de selger oss. ;)

 

Hei.

 

Jeg har handlet en Zepto Znote 6214W fra dere og lurer litt på hovedkortet i den.

Jeg ønsker å få opp et komponent-monitorerings verktøy med detalj-viftestyring.(SpeedFan etc.)

 

Jeg lurer i den sammenhengen på hvilket hovedkort det er som sitter i laptopen. I tillegg så lurer jeg på om netshop.no anbefaler/støtter et lignende program til denne type laptop.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

mvh

Ole M

Hei!

 

Er ikke helt sikker på hvilke hk som står i disse maskinene. Generelt anbefaler vi ikke slike tredjeparts programmer, da de ikke gir eksakt måle resultat. Ha en god dag.

 

Eneste Everest sier om HK er "Acer,inc MPAD-MSAE Customer Reference Boards".

Noen som har noe ytterligere informasjon? Enten om HK-navn eller om et program som leser nøyaktig/klarer detektere og styre vifter?

Lenke til kommentar

Takk for tipset Sigu!

(Oi, jeg har fortsatt BIOS 1.12, kanskje på tide å oppdatere)

 

Det som er nytt:

V1.15

- Fixed MADT 2 APIC table issue

- Fixed Fan spin full speed after S3

- Fixed Limit Setup Item Options

 

Ser ut som en hyggelig start på desember måned.

 

Direkte nedlastningslenke:

ftp://ftp.zepto.dk/Znote6214W/BIOS/z115.iso

 

Hvis du lurer på hvordan du skal oppdatere BIOS se første post i denne tråden.

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

Innebærer det ikke en viss risiko i å oppdaterte BIOS? Hvis jeg ikke har gjort det før, burde jeg da spørre om hjelp av en litt datakyndig fyr? Står jo at det blir automatisk oppdatert i første post, men jeg mener å ha hørt at det er litt mer avansert enn det... :hmm:

Lenke til kommentar
Innebærer det ikke en viss risiko i å oppdaterte BIOS? Hvis jeg ikke har gjort det før, burde jeg da spørre om hjelp av en litt datakyndig fyr? Står jo at det blir automatisk oppdatert i første post, men jeg mener å ha hørt at det er litt mer avansert enn det... :hmm:

7400324[/snapback]

 

Brenn image-fila på en CD og sett den in før du booter maskina på nytt.

Sett på kaffe.

Drikk kaffe.

Brenn deg på tunga.

Gå tilbake til PC og se at BIOS er ferdig oppdatert for lenge siden. :D

 

Er meget brukervennlig BIOS-update dette her.

Lenke til kommentar
Det som er nytt:

V1.15

- Fixed MADT 2 APIC table issue

- Fixed Fan spin full speed after S3

- Fixed Limit Setup Item Options

 

Ser ut som en hyggelig start på desember måned.

7399249[/snapback]

 

Noen som har litt peiling på hva som er oppdatert i denne BIOSen? Det er nesten bare fremmedord for meg :p

Lenke til kommentar
Det som er nytt:

V1.15

- Fixed MADT 2 APIC table issue

- Fixed Fan spin full speed after S3

- Fixed Limit Setup Item Options

7399249[/snapback]

 

De to første har noe med strømsparingsaltvernativer for CPU og en eller annen form for

hvilemodus/hibernation (husker ikke i farta nøyaktig hvilken "state" S3 var).

 

Det siste punktet går på at i BIOSen nå har det forsvunnet masse konfigureringsalternativer, bla den om trusted computing. Jeg får ta en test senere i kveld for å sjekke om maskinen faktisk har blitt mer stillegående/kjøligere etter z1.15.

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

Meget kjekt at det hele er så enkelt.

 

I det ene øyeblikket virker det ikke fristende å kjøpe Zepto'n, mens i andre øyeblikk kan jeg ikke tenke på noe annet enn at det vil være det beste valget.

 

Har lest gjennom førstepost. Er det slik at det kun er grafikkortdrivere som trenger å lastes ned for seg?

 

Takker for ett betryggende svar toupilsner, men er dette prøvd med nyeste bios? Virker for meg utifra det Monkey Spr@yer sier at strømsparingsalternativene er endret.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Altså. Prosessorene i Zeptoen er av typen Core 2 Duo, altså dobbelkjerneprosessorer. Når en slik prosessor oppgis med klokkefrekvens 2,0 GHz, vil det si at hver av kjernene kjører poå 2,0 GHz, eller kjører de til sammen på 2,0 GHz? En venn av meg som lurer, og jeg er jo ikke akkurat noe ekspert på området. Slik jeg har forstått det av CPU-Z, er det at begge kjernene kjører på 2,0 GHz, hver!

Lenke til kommentar

Begge kjernene kjører på 2,0Ghz hver.

 

Når det gjelder BIOS z1.15 har jeg fått testa den med litt BF2142 spilling og må si at vifta nå blir mye mer stillegående etter å ha spilt i flere timer. For meg virker det også som om vifta skifter tempo mye oftere (både opp og ned). Dessuten virker den mer stillegående når jeg surfer.

Lenke til kommentar
Har lest gjennom førstepost. Er det slik at det kun er grafikkortdrivere som trenger å lastes ned for seg?

7401493[/snapback]

Alle drivere må lastes ned for seg. Med maskinen vil de aller fleste drivere og programmer følge med maskinen, men for ekstra ytelse/stabilitet anbefales det å oppdatere til de driverne som ligger på Zeptos ftp server.

 

Hvis man har varmeproblemer med denne maskinen, hjelper det da å ta ut batteriet?

7406119[/snapback]

Det vil nok ikke hjelpe noe særlig.

[spekulasjon] Kanskje en grad eller to [spekulasjon/]

Lenke til kommentar

Det som er nytt:

V1.15

- Fixed MADT 2 APIC table issue

- Fixed Fan spin full speed after S3

- Fixed Limit Setup Item Options

7399249[/snapback]

 

Forklaring:

 

1. Denne virker som har noe med når viften blir skrudd av og på, samt når maskinen blir skrudd av og på. Var tydeligvis en feil her de har rettet på. Synd de ikke gir mer spesifikk info. Er vi heldige kan dette faktisk løse problemene med feil avlesing av CPU temp i f.eks NHC!

(tipper det er skrivefeil fra Zepto her, skal sikkert være ACPI, iogmed at A'en i "MADT" står for APIC også :))

 

2: Denne skal (forhåpentligivis) løse problemet med at viften går på full guffe etter sleep modus. S3 angir hvor lenge maskinen har vært i sleep modus. Står for "Sleep 3) (Som noen kanskje husker fra v1.14 ble det rettet da, men om maskinen sto lenge nok i sleep modus (forbi S3) gikk viften for full pupp igjen)

 

3: Beskrevet av trådstarter tidligere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...