Gå til innhold

WD MyBook 320GB - salgstriks?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor WD velger å kalle harddisken My Book 320GB når den i realiteten lagrer 298GB. Jeg kan ikke så mye om dette, så når det står "Total kapasitet: 298GB" så blir jeg litt oppi det.

Kan det være slik at de tar utgangspunkt i bytes, altså 319 975..... bytes, og deler på 1000(3x) istede for 1024(3x)? Og dermed kan de velge å kalle den 320GB? :hmm:

Endret av Kristian-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En disk er bygd opp på en slik måte at det alltid må mangle noen giga når den er formatert. Det er slik i linux også (viss jeg ikke husker feil)

Viss det hadde vært en 300gb hadde den nok kommet opp i rundt 279gb.

mine 250gb er på 239gb

mine 200gb er på 193gb

min 74gb raptopr er på 69,x gb

Du vill alltid ha litt tap på disken... skulle man være uheldig og kræsje den, så kan man miste en del ekstra gb når windows kjører error-søk på disken... :p

Lenke til kommentar

Nå er det slik at 1MB "egentlig" er 1000kB, men i datasammenheng bruker man 1024kB pr. MB. Harddiskprodusenter utnytter dette at 1 MB pr. standard er 1000kB og bruker det til å redusere størrelsen. De regner da 1GB som 1 000 000 000B. Nyeste standard innen datastørrelse er at man skal skrive kiB, MiB, GiB, osv. når man regner med 1024.

Forresten blander dere svært.

b => bit

B => byte

k => kilo

G => giga.

K, g => ingen ting interresant i denne sammenheng

m => milli

mb => 0.000 001 bit (umulig, fordi en bit kan ikke deles) / 0.000 000 125 byte

MB => 1 000 000 byte

MiB => 1 048 576 byte

En harddisk på 1 000 000 mb kan lagre et helt tall mellom 0 og 1, og ingen ting mer :)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...