Gå til innhold

X800Pro tatt kvelden, husker ikke hvor jeg kjøpte.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo ikke fraskrive deg ansvar for feilen fordi du mener feilen hadde oppstått uansett om du hadde fjernet garantirettigheter eller ikke. Blir som å kræsje en bil og si at den hadde kræsjet uansett om du spilte snake på mobilen på motorveien eller ikke. Du har ingen rettigheter ovenfor forsikringsselskapet uansett.

Når man går i gang med modifikasjoner som flashing og overklokking skal man vite én ting samma faen: Går dette i stykker, er det min feil, og jeg kan ikke gjøre dette hvis jeg ikke har råd til å kjøpe meg nytt fordi jeg dreit meg ut.

Hvis man skal være umoralsk og sleip og prøve på hevde seg reklamasjonsrett selv om det er ens egen feil, skal man i hvert fall holde tett om det, og ikke prøve å få støtte av andre.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Vel, at det er min egen feil at kortet er ødelagt eller om jeg har mistet rett på forsikring og eller reklamasjonsrett er to forskjellige ting.

Ettersom problemet ser ut til å være overoppheting og min modifikasjon på kortet senket temperaturen på kortet vil jeg se på meg selv mere som offer enn gjerningsmann.

Jeg vet om iallefall en butikk som i en sak som denne ville erstattet kortet på flekken uten noen diskusjon, kanskje de bryr seg lite om hvem sin feil det er og de vil bare ha så fornøyde kunder som mulig. Kundesupporten i den butikken kunne ikke vært bedre, dersom ikke butikken jeg kjøpte gfxkortet fra kan måle seg med dette handler jeg bare et annet sted neste gang.

Jeg har allerede fått støtte nok angående dette, men jeg er uenig i at jeg er synderen her. Teknisk sett er kortet ikke overklokket en eneste Mhz og har aldri vært det.

Lenke til kommentar
Har du flashet biosen på kortet?.

Om du har funnet en shoppe som ukritisk gir deg nye skjermkort burdet du fortsette å handle hos dem ja, det er jeg enig i

6601159[/snapback]

Nå da, Flashing av bios skal da ikke være så utrolig farlig, se på for eksempel Hovedkort, der flasher vi bios hele tiden og man har en ganske lav feilprosent av ting som går galt.

Selvsagt om biosen forandrer funksjonaliteten og tvinger kortet til å "overklokkes" I forhold til hva det er testet for så stiller jo man seg i annet lys, I dette tilfellet så åpner man dog 4 pipelines mer og samtidlig øker klokkefrekvensen med 25Mhz.

Dette er i mine øyne en betraktelig forandring I forhold til orginal spesifikasjoner, ergo så bør man ta dette på sin egen kappe når kortet kneler.

Personlig sett så burde trådstarter ha vurdert kjøleegenskapene på kortet sitt når han modifiserte det da han tydeligvis viste at det var urimelig varmt, dermed så hadde det vært best om han hadde investert i en bedre kjøler og burde antageligvis i dag fortsatt hatt det samme skjermkortet.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede fått støtte nok angående dette, men jeg er uenig i at jeg er synderen her. Teknisk sett er kortet ikke overklokket en eneste Mhz og har aldri vært det.

6601008[/snapback]

Teknisk sett er kortet overklokket!

Når du flashet det fra X800Pro til X800XT, så overklokket du det fra 475MHz core, 450MHz memory til 520MHz core og 560MHz memory.

De fleste overklokkere vil være enig om at dette er en seriøs økning, og vil medføre mye mer varme.

Lenke til kommentar
Nå da, Flashing av bios skal da ikke være så utrolig farlig, se på for eksempel Hovedkort, der flasher vi bios hele tiden og man har en ganske lav feilprosent av ting som går galt

Blir ikke det samme som å flashe bios, når du flasher gpu flasher du til høyre klokke hastigheter. Da blir også kortet varmere.

Lenke til kommentar

Ashmantle, Kortet mitt var et underklokket X800XT PE som jeg klokket tilbake til vanlig hastighet etter å ha påmontert det som kanskje er den beste ATI-kjøleren. Jeg har aldri sett en artifact komme fra kortet, det har tross alt ikke vært over spesifisert hastighet og kjøleren er mere enn kapabel nok.

Uansett, jeg er klar over hvilken støvmagnet mitt kabinett er og jeg har iblant vært inne i maskinen og rensket den for støv. Siden grafikkortet ikke viste noen antydninger til stress (ingen ustabilitet, ingen artifacts eller andre symptomer på høy temperatur eller klokket for høyt) og heller aldri har gjort det, kjørte jeg ikke av meg selv til Biltema for å kjøpe trykkluft. Jeg hadde ingen grunn til å mistenke at noe var galt med grafikkortet, alt så ut til å være i skjønneste orden, og det er vanskelig å renske bort det lille støvet som ligger dypt inne i kjøleren.

Når jeg tenker meg så lynte det fælt ute på den tiden grafikkortet takket for seg. Kanskje har lynet en finger med i spillet, men isåfall syntes jeg det er litt merkelig at rambrikkene og de andre delene klarte seg helt fint. Skjermkortet er riktignok plugget direkte til PSU men hvor mye det har å si vet jeg ikke.

I dette tilfellet var det å flashe gpu lite forskjellig fra å flashe vanlig bios. 25% av pipelinene på kortet slått av i bios - ikke laserkuttet slik de pleier å være, hele kortet er identisk med et x800xt pe kort utenom esken det kommer i og kjøleløsning. Jeg liker at pcen går optimalt og defragmenterer ofte, jeg ville ikke holdt ut med et kort eller en brikke som driveren bremset ned til å gå for halv maskin ;)

Lenke til kommentar
Teknisk sett er kortet ikke overklokket en eneste Mhz og har aldri vært det.

6601008[/snapback]

Du har modifisert kortet til noe annet enn det ble solgt som, og det tok kvelden pga støv. Du har ikke rett på noe som helst. Kortet ville tatt kvelden raskere umodifisert, men siden det fortsatt ville vært din egen skyld har ikke det noe å si i det hele tatt. En butikk som bytter kort uten spørsmål for kunder som deg kan kanskje sies å ha god service, men de vil ikke overleve særlig lenge.

Misbruk av reklamasjon og å whine seg til et nytt kort du ikke har rett til ser dog ikke ut til å plage deg noe, så jeg regner med at du ikke har noe imot å være den typen person.

Lenke til kommentar

Verden er ikke bare sort/hvitt, det er nyanser imellom. Et sted må grensen gå, de fleste butikker ser ikke sort/hvitt og strekker seg gjerne litt lengre enn vanlig garantiregler for kunden men har likevel sin grense et sted for hvor langt de er villig til å strekke seg for kunden. Dersom jeg har brutt med garantien og ikke har rett på noe som helst hjelp kan det likevel være butikken ønsker å være behjelpelig. Det er verdt et forsøk, dette er ikke noe jeg forventer ifra enhver butikk men det er butikker hvor de hjelper ut kunder med slike problemer. Jeg kan håpe denne butikken er en av dem, det er verdt er forsøk. Leveringstid betyr nesten ingenting for meg, pris betyr en del, men jeg mener det er når driten treffer viften og du har en defekt del du virkelig ser hva slags kaliber forskjellige butikker er laget av. Det er da du trenger god service, noe mer enn bare hyggelige ord og medtanke fra selger.

For meg er det på ingen måte sikkert at noen av mine endringer med bios eller kjøleren har noe med problemet med kortet å gjøre. Jeg har overklokket andre kort og aldri har jeg sett et kort helt stille og rolig bare takke for seg. For eksempel ville jeg antatt at kortet skulle ha luktet en smule svidd, eller vise artifacts på skjermen, bli ustabilt, ikke bare slukne helt plutselig.

Om en butikk med bare kunder som meg ville overlevd er en ting, alle er ikke som meg, alle er ikke uheldige med sin hardware, det er det bare fåtallet som er. En butikk har råd til å tape noen kroner på fåtallet for å få god omtale hos flertallet.

Lenke til kommentar
Om en butikk med bare kunder som meg ville overlevd er en ting, alle er ikke som meg, alle er ikke uheldige med sin hardware, det er det bare fåtallet som er. En butikk har råd til å tape noen kroner på fåtallet for å få god omtale hos flertallet.

6604624[/snapback]

Du har ikke vært uheldig, du har ødelagt kortet ved overklokking og støvete maskin. Ganske stor forskjell. Uheldige kunder er man nødt til å regne med. Kunder som bevisst lurer til seg nye varer de ikke har krav på er noe annet.

Lenke til kommentar

Litt av en anklage, dersom jeg skulle ha lurt meg til nye varer ville grafikkortet vært det siste jeg lurte til meg. Kortet er altså ikke overklokket men maskinen er støvete og der fikk jeg svi for det. Det betyr jeg må renske opp iblant i maskinene mine fremover - dersom jeg har en maskin og ikke en brevvekt å renske opp i.

Uansett, vi ser på dette fra to forskjellige sider, har du jobbet i en butikk eller supportavdeling noen gang? Jeg har ikke gjort det men jeg aner du kan ha hatt en slik jobb.

Uansett, kortet var en smule modifisert men jeg ser ingen grunn til at dette har noe å gjøre med at det sluknet. Kortet kjørte på spesifisert hastighet med forbedret kjøler.

Kanskje kortet ville virket dersom jeg hadde tørket bort mere støv fra maskinen? Jeg vet ikke hva som er galt og det tror jeg heller ikke du kan vite med sikkerhet uten å engang ha sett kortet selv.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Uansett, jeg er klar over hvilken støvmagnet mitt kabinett er og jeg har iblant vært inne i maskinen og rensket den for støv.

6601997[/snapback]

Hvis du er klar over at maskinen din er en støvmagnet, og det var til slutt støvet som tok livet av grafikkortet så er det absolutt ingenting du kan kreve i henhold til verken garanti eller reklamasjon.

Videre så kan ikke bare støv forårsake at kortet overopphetes, men det kan føre til at enten hele kortet eller enkelte komponenter på det kortslutter. Dette er kanskje enda mer sannsynlig enn at det tok kvelden pga. varme.

Sier ikke at dette er det som har skjedd, da jeg verken kjenner deg, kortet eller maskinen din.

Da ønsker Nuffern å gratulerer seg selv med post nummer 1000! Hurra! =)

Lenke til kommentar
Kortet er altså ikke overklokket men maskinen er støvete og der fikk jeg svi for det.

6604872[/snapback]

Burde du ikke snart bestemme deg for om du overklokket det eller ikke? Du har endret standpunkt på dette sånn ca. annenhver post nå.

Om du har overklokket eller ikke, kommer an på hva produsenten solgte kortet som. Dersom det var et "nedklokket" kort, betyr det at produsenten ikke anser kortet som kapabelt til å kjøre på det du mener er riktig hastighet. Dette er veldig vanlig både på skjermkort og prosessorer. De selges som et lavere produkt enn det var ment som i utgangspunktet fordi produsenten ikke kan gå god for at det vil takle en høyere frekvens.

Og ja, når du selv sier at støv og modifikasjoner har tatt knekken på det, innrømmer du at du prøver å lure butikken ved å reklamere.

En ting jeg vil råde deg til, er at du er litt mer sammenhengende enn du har vært i denne tråden hvertfall. Her har du jo ikke engang klart å bestemme deg for hva du selv har gjort.

Lenke til kommentar

Nå misforstår du noe eller du blander meg med andre.. Jeg står fortsatt fast ved at kortet er klokket - ikke overklokket.

Og jeg er uenig en smule uenig med at produsenten ikke anser kortet for kapabelt til å kjøre på riktig hastighet. Fabrikken har ikke tid eller råd til å teste alle kort, de tar stikkprøver, du kan få dårlige kort i en god serie og gode kort i en dårlig serie.

Uansett, fra ditt synspunkt er kortet overklokket iforhold til esken det kom i. Fra mitt synspunkt kunne kortet like gjerne ha kommet i en x800xt pe eske, det er akkurat det samme kortet, iforhold til hva kortet er bygd for er det ikke overklokket.

Kortet er ødelagt, kortet er klokket men ikke en mhz over det som det var laget for (hadde fabrikken testet nettopp dette kortet ville det nok blitt solgt som x800xt pe), jeg har sett ingen tegn på høy temperatur eller "overklokk" før det tok kvelden. Hadde jeg sett artifacts eller streker på skjermen, tegn til ustabilitet, luktet sviddlukt fra kortet eller noe som helst slikt ville jeg vært enig med deg.

Dersom jeg ikke hadde nevnt noe om bios-flashen ville ingen heller ha merket det, jeg tror feilen med kortet ligger et annet sted.

Lenke til kommentar
...Hvis du selvsagt kan gi håndfaste bevis på at kortet stand ikke er din feil så vil det noe annet selvsagt..men lykke til med dette..tror ikke du kommer noe vei med dette...men det skader ikke å prøve....

6593744[/snapback]

Så vidt meg beskjent er det leverandør som skal bevise at du har gjort noe uvettig og ikke du som skal bevise at du har gjort noe riktig(!).

Du har i alle fall ingenting å tape på å sende inn kortet. Sjekker nettbutikken kortet og ser at du f.eks har flasha det e.l. så har du selvfølgelig et forklaringsproblem..

Alternativet er å hive det rett i søpla og der får du i alle fall ikke noe igjen. Kanskje til og med nettbutikken er servicevennlige og tilbyr deg et demokort til en god pris. Det er i alle fall verdt et forsøk og legg heller frem problemet enn å pes på med lover og regler, for da svartner det for enhver selger.

Lenke til kommentar
Kortet er ødelagt, kortet er klokket men ikke en mhz over det som det var laget for (hadde fabrikken testet nettopp dette kortet ville det nok blitt solgt som x800xt pe), jeg har sett ingen tegn på høy temperatur eller "overklokk" før det tok kvelden. Hadde jeg sett artifacts eller streker på skjermen, tegn til ustabilitet, luktet sviddlukt fra kortet eller noe som helst slikt ville jeg vært enig med deg.

6607367[/snapback]

Du kan være glad for at du ikke faktisk trenger å forsvare standpunktet ditt.

Når fabrikken merker kortet med en klokkefrekvens, betyr det at det ikke er en produksjonsfeil når det du mener er riktig får det til å feile. Eller har du dokumentasjon på at du har bedre kunnskaper om dette enn produsenten? Det er i så fall det eneste som kan redde deg.

Du har selv sagt at kortet er klokket. Deretter er i praksis ikke det, så er det klokket igjen, så er det støv som har ødelagt, så er det plutselig ikke støvet allikevel. Og nå kommer du altså og sier at du har bedre greie på hva dette kortet bør takle enn de som har bestemt hvilken klokkefrekvens det skulle selges med.

Du har ingen rettigheter igjen her, men gratulerer med å ha funnet en butikk som ikke liker å overleve lenge.

Lenke til kommentar

Dersom du vil diskutere med et formål om å komme noen vei, er det å vri og vende på ord det samme som å rygge et stykke tilbake. Da diskuterer du med din egen fantasi, ikke med et annet menneske.

Jeg er enda ikke sikker på hva som tok knekken på kortet, det er mange ting det kan ha vært, noen årsaker mere sannsynlig enn andre men jeg kan ikke med sikkerhet vite hva det var som tok knekken på kortet. Det kan heller ikke du vite, men du antar det har med overklokking å gjøre. Og jeg antar at det var neppe noen klokking som tok knekken på eller bidro til å ta knekken på kortet, for meg sluknet det på mystisk vis. Jeg har ikke funnet noen tegn på skadelige virkninger fra eventuell "overklokk" og dermed er jeg langt ifra sikker på at dette ødela kortet.

Kortet var klokket til den hastigheten det var bygd for. Slik ser jeg det, og slik er det. Fabrikken testet ikke kortet de ville selge det til mellompris til en annen kundemasse uten å måtte produsere en ny kort til det formålet.

Dersom kortet ble ødelagt av overklokk som du mener, kan butikken finne utav det da? Hvis butikken kan oppdage om kort er overklokket eller ikke, kan jeg sende inn kortet i overklokket tilstand og la de ta en titt på kortet. Om ikke butikken finner tegn på overklokking betyr det kanskje at kortet tok kvelden av "naturlige årsaker"? Dette er spekulasjon fra min side, kanskje jeg skal sende inn kortet på denne måten, isåfall vil det bety at jeg kanskje får en erstatning men kun hvis feilen ikke var relatert til klokking eller bios-flash. Det avhenger om hvorvidt overklokkings-skader er mulig å oppdage.

Lenke til kommentar
Dersom du vil diskutere med et formål om å komme noen vei, er det å vri og vende på ord det samme som å rygge et stykke tilbake. Da diskuterer du med din egen fantasi, ikke med et annet menneske.

OM man leser første postene (siden) er det nokk liten tvil om hvem som vrir på ting, at du ikke bare ønsker å legge denne tråden død men fortsetter å svare er dog et mysterium for meg.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...