Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny pc som ikke starter opp

Anbefalte innlegg

Har en ny pc

Kabinett: Lian Li

HK: ABIT AT8-32X socket 939

CPU: AMD X2 4200

PSU: Mist 500W

Ram: 2G Twinmos

GFX: Sapphire radeon x1900

HD: 250GB samsung

Jeg mener jeg har koblet ALT riktig og dobbeltsjekket alle ledinger fra kabinet til HK samt at strøm står riktig koblet.

Når jeg skrur på power sier POST koden på HK 8.3 (noe som indikerer power atx ready eller noe sånn). Men ingenting mer skjer. Det er helt dødt!! Ingen vifter begynner å surre eller ingen harddisker starter opp.

Hva kan være feil? Hva er mest sansynlig feil??

Takker på forhånd.

Mvh,

Frodo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva kan være feil? Hva er mest sansynlig feil??

6588210[/snapback]

Jeg tror viftene og HDD'ene slår seg på ved CPU-, minne-, GPU-feil og alle andre tenkelige feil. Beklager å si det, men det høres ut som et strømrelatert problem, eller et defekt hovedkort. Prøv å koble fra noen enheter for å eliminere de som feilkilder (dette er ganske usannsynlig at fixer problemet, vet ikke om jeg hadde gjort det). Er den kontakten som ser sånn her ut og kommer fra PSU'en koblet til HK'et?

____

|o o|

|o o|

Den har gjerne gule og svarte ledninger.

Lenke til kommentar

Ja det er den kontakten som har "2 muligheter" å tilkobles på HK på. Jeg har prøvd begge kombinasjonene, i alle fall så klarte jeg å montere den på (minst) to forskjellige måter. Ellers så er også den 24 pins kontakten også tilkoblet.

Er det slik at jeg ta ut både ram, cpu, HD og allikevel så skal viftene startes opp?

Hvis ja så er det jo ganske fint å i alle fall få avvlyst at det er problemer med noen av disse komponentene.

Jeg mistenker også defekt HK eller strøm.

Lenke til kommentar

det går fint ann å ta en tjuvkoblig på 24 pins kontakten også da for å se om det hvertfall er liv i den..... tror det var den nest ytterste på den ene langsida og den 3 på den andre langsia eller noe sånn......så tar du bare en ledning mellom de....

Lenke til kommentar

Husk at du har to strømtilkoblinger til dette hovedkortet. Den ene er en ATX-kontakt som sitter helt til høyre på kortet like ved der IDE-kablene går ut. Og så har du en P4 kontakt som sitter like ved prosessoren (litt til venstre for den) som må tilkobles, dette er ekstra strøm til prosessoren.

Mulig du har tilkoblet begge, men må bare sjekke!

Lenke til kommentar

Det virker som om det er den P4 kontakten (den til venstre for CPU'en) som trøbbler.

For når jeg tar UT den så starter det helt fint. Vel helt fint som i at det i alle fall er liv i burken (vifter starter å surre).

Men etter 5-6 sekunder så kommer det 3 eller 4 illevarslende pipelyder og så slås strømmen av. Tipper det er der CPU'en skulle fått strøm? Og siden den P4 kontakten ikke er koblet i så blir det shut down.

Jeg konkluderer med PSU'en problemer av denne analysen.

Lenke til kommentar

P4 er ekstra strøm til CPU'en og dette trenger du nok. Grunnen til at maskinen slår seg av etter 5-6 sekunder er at den oppdager at det ikke er tilstrekkelig med strøm til prosessoren. Men jeg ville prøvd en ny strømforsyning, men jeg tror det kan være andre ting som lager trøbbel for deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...