ostehøvel Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Hei Har nettopp hatt lekasje i biln min etter at radiator vannet kokte over. Alt er nå fikset og bilen lekker ikke lenger, men jeg lurer på om feilen kan ligge i radiatorviften. Har aldri sett at den har bevegd seg, ikke engang når tempen å på 100 grader Når skal egentlig viften slå seg på? Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Ikke at jeg er noen motor ekspert. Men jeg tror vifta går når bilen står i ro? Når du kjører vil jo bevengelsen i bilen trenge luft gjennom radiatoren selv... (dååårlig forklart ) Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 nei vifta står stille selv på tomgang.. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Så, hvis du lar bilen stå på tomgang så koker den? Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 de skjedde sist ja.. men nå som jeg har fikset den så har jeg ikke turt å la den stå til mer enn 100 grader. Jeg synes det er litt rart at viften ikke sviver da Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Da funker den nok ikke Hehe.. Prøv å bytt den Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 problemet er at den faktisk virker.. prøvde å kjøre 12 volt fra en batterilader direkte i vifta og da svev den! Så det er vel noe i elektronikken som fusker? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Kanskje termostaten? Det er meningen at den skal starte hvis kjølevannstemperaturen går over et visst nivå, uavhengig om biler er i bevegelse eller ikke. Vanligvis kan den til og med gå selv om tenningen er av. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 termostaten er nettopp byttet så det ka ikke være den Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 termostaten er nettopp byttet så det ka ikke være den 6588443[/snapback] Men du har fortsatt en føler på motorblokk eller i radiator som det kan være noe galt med, denne styrer når vifta skal slå inn Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 På din bil står føleren på radiatoren.På den står også hvor mange grader den skal slå inn på.Mener det er 100 grader på din bil.Stå stille å hold 1500-2500 omd til tempen viser ca 110 grader da skal den slå inn.Men husk å sjekk at du får strøm på den tykke rød ledningen på føleren. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jepp. Jeg lagde til en ekstra bryter på dashborder, sånn at jeg kunne skru på termostaten. Et smart tips er å skru varmaparatet på fullt. Varmapparatet alene er nok til å kjøle en bil som står på tomgang. Nødløsning. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Husk også å sett varmeapparatet på full varme, ikke bare lufting, dersom du vil kjøle motoren med det... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jepp. Jeg lagde til en ekstra bryter på dashborder, sånn at jeg kunne skru på termostaten. 6591078[/snapback] Termostaten styrer du ikke med en bryter, den er automatisk. Viften derimot, den kan du nok få til å starte med en bryter. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jepp. Jeg lagde til en ekstra bryter på dashborder, sånn at jeg kunne skru på termostaten. 6591078[/snapback] Termostaten styrer du ikke med en bryter, den er automatisk. Viften derimot, den kan du nok få til å starte med en bryter. 6591161[/snapback] eheh. Ok. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 termostaten er nettopp byttet så det ka ikke være den 6588443[/snapback] Men du har fortsatt en føler på motorblokk eller i radiator som det kan være noe galt med, denne styrer når vifta skal slå inn 6590523[/snapback] Vel denne har jeg også nettopp byttet.. men jeg får ta motoren opp i 110 grader og se om viften fungerer, hvis ikke måler jeg lederen med et multimeter Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Selv 120 grader er ufarlig for motor, fare for motorskade er det ikke før varsellampen for kjølevæske lyser. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Farlig og farlig.... Som kjent koker vannet ved 100C i atmosfæretrykk. Så biler som har kjølevæske temperatur på over 100C må ha kjølesløyfe som tåler trykk. Dette er forskjellig fra bil til bil. Ikke uvanlig. Høyere kjøletemperetur muliggjør bedre virkningsgrad for motoren. Ulempen er at kjølesløyfen må kunne holde på trykket. Endret 1. august 2006 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Vel jeg testet det i går, den var litt over 110 grader , men ingen reaksjon fra viften Det var ingen strøm i lederen så det kan kansje være den som er problemet. Jeg ser at det er en tape-bit festet over en del av ledningen så det kan være slitasje der som har laget et brudd. Det jeg tenkte å gjøre er å klippe av den skadde delen og skjøte kabelen igjen med en sukkerbit. Kommer det til å fungere? Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Ta av teipbiten og se om det er skade da.. hvis det ikke er det så er ikke feilen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå