Gå til innhold

Nikon D70s; "skygge" på bilder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem med mitt Nikon D70s-kamera. På noen bilder får jeg en slags skygge. Kameraet er innstillt på Auto og ISO-verdien er 200. Jeg bruker bruker Nikkor 18-70 mm, med et Sigma DG-filter utenpå. Noen som har noen tips?

Takker for hjelp

post-74070-1154367324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker du mener det grå feltet oppe til høyre?

Skal ikke gi meg ut for å ha erfaring med slikt, men har du forsøkt å ta bilder uten filteret?

6591122[/snapback]

Nei, jeg snakker om den svarte halvsirkelen på midten av bildet. Skal prøve å ta bilder uten filteret nå.

Lenke til kommentar

Du har kameraet i Auto og tar bildet innendørs, så blitzen spretter opp. Da skygger solblenderen for den nederste delen av bildet. Det står i bruksanvisningen.

Løsning: Fjern solblenderen når du bruker kameraet med den innebygde blitzen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Du har kameraet i Auto og tar bildet innendørs, så blitzen spretter opp. Da skygger solblenderen for den nederste delen av bildet. Det står i bruksanvisningen.

6591197[/snapback]

Er solblenderen den "hatten" man monterer utenpå linsen?

Lenke til kommentar

6591197[/snapback]

6591256[/snapback]

Ja, og typisk bilde tatt med kit-objektivet, kort brennvidde, innebygd blitz og solblender på. Ta av solblender ved bruk av innebygd blitz, evt bruk en ekstern blitz. :)

Lenke til kommentar

6591197[/snapback]

6591256[/snapback]

Ja, og typisk bilde tatt med kit-objektivet, kort brennvidde, innebygd blitz og solblender på. Ta av solblender ved bruk av innebygd blitz, evt bruk en ekstern blitz. :)

6591270[/snapback]

Okay, skjønner. Har kun hatt kameraet i et par dager, men jeg skjønner nå at det er en del å sette seg inn i. Gleder meg til å utforske kameraet mer :)

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...