Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Radioatorvifte på Audi 80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var ingen skade på ledningen.

 

Så da blir vel det neste å måle lederen til den føleren som sitter på radiator blokka.

Det er ikke noen tykk leder, men to tynne ledere. Hvor skal jeg måle og hvilke resultater skal jeg få?

6603159[/snapback]

Mulig jeg husker feil,men mener at den tykke ledningen skal gå igjennom bryteren på radiatoren og direkte til viften.Kan du følge ledningen fra vifta og se hvor den går?Går den ledningen med rødt inn på en bryter eller forsvinner de inn i en strømpe?

Lenke til kommentar
Det var ingen skade på ledningen.

 

Så da blir vel det neste å måle lederen til den føleren som sitter på radiator blokka.

Det er ikke noen tykk leder, men to tynne ledere. Hvor skal jeg måle og hvilke resultater skal jeg få?

6603159[/snapback]

Mulig jeg husker feil,men mener at den tykke ledningen skal gå igjennom bryteren på radiatoren og direkte til viften.Kan du følge ledningen fra vifta og se hvor den går?Går den ledningen med rødt inn på en bryter eller forsvinner de inn i en strømpe?

6603331[/snapback]

 

Ledningene fra selve vifta går inn i en stor strømpe..

Lenke til kommentar

ok først noen basic spørsmål:

 

har du sjekket sikringa?

har du testet releet til vifta?

leste at du bytta vifte bryteren på radiatoren.

 

 

hvis disse tingene er sjekket og er ok.

 

så må du finne deg et multimeter og teste ledninger til du blir grønn :sick:

eller finner problemet.

 

et lite tips: sjekk denne sida der finner du feilsøkings tips

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

 

OBS denne sida handler om 10v rekke femmer men det er en del ting der som

kan hjelpe deg også.

 

håper du får fiksa bilen din

 

mvh nokiakiller

Lenke til kommentar
ok først noen basic spørsmål:

 

har du sjekket sikringa?

har du testet releet til vifta?

leste at du bytta vifte bryteren på radiatoren.

 

 

hvis disse tingene er  sjekket og er ok.

 

så må du finne deg et multimeter og teste ledninger til du blir grønn :sick:

eller finner problemet.

 

et lite tips: sjekk denne sida der finner du feilsøkings tips

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

 

OBS denne sida handler om 10v rekke femmer men det er en del ting der som

kan hjelpe deg også.

 

håper du får fiksa bilen din

 

mvh nokiakiller

6609703[/snapback]

 

Sikringene er i orden,

men hvordan skal jeg teste releet til vifta?

 

Jeg prøvde å bytte sikring og føleren på radioatoren på nytt. Men vannet kokte ved 110 grader og korken på kjølevesken sprakk :cry:

Lenke til kommentar

den enkleste maaten og teste releet paa er og bytte det ut med et som funker.

(stikk til den nermeste huggern og finn deg et rele)

 

hvis det ikke funker saa kan det vere formotstanden din som har daua.

legger ved et bilde fra bilen min (en 89 audi 100q)

sorry for stort bilde

 

det er den blå saken nedi der

 

 

post-8995-1155061520_thumb.jpg

post-8995-1155060537_thumb.jpg

post-8995-1155061586_thumb.jpg

Endret av nokiakiller
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har ikke noe skjema til din bil så er litt begrenset hvor mye jeg kan hjelpe, men kan gi noen generelle hint om hva man kan teste med enkle midler.

 

Hvis bilen har AC kan du skru på denne, og se om viften etterhvert begynner å gå da.

 

Hvis bryteren på radiator er vanlig topolig, kan man prøve å kortslutte den med tenningen på. Da skal viften gå.

Går den og denne bryteren er ny, bør du følge opp forslaget til Peter_B.

Gjør den ikke det, er feilen elektrisk.

 

Motstanden kan da også elimineres på nesten samme måte, ved å kortslutte den med en ledningstump fra den ene siden til den andre slik at strømmen går rett til viften utenom motstanden.

 

Hvis du kommer til kontaktene på rele'et kan du forsøke å sette 12V på de pinnene som skal ha styrestrøm, eller du kan kortslutte over de tykke ledningene slik at strømmen går rett gjennom. Hvis rele'et har mer enn 4 poler må du finne ut hva som er hva før du gjør noe.

Lenke til kommentar
Har ikke noe skjema til din bil så er litt begrenset hvor mye jeg kan hjelpe, men kan gi noen generelle hint om hva man kan teste med enkle midler.

 

Hvis bilen har AC kan du skru på denne, og se om viften etterhvert begynner å gå da.

 

Hvis bryteren på radiator er vanlig topolig, kan man prøve å kortslutte den med tenningen på. Da skal viften gå.

Går den og denne bryteren er ny, bør du følge opp forslaget til Peter_B.

Gjør den ikke det, er feilen elektrisk.

 

Motstanden kan da også elimineres på nesten samme måte, ved å kortslutte den med en ledningstump fra den ene siden til den andre slik at strømmen går rett til viften utenom motstanden.

 

Hvis du kommer til kontaktene på rele'et kan du forsøke å sette 12V på de pinnene som skal ha styrestrøm, eller du kan kortslutte over de tykke ledningene slik at strømmen går rett gjennom. Hvis rele'et har mer enn 4 poler må du finne ut hva som er hva før du gjør noe.

7303827[/snapback]

 

Har koblet viften direkte til batteri og da svev den! Så da tror du problemet ligger i varmepumpen?

 

Men en annen ting jeg lurer på, for jeg har ikke tid til å fikse dette enda og da tenkte jeg en nødløsning der jeg legger opp en ledning direkte mellom batteri og vifte, også kobler jeg en bryter på slik at jeg kan styre viften selv!

 

Hvordan kobler jeg dette? Trenger vel noe sikring, men hvor stor bør denne være? tenker på vanlig kjøretøys sikring.

Lenke til kommentar
hans33 Postet i dag, 10:37

Har koblet viften direkte til batteri og da svev den! Så da tror du problemet ligger i varmepumpen?

Nei, det eliminerer bare selve viftemotoren som feilkilde, men det kan fremdeles være en elektrisk feil.

 

Men en annen ting jeg lurer på, for jeg har ikke tid til å fikse dette enda og da tenkte jeg en nødløsning der jeg legger opp en ledning direkte mellom batteri og vifte, også kobler jeg en bryter på slik at jeg kan styre viften selv!

 

Hvordan kobler jeg dette? Trenger vel noe sikring, men hvor stor bør denne være? tenker på vanlig kjøretøys sikring.

Det fungerer fint som en nødløsning, det er mange måter å koble dette på, men poenget er jo bare å få strøm rett fra batteri til viften. Skal du gjøre det nogenlunde sikkert bør du bruke en tykkest mulig leding, og med en sikring rett ved der den kobles til batteri (slik at all eventuell kortslutning brytes av den)

Er ikke så veldig kritisk hvor stor den er, men ville prøvd å legge meg på samme nivå som orginalsikringen. Slike vifter drar mye strøm, særlig ved oppstart, så ligger nok rundt 30A.

 

Det beste ville jo vært om du kunne koble deg inn på rele til viften, da trenger du bare å legge opp en pluss fra batteri til rele, og ledningen kan være tynn. Men det spørs jo da hvor lett det er å komme til dette rele'et.

 

Nest best vil være å koble via et eget rele (universal biltema) da trenger du også bare tynn styrestrømsleding inn i kupe, mens hovedstrøm + går fra batteri, gjennom rele, og til viften.

 

Personlig ville jeg bare valgt første og enkleste løsning, litt kraftig ledning med sikring på batteri inn i kupe, og ut igjen til viften. Minus kobles bare permanent på minuspole, eller til chassi. Men hvor sikkert det er kan jo diskuteres, det vil slå en relativt kraftig gnist over i det du kobler sammen ledningene, og skal du bruke bryter må den være av kraftig type. Selv har jeg bare satt kabelsko på begge ledningsendene også brukt en standard plast bilsikring som koblingspunkt inne i bilen (sånn sikring som kabelksko passe på stikkene)

 

Så dette er nødløsninger som fungerer, men regnes vel ikke som fagmessig forsvarlig reparasjon akkurat :whistle:

Lenke til kommentar

Den bryteren skal gå akkurat den ja, hvis du sikrer ledningen med sikring som ikke er mer enn 30A kan ikke bryterens strømgrense overstiges siden den skal tåle 30A. Nå vet jeg ikke nøyaktig strømtrekk på din vifte, men det kan du jo sjekke med orginal sikringen (som også er en del høyere enn forventet strømtrekk)

 

Jeg vil nok velge samme løsning som deg, da jeg skal sende den på verksted senere.

 

Dette er bare så jeg slipper å rulle ned vinduet og sette varmeapparatet på fullt til helga når jeg skal ut på byen 

Ja, det er som nevnt ikke noe annet enn nødløsning, så du bør jo få fikset feilen snarest mulig. Hadde forøvrig selv "gleden" av og bytte ut aircondition med max varme i 26 varmegrader i Oslo sentrum i sommer så er kjent med problemstilligen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...