kremt Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 For snart tre år siden kjøpte jeg to minnebrikker på 2x256 mb. PC`en som brikkene har stått i har aldri vært helt stabil, og nå for litt siden ble det helt ille da den nektet å starte. Ut med den ene brikken så startet den. Jeg fikk avvist min retur "da varene var utenfor garanti". Minnebrikker er da ment å vare lenger enn 2 år? Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 For snart tre år siden kjøpte jeg to minnebrikker på 2x256 mb.PC`en som brikkene har stått i har aldri vært helt stabil, og nå for litt siden ble det helt ille da den nektet å starte. Ut med den ene brikken så startet den. Jeg fikk avvist min retur "da varene var utenfor garanti". Minnebrikker er da ment å vare lenger enn 2 år? 6590648[/snapback] Garanti - noe selgeren gir deg. "noejegikkehusker" - noe du har krav på uansett. Er jeg på rett kurs folkens? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Reklamasjonsrett? 6590673[/snapback] Bingo kremt! ..men drit i det. Jeg tror (om du da ikke har garanti) at du ikke har medhold på noen som helst måte desverre! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg fikk avvist min retur "da varene var utenfor garanti".6590648[/snapback] Det er standard unnvikelsessvar. De vet at du har reklamasjonsrett, men forteller at garantien har gått ut. De gidder ikke gi deg den lille servicen det er å fortelle deg at reklamasjonsretten fortsatt gjelder. Betenkelig lure-seg-unna-praksis etter min mening. Da vet du i hvertfall hvordan det står til med servicen på det stedet du kjøpte ramen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Da vet du i hvertfall hvordan det står til med servicen på det stedet du kjøpte ramen. 6590908[/snapback] Og for de som ikke visste hvilken butikk det var: Komplett.no Endret 31. juli 2006 av kremt Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Helt vanlig svar fra Komplett der de ikke kan dytte kostnaden ved reklamasjon over på produsent. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Kremt: Er det en selvmotsigelse at komplett kan gi dårlig service? Lenke til kommentar
Beetlejuice Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Så lenge du har brukt ram'en etter forutsetningene (dvs. ikke overklokket) har du fem års reklamasjonsrett, ettersom ram er ment å vare i mer enn fem år. Slå opp på Lovdata (www.lovdata.no) og les forbrukerkjøpsloven. Dette er loven som regulerer dine rettigheter ved slike kjøp. Evt. be Komplett om å lese forbrukerkjøpsloven... Uansett, ikke gi deg Endret 31. juli 2006 av Beetlejuice Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 PS. Test gjerne minnebrikkene i en annen PC for å finne ut om det er minneporten/brikkesettet det er noe galt med eller om det er rambrikken. Kjør f.eks Memtest86+ for å teste hver av minnebrikkene. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Komplett er, etter min erfaring, verken spesielt villige til å godta returer eller spesielt vanskelige, men de forsøker selvsagt å vri seg unna det så godt de kan, kanskje det virker på noen kunder slik at de glemmer varen de skulle returnert og heller kjøper en ny vare? Så dere mener jeg bør henvise til Forbrukerkjøpsloven, som sier at det er 5 års reklamasjonsrett ved feil på en vare, når jeg snakker med komplett? Edit: PS. Test gjerne minnebrikkene i en annen PC for å finne ut om det er minneporten/brikkesettet det er noe galt med eller om det er rambrikken. Kjør f.eks Memtest86+ for å teste hver av minnebrikkene. 6591568[/snapback] Det skal jeg gjøre Bør dette programmet startes ved hjelp av en boot-cd før noe OS startes? Og med en og en brikke i hovedkortet? Jeg får jo ikke testet den ene brikken da hvis den fortsatt nekter å starte med den brikken i Endret 31. juli 2006 av kremt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Bør dette programmet startes ved hjelp av en boot-cd før noe OS startes?Og med en og en brikke i hovedkortet? Jeg får jo ikke testet den ene brikken da hvis den fortsatt nekter å starte med den brikken i 6591577[/snapback] Det stemmer Du kan også bytte om på plasseringen av minnebrikkene. Kanskje det bare er den ene minnekanalen på hovedkortet som er gåen. (Jeg har opplevd det med en annen PC). Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Men brikkene sto jo i samme kanal, Dual Channel, regnes ikke de to sporene som står sammen som en kanal da og det andre, single sporet som den andre kanalen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Det må du undersøke med manualen på hovedkortet. Det varierer litt hvordan de to kanalene er plassert. Forslag til testprosedyre: Minnebrikke 1 i spor 1 Minnebrikke 1 i spor 2 Minnebrikke 1 i spor 3 Minnebrikke 2 i spor 1 Minnebrikke 2 i spor 2 Minnebrikke 2 i spor 3 (hvis du har 3 minnespor vel og merke) Kjør en runde med Memtest86+ for hver gang. Dersom ikke maskinen starter i dt hele tatt bare marker testresultatet som "vil ikke boote" eller noe sånt. Lenke til kommentar
Beetlejuice Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Sitat, Lov om forbrukerkjøp. § 27. Reklamasjon: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Om du vil lese hele loven er linken som følger: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27 Stå på Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 Da har jeg lastet ned Memtest86 v3.2 og kjørt det på min egen maskin (ikke maskinen som har problemer enda). Jeg var ikke ved PCen når det var ferdig, men når testen var 75 % ferdig så var det enda ingen feil. Når jeg kom tilbake så var det fullt av vertikale streker på skjermen og et lite strek som sto og blinket. Har testen fullført uten feil da eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Dersom du sendte minnet i retur og mot formodning skrev noe om "garanti" eller lignende, skjønner uansett Komplett at du ønsker å reklamere på det. Derfor skal de erstatte utgiftene dine både for første og annen gang du sender dem inn. Det er ganske skitten praksis av Komplett å svare at "garantien" er utløpt når reklamasjonstiden ikke er utløpt og det (formodentlig) er tale om en mangel. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Ja, får prøve å få de til å erstatte disse ja Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Som han sjøl sier, det har vært noe bøg med de hele tiden. Jeg vil ikke påstå at han har gjort selger klar over mangelen i løpet av rimelig tid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå