dill-hole2 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 velge når man vil ha ekte 16:9 bilde? Har sett og vurdert de fleste panasonic modellene fra 3-6000kr. Men når man ser videoene på projektor som er i 16:9 format... Da må jo kilden være i ekte 16:9 format og bildet burde bli bra. Akkurat nå bruker jeg en PJ med oppløsning på 854x480, men en Hitachi HD-klar projektor havner i postkassa om en dag eller to. Dette gjør meg bare mer usikker. Kanskje HDV er tingen, men har lest at det er litt tidlig ennå. P.g.a. kjøpet av HD projektor bestemte jeg meg heller for å kjøpe et rimeligere kamera og heller vente 2-3 år til HDV kommer skikkelig på banen. Er det noen med erfaringer som vil fraråde meg å kjøpe en av disse to kamera'ene nedefor? SONY DCR-HC46 Canon MV 930 Sony koster 4062kr. inkl. frakt Canon koster 3050kr. (ikke frakt ved henting) Sony kamera'et koster 1012kr. mer og Canon kamera'et har diverse ekstra utstyr som 2 stk. DV-tape, bag og Pinnacle videoredigeringsprogram. Så jeg vurderer Canon sitt mest. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Vil på det sterkeste fraråde Canon kameraet. Vi selger denne modeller der jeg jobber, og det skal ikke bli mye dårlig belysning før bildet begynner å hakke. Sony og Panasonic sine modeller i samme prisklasse er langt bedre. Driftsikkerheten på disse billige Canon modellene er heller ikke noe å skryte av. Hvis du tror at dette Canon kameraet er bedre enn Panasonic sine, blir du dypt skuffet. Men vent litt med HDV, og invester heller litt mindre i et kamera nå. Du burde imidlertid velge 3CCD (fra under 5000 kroner) da det gir bedre skarphet og fargegjengivelse enn 1CCD. Evt. kan du se på Panasonic GS37. Det er 1CCD, men absolutt blant de beste i denne prisklassen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Mest sannsynleg er det ingen av dei kameraa som har heilt ekte 16:9, sjølv om dei har mogelegheit for å ta opp video i widescreen. Grunnen er biletbrikkene plar vere i 4:3, og for å få 16:9 so bruker dei fleste konsumentkamera å letterboxe videoen. Det vil seie at det legg på svarte stripe oppe og nede, so ein mister noko av biletet. Det er òg nokon som bruker ein litt større del av biletbrikka (eller brikkene) i breidda, og lager 16:9 slik, og nokon som kombinerer desse to teknikkane. GS180 har to ulike måtar å lage 16:9 på, den eine er letterbox, den andre er den "kombinasjonsmetoden". I ein test Camcorderinfo.com gjorde av PV-GS180 vart det sagt at biletet vart mykje mindre skarpt når den siste metoden vart brukt. 16:9-biletbrikker er det stort sett dyrare kamera som har, deriblant Sony PDX10, Canon XL2 og Sony HDR-FX1 og HDR-Z1. Lenke til kommentar
dill-hole2 Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Takker. Var innom Lefdal og elkjøp idag for å sjekke litt. Det blir mest sannsynlig Panasonic GS-180 eller GS-300. Får se. Må mest sannsynslig ha mer prosessorkraft og hovedkort osv. Har kun amd xp3200(socket A) og 1GB ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå