ostehøvel Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Skal gjøre det så fort jeg kommer hjem, hvis det er skade så skjøter jeg den bare.. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Det var ingen skade på ledningen. Så da blir vel det neste å måle lederen til den føleren som sitter på radiator blokka. Det er ikke noen tykk leder, men to tynne ledere. Hvor skal jeg måle og hvilke resultater skal jeg få? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Det var ingen skade på ledningen. Så da blir vel det neste å måle lederen til den føleren som sitter på radiator blokka. Det er ikke noen tykk leder, men to tynne ledere. Hvor skal jeg måle og hvilke resultater skal jeg få? 6603159[/snapback] Mulig jeg husker feil,men mener at den tykke ledningen skal gå igjennom bryteren på radiatoren og direkte til viften.Kan du følge ledningen fra vifta og se hvor den går?Går den ledningen med rødt inn på en bryter eller forsvinner de inn i en strømpe? Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Det var ingen skade på ledningen. Så da blir vel det neste å måle lederen til den føleren som sitter på radiator blokka. Det er ikke noen tykk leder, men to tynne ledere. Hvor skal jeg måle og hvilke resultater skal jeg få? 6603159[/snapback] Mulig jeg husker feil,men mener at den tykke ledningen skal gå igjennom bryteren på radiatoren og direkte til viften.Kan du følge ledningen fra vifta og se hvor den går?Går den ledningen med rødt inn på en bryter eller forsvinner de inn i en strømpe? 6603331[/snapback] Ledningene fra selve vifta går inn i en stor strømpe.. Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 ok først noen basic spørsmål: har du sjekket sikringa? har du testet releet til vifta? leste at du bytta vifte bryteren på radiatoren. hvis disse tingene er sjekket og er ok. så må du finne deg et multimeter og teste ledninger til du blir grønn eller finner problemet. et lite tips: sjekk denne sida der finner du feilsøkings tips http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html OBS denne sida handler om 10v rekke femmer men det er en del ting der som kan hjelpe deg også. håper du får fiksa bilen din mvh nokiakiller Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 ok først noen basic spørsmål: har du sjekket sikringa? har du testet releet til vifta? leste at du bytta vifte bryteren på radiatoren. hvis disse tingene er sjekket og er ok. så må du finne deg et multimeter og teste ledninger til du blir grønn eller finner problemet. et lite tips: sjekk denne sida der finner du feilsøkings tips http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html OBS denne sida handler om 10v rekke femmer men det er en del ting der som kan hjelpe deg også. håper du får fiksa bilen din mvh nokiakiller 6609703[/snapback] Sikringene er i orden, men hvordan skal jeg teste releet til vifta? Jeg prøvde å bytte sikring og føleren på radioatoren på nytt. Men vannet kokte ved 110 grader og korken på kjølevesken sprakk Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) den enkleste maaten og teste releet paa er og bytte det ut med et som funker. (stikk til den nermeste huggern og finn deg et rele) hvis det ikke funker saa kan det vere formotstanden din som har daua. legger ved et bilde fra bilen min (en 89 audi 100q) sorry for stort bilde det er den blå saken nedi der Endret 8. august 2006 av nokiakiller Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) wtf trippel post Edit: brukertrippel post til og laste op bilder Endret 8. august 2006 av nokiakiller Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Bruker trippel post til og laste opp bilder legger ved et bilde fra etka. (dele systemet til audi) Endret 8. august 2006 av nokiakiller Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Det er ikke bare det at vannpumpa er dårlig på bilen din?Det er jo et kjent VAG problem.Da blir motoren fort varm,men viften slår ikke inn fordi bryteren ligger i radiatoren som ikke blir like varm siden vannet ikke sirkulerer nok. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 9. august 2006 Forfatter Del Skrevet 9. august 2006 hmm.. Så for å finne feilen, bør jeg røve å bytte releet, formotstand eller vannpumpa.. Er det noen måte å finne ut hvilke av delene som evt. er defekte? Slik at jeg slipper å bruker penger og mye tid på mekking til ingen nytte? takker for svar! Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 BUMP dette haster så hvis noen har peiling hadde jeg blitt veldig taknemmelig for litt hjelp Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Har ikke noe skjema til din bil så er litt begrenset hvor mye jeg kan hjelpe, men kan gi noen generelle hint om hva man kan teste med enkle midler. Hvis bilen har AC kan du skru på denne, og se om viften etterhvert begynner å gå da. Hvis bryteren på radiator er vanlig topolig, kan man prøve å kortslutte den med tenningen på. Da skal viften gå. Går den og denne bryteren er ny, bør du følge opp forslaget til Peter_B. Gjør den ikke det, er feilen elektrisk. Motstanden kan da også elimineres på nesten samme måte, ved å kortslutte den med en ledningstump fra den ene siden til den andre slik at strømmen går rett til viften utenom motstanden. Hvis du kommer til kontaktene på rele'et kan du forsøke å sette 12V på de pinnene som skal ha styrestrøm, eller du kan kortslutte over de tykke ledningene slik at strømmen går rett gjennom. Hvis rele'et har mer enn 4 poler må du finne ut hva som er hva før du gjør noe. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Har ikke noe skjema til din bil så er litt begrenset hvor mye jeg kan hjelpe, men kan gi noen generelle hint om hva man kan teste med enkle midler. Hvis bilen har AC kan du skru på denne, og se om viften etterhvert begynner å gå da. Hvis bryteren på radiator er vanlig topolig, kan man prøve å kortslutte den med tenningen på. Da skal viften gå. Går den og denne bryteren er ny, bør du følge opp forslaget til Peter_B. Gjør den ikke det, er feilen elektrisk. Motstanden kan da også elimineres på nesten samme måte, ved å kortslutte den med en ledningstump fra den ene siden til den andre slik at strømmen går rett til viften utenom motstanden. Hvis du kommer til kontaktene på rele'et kan du forsøke å sette 12V på de pinnene som skal ha styrestrøm, eller du kan kortslutte over de tykke ledningene slik at strømmen går rett gjennom. Hvis rele'et har mer enn 4 poler må du finne ut hva som er hva før du gjør noe. 7303827[/snapback] Har koblet viften direkte til batteri og da svev den! Så da tror du problemet ligger i varmepumpen? Men en annen ting jeg lurer på, for jeg har ikke tid til å fikse dette enda og da tenkte jeg en nødløsning der jeg legger opp en ledning direkte mellom batteri og vifte, også kobler jeg en bryter på slik at jeg kan styre viften selv! Hvordan kobler jeg dette? Trenger vel noe sikring, men hvor stor bør denne være? tenker på vanlig kjøretøys sikring. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 hans33 Postet i dag, 10:37 Har koblet viften direkte til batteri og da svev den! Så da tror du problemet ligger i varmepumpen? Nei, det eliminerer bare selve viftemotoren som feilkilde, men det kan fremdeles være en elektrisk feil. Men en annen ting jeg lurer på, for jeg har ikke tid til å fikse dette enda og da tenkte jeg en nødløsning der jeg legger opp en ledning direkte mellom batteri og vifte, også kobler jeg en bryter på slik at jeg kan styre viften selv! Hvordan kobler jeg dette? Trenger vel noe sikring, men hvor stor bør denne være? tenker på vanlig kjøretøys sikring. Det fungerer fint som en nødløsning, det er mange måter å koble dette på, men poenget er jo bare å få strøm rett fra batteri til viften. Skal du gjøre det nogenlunde sikkert bør du bruke en tykkest mulig leding, og med en sikring rett ved der den kobles til batteri (slik at all eventuell kortslutning brytes av den) Er ikke så veldig kritisk hvor stor den er, men ville prøvd å legge meg på samme nivå som orginalsikringen. Slike vifter drar mye strøm, særlig ved oppstart, så ligger nok rundt 30A. Det beste ville jo vært om du kunne koble deg inn på rele til viften, da trenger du bare å legge opp en pluss fra batteri til rele, og ledningen kan være tynn. Men det spørs jo da hvor lett det er å komme til dette rele'et. Nest best vil være å koble via et eget rele (universal biltema) da trenger du også bare tynn styrestrømsleding inn i kupe, mens hovedstrøm + går fra batteri, gjennom rele, og til viften. Personlig ville jeg bare valgt første og enkleste løsning, litt kraftig ledning med sikring på batteri inn i kupe, og ut igjen til viften. Minus kobles bare permanent på minuspole, eller til chassi. Men hvor sikkert det er kan jo diskuteres, det vil slå en relativt kraftig gnist over i det du kobler sammen ledningene, og skal du bruke bryter må den være av kraftig type. Selv har jeg bare satt kabelsko på begge ledningsendene også brukt en standard plast bilsikring som koblingspunkt inne i bilen (sånn sikring som kabelksko passe på stikkene) Så dette er nødløsninger som fungerer, men regnes vel ikke som fagmessig forsvarlig reparasjon akkurat Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Takk for svar Jeg vil nok velge samme løsning som deg, da jeg skal sende den på verksted senere. Dette er bare så jeg slipper å rulle ned vinduet og sette varmeapparatet på fullt til helga når jeg skal ut på byen Med tanke på kraftig bryter, holder denne? : Biltema bryter Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Åssen ser man at motoren er på 100 grader eller over egentlig? Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Det er som regel en måler også kan du se inni dashbordet hvor det skal være et instrument som viser tempen på motoren Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Den bryteren skal gå akkurat den ja, hvis du sikrer ledningen med sikring som ikke er mer enn 30A kan ikke bryterens strømgrense overstiges siden den skal tåle 30A. Nå vet jeg ikke nøyaktig strømtrekk på din vifte, men det kan du jo sjekke med orginal sikringen (som også er en del høyere enn forventet strømtrekk) Jeg vil nok velge samme løsning som deg, da jeg skal sende den på verksted senere. Dette er bare så jeg slipper å rulle ned vinduet og sette varmeapparatet på fullt til helga når jeg skal ut på byen Ja, det er som nevnt ikke noe annet enn nødløsning, så du bør jo få fikset feilen snarest mulig. Hadde forøvrig selv "gleden" av og bytte ut aircondition med max varme i 26 varmegrader i Oslo sentrum i sommer så er kjent med problemstilligen Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 ja nå er nødløsningen tatt i bruk..så får jeg holde meg med det til jeg får time hos verkstedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå