Gå til innhold

Defekte minnebrikker - retur avvist, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

For snart tre år siden kjøpte jeg to minnebrikker på 2x256 mb.

PC`en som brikkene har stått i har aldri vært helt stabil, og nå for litt siden ble det helt ille da den nektet å starte.

Ut med den ene brikken så startet den.

Jeg fikk avvist min retur "da varene var utenfor garanti".

Minnebrikker er da ment å vare lenger enn 2 år? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For snart tre år siden kjøpte jeg to minnebrikker på 2x256 mb.

PC`en som brikkene har stått i har aldri vært helt stabil, og nå for litt siden ble det helt ille da den nektet å starte.

Ut med den ene brikken så startet den.

Minnebrikker er da ment å vare lenger enn 2 år? :hmm:

6590648[/snapback]

Garanti - noe selgeren gir deg.

"noejegikkehusker" - noe du har krav på uansett.

Er jeg på rett kurs folkens? :w00t:

Lenke til kommentar

6590648[/snapback]

Det er standard unnvikelsessvar. De vet at du har reklamasjonsrett, men forteller at garantien har gått ut. De gidder ikke gi deg den lille servicen det er å fortelle deg at reklamasjonsretten fortsatt gjelder. Betenkelig lure-seg-unna-praksis etter min mening.

Da vet du i hvertfall hvordan det står til med servicen på det stedet du kjøpte ramen.

Lenke til kommentar

Så lenge du har brukt ram'en etter forutsetningene (dvs. ikke overklokket) har du fem års reklamasjonsrett, ettersom ram er ment å vare i mer enn fem år.

Slå opp på Lovdata (www.lovdata.no) og les forbrukerkjøpsloven.

Dette er loven som regulerer dine rettigheter ved slike kjøp.

Evt. be Komplett om å lese forbrukerkjøpsloven...

Uansett, ikke gi deg :thumbup:

Endret av Beetlejuice
Lenke til kommentar

Komplett er, etter min erfaring, verken spesielt villige til å godta returer eller spesielt vanskelige, men de forsøker selvsagt å vri seg unna det så godt de kan, kanskje det virker på noen kunder slik at de glemmer varen de skulle returnert og heller kjøper en ny vare? :hmm:

Så dere mener jeg bør henvise til Forbrukerkjøpsloven, som sier at det er 5 års reklamasjonsrett ved feil på en vare, når jeg snakker med komplett?

Edit:

PS. Test gjerne minnebrikkene i en annen PC for å finne ut om det er minneporten/brikkesettet det er noe galt med eller om det er rambrikken. Kjør f.eks Memtest86+ for å teste hver av minnebrikkene.

6591568[/snapback]

Det skal jeg gjøre :thumbup:

Bør dette programmet startes ved hjelp av en boot-cd før noe OS startes?

Og med en og en brikke i hovedkortet?

Jeg får jo ikke testet den ene brikken da hvis den fortsatt nekter å starte med den brikken i :hmm:

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Bør dette programmet startes ved hjelp av en boot-cd før noe OS startes?

Og med en og en brikke i hovedkortet?

Jeg får jo ikke testet den ene brikken da hvis den fortsatt nekter å starte med den brikken i :hmm:

6591577[/snapback]

Det stemmer :)

Du kan også bytte om på plasseringen av minnebrikkene. Kanskje det bare er den ene minnekanalen på hovedkortet som er gåen. (Jeg har opplevd det med en annen PC).

Lenke til kommentar

Det må du undersøke med manualen på hovedkortet. Det varierer litt hvordan de to kanalene er plassert.

Forslag til testprosedyre:

Minnebrikke 1 i spor 1

Minnebrikke 1 i spor 2

Minnebrikke 1 i spor 3

Minnebrikke 2 i spor 1

Minnebrikke 2 i spor 2

Minnebrikke 2 i spor 3

(hvis du har 3 minnespor vel og merke)

Kjør en runde med Memtest86+ for hver gang. Dersom ikke maskinen starter i dt hele tatt bare marker testresultatet som "vil ikke boote" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Sitat, Lov om forbrukerkjøp.

§ 27. Reklamasjon:

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Om du vil lese hele loven er linken som følger:

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Stå på :)

Lenke til kommentar

Da har jeg lastet ned Memtest86 v3.2 og kjørt det på min egen maskin (ikke maskinen som har problemer enda).

Jeg var ikke ved PCen når det var ferdig, men når testen var 75 % ferdig så var det enda ingen feil.

Når jeg kom tilbake så var det fullt av vertikale streker på skjermen og et lite strek som sto og blinket.

Har testen fullført uten feil da eller hvordan er det? :hmm:

Lenke til kommentar

Dersom du sendte minnet i retur og mot formodning skrev noe om "garanti" eller lignende, skjønner uansett Komplett at du ønsker å reklamere på det. Derfor skal de erstatte utgiftene dine både for første og annen gang du sender dem inn.

Det er ganske skitten praksis av Komplett å svare at "garantien" er utløpt når reklamasjonstiden ikke er utløpt og det (formodentlig) er tale om en mangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...