Gå til innhold

Problemer med sletting av Vista BETA2

Anbefalte innlegg

Jeg dualboota Windows XP og Vista BETA2...

Og da kom jo automastisk denna greia når jeg starter opp PC-en,

der jeg kan velge mellom å starte Eldre versjon av Windows, eller nyeste...

Noe som er et problem for meg, fordi tastaturet mitt funker ikke før ved innloggigsskjermen...

Så jeg sletta Vista BETA2, men fremdeles får jeg spørsmålet om hvilken versjon av Windows jeg vil starte... Så den starter fremdeles automatsik opp i den Vista BETA2 som lenger ikke er der, så nå står den å rebooter heletida... Så jeg måtte hente et gammalt tastatur for å komme meg inn på XP'en igjen...

Hvordan kan jeg få fjerna den greia som er i oppstarten av PC-en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tull. Bare rediger boot.ini fila du så ordner det seg.

Fjern Windows Vista linja i boot.ini. Jeg kan tenke meg at det er den siste linja i boot.ini fila. Fjern den, lagre endringen og restart. Da regner jeg med at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Tull. Bare rediger boot.ini fila du så ordner det seg.

Fjern Windows Vista linja i boot.ini. Jeg kan tenke meg at det er den siste linja i boot.ini fila. Fjern den, lagre endringen og restart. Da regner jeg med at det ordner seg.

6591189[/snapback]

Hadde du vært borti Vista, ville du visst at den nye oppstarts-menyen "tar over" boot.ini og dukker opp først. Hvis du velger "tidligere Windows" lastes boot.ini... Så det så :p Så dermed må han fjerne den nye oppstarts-menyen til Vista! Og det er enklest med programmet jeg foreslo :yes:

Lenke til kommentar
Har vært borti Vista ja. uff og uff. å jeg så ikke noe særlig galt i å fjerne Vista linja fra boot.ini jeg altså.

6592165[/snapback]

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\XP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\XP="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /noguiboot /bootlogo /usepmtimer
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\2K="Microsoft Windows 2000 Professional" /FASTDETECT

Her er boot.ini fra min test-PC med Win2k, WinXP og Vista Beta 2.

Lenke til kommentar
Så jeg sletta Vista BETA2, men fremdeles får jeg spørsmålet om hvilken versjon av Windows jeg vil starte... Så den starter fremdeles automatsik opp i den Vista BETA2 som lenger ikke er der

Trodde det da skulle holde å redigere boot.ini fila siden han har avinstallert Vista. :hmm:

Uansett det skader ikke å prøve pgm. som er foreslått. :thumbup:

Lenke til kommentar
Så jeg sletta Vista BETA2, men fremdeles får jeg spørsmålet om hvilken versjon av Windows jeg vil starte... Så den starter fremdeles automatsik opp i den Vista BETA2 som lenger ikke er der

Trodde det da skulle holde å redigere boot.ini fila siden han har avinstallert Vista. :hmm:

Uansett det skader ikke å prøve pgm. som er foreslått. :thumbup:

6593939[/snapback]

Selv om man fjerner Vista ved å slette mappene eller formatere partisjonen, vil boot-manager'en fremdeles ligge på første partisjon. Og dermed starte Vista som ikke eksisterer :p

Da må man normalt bruke kommandolinje-verktøyet bcdedit.exe, men noen glupiser har lagd programmet Vista Boot Pro som gjør hele jobben grafisk. :w00t:

Lenke til kommentar
Selv om man fjerner Vista ved å slette mappene eller formatere partisjonen, vil boot-manager'en fremdeles ligge på første partisjon. Og dermed starte Vista som ikke eksisterer  :p

Morsomt at jeg, som har installert Vista 8-9 ganger etter at de fikk det nye bootsystemet, ikke har hatt dette problemet da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...