Chatrine17 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Jeg opplever et særdeles irriterende problem. Jeg har kjøpt EOS 30D og i det siste har det kommet merkelige tegninger på bildene mine. På det vedlagte bildet skal problemet være ganske tydelig, en lys bue midt på bildet! Facts: 1. Dette vises best ved LAVE blendertall (støv på sensoren vises best ved HØYE blendertall) 2. Det kommer uavhengig av hvilken linse jeg bruker (trodde det var linsa som var prob. først) 3. Buen er ikke synlig på sensoren såvidt jeg kan se. 4. Jeg har fjernet støv fra sensoren flere ganger med q-tips som foreslått her men uten heptan. Jeg kan ikke skjønne at jeg kan ha forårsaket dette med Q-tips, har vært forsiktig.) 5. Det er ikke CF-kortet som er problemet. Hva kan det være? Noen som har opplevd det samme? Er usikker på om dette kan ha vært et problem fra første bilde i slutten av juni (mangler bilder med jevn bakgrunn. Kan "varme" ha forårsaket at sensoren/filtrene har bøyd seg? Endret 31. juli 2006 av Chatrine17 Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg har ikke hørt om dette før, men for meg høres ut som en reklamasjonssak. Jeg ville ha gått tilbake til butikken du kjøpte kameraet i og klagd. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Kan "varme" ha forårsaket at sensoren/filtrene har bøyd seg?- Har du prøvd uten filtre?- Resatt kameraet tilbake til fabrikkoppsettet? - Bruker siste firmware, uten at jeg tror det er problemet? Siste versjon er 1.0.4 Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 - Har du prøvd uten filtre? Jeg mente da det/de filtrene som jeg har lest at er utenfor selve sensoren i kamerahuset. Ikke filtre på linsene slik det kunne misforstås. Resatte kameraet nå og tok flere bilder med samme resultat. Oppdaget imidlertid noe nytt. Den lyse buen vives bedre jo kortere lukkertida er (tok bilder med samme blender men endret ISO gradvis. Dette stemmer også med de bildene jeg har tatt i sommer, jo kortere lukkertid, jo tydeligere bue. Her er det noe muffens Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Hvis buen er på nøyaktig samme sted på alle bildene og uansett hvilket objektiv så er det en feil på kameraet. Hvis du bare har et objektiv så ta et bilde uten objektiv for å se om det hjelper. Hvis buen er på forskjellige steder så er det antakelig en refleks i objektivet. Endret 31. juli 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Som nevnt i punkt 2. Buen er på samme sted uavhengig av linse. Har forsøkt med 300/4 linsa og med 18-55 linsa. Ja det er kameraet som er problemet. Det er vel bare å sende det inn til serviceproffen? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Ja, det er ikke noe man bør prøve å reparere selv, spesielt hvis man ikke vet nøyaktig hva årsaken er. Lenke til kommentar
RoutineX Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Har lest om dette problemet flere ganger på utenlandske forumer hvor de oppdager slike ringer på bildene sine. Alle har kommet til samme konklusjon at det er lukkeren som holder på å bli ødelagt. =/ Har bare hatt dSLR et par dager nå så er på ingen måte noen ekspert da Men kan jo være verdt å sjekke. Endret 1. august 2006 av RoutineX Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Har lest om dette problemet flere ganger på utenlandske forumer hvor de oppdager slike ringer på bildene sine. Dettevar meget interessant! Takk for opplysningen! Hvilke utenlandske forum har du lest dete på? Har du linker til slike tråder? Lukkeren på 30D skal jo holde ekstra lenge i forhold til tidligere modeller så dette er i så fall rart. Skjønner ikke sammenhengem mellom lys bue og ødelagt lukker heller men det er nå så. Lenke til kommentar
RoutineX Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Fant fram 2 poster fra på POTN forumet. http://www.photography-on-the.net/forum/sh...ad.php?t=195220 http://www.photography-on-the.net/forum/sh...ad.php?t=183153 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Det ser ut til å være et typisk eksempel på at lukkeren er skadet. Lukkerne til Canon er hengslet på den ene siden og svinger i en bue over bildet. Levetiden på en lukker følger en kurve som ser omentrent sånn ut: http://www.chem.usu.edu/~sbialkow/Classes/...ve/IMG00012.GIF Det vil si et noen få lukkere kommer defekte fra fabrikken eller gir opp i løpet av kort tid. De fleste produsentene prøver å spare penger ved å gå ned på kvaliteten, det er ikke vanskelig å finne objektiver som ikke er helt gode når de kommer fra fabrikken. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Lukkeren på 30D skal jo holde ekstra lenge i forhold til tidligere modeller så dette er i så fall rart. Skjønner ikke sammenhengem mellom lys bue og ødelagt lukker heller men det er nå så. 6596109[/snapback] Det er litt rart, enig i det. Men på en annen side er det ikke rart at det forekommer produksjonsfeil innimellom. Det er fint at du har funnet ut av problemet og nå kan du være trygg på at du får reparert lukkeren din så den vil holde i mange år Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Som nevnt i en del tråder tidligere heter det ikke "akkurat så lenge varer lukkermekanismen", men Mean Time Between Failure. I det ligger det at noen vil ha hodet i ovnen, noen vil ha hodet i fryseren, men i gjennomsnitt vil man ha det veldig bra. Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Det ser ut til å være et typisk eksempel på at lukkeren er skadet. Lukkerne til Canon er hengslet på den ene siden og svinger i en bue over bildet. 6596313[/snapback] Har aldri hørt om dette før hvordan virker denne bue lukkeren, har du en link som forteller om dette systemet? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Siden lamellene er dobbelhengslet så holdes de vannrett når de singer over bildet. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=6644130 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=6636186 Jeg er ikke sikker på hva som svikter når man får de lyse buene på bildet men man finner eksempler på problemet på nesten alle de digitale speilreflekskameraene fra Canon. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Som nevnt i en del tråder tidligere heter det ikke "akkurat så lenge varer lukkermekanismen", men Mean Time Between Failure. I det ligger det at noen vil ha hodet i ovnen, noen vil ha hodet i fryseren, men i gjennomsnitt vil man ha det veldig bra. 6615648[/snapback] advarsel, OFF topic: Hehe det er statistikker humor helt klart. Her er en til: "Statistics are like a bikini. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital." eller hva med denne: "A statistician is a person whose lifetime ambition is to be wrong 5% of the time. Someone read in the Script that God protects all fools and decided to test it empirically. He jumped out of the window and broke a leg. There he lies, writhing in pain, and happily thinks: 'I never really considered myself a fool, but I never knew I was THAT clever!" Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 ... eller som Benjamin Disraeli sa: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå