Gå til innhold

Oppfordring til bruk av søkefunksjon

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

Ville bare oppfordre dere til å legge inn en liten (eller en heldekkende)notis på f.eks forumsiden, og i join seksjonen, om å bruke søkfunksjonen FØR man skriver ett nytt innlegg.. Tror jeg har lest 50 tråder om gta3savesgta3patcher, og jeg begynner å bli mektig lei av å se det om igjen, og om igjen, og om igjen.

MvH.

Beret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hear hear. Dette har blir tatt opp i flere tråder, og mange er frusterte over å se/svare på de samme trådene om og om igjen. Tar mye mindre tid å søke og finne, enn å skrive en ny tråd, vente på svar for så å få et svar som sier "SØK OG DU VIL FINNE" :wink:

Lenke til kommentar

Kanskje vi skal legge ned hele forumet og skrive: "Bruk google! Det spørsmålet du har er det garantert noen som har stilt før, så søk på nettet/news og der vil du finne svaret."

Personlig begynner jeg å bli ganske lei alle de som klager på at andre bruker forumet til å stille spørsmål... Alt for ofte er svaret: "Bruk søkefunksjonen!!!!" eller "Lær deg å bruke google!"

Lenke til kommentar

Jeg kjenner bare de to søkekriteriene; forfatter og søkeord (?).

Hvor finner vi muligheten til mere ananserte søk?

Jeg opplever det ikke veldig enkelt å finne svar på et spørsmål ved å søke. Men spørsmålene er ulike, - og noen søk er enkle.

Dersom jeg kan jeg legge inn to eller tre ord som alle skal være med i søkesvaret i samme innlegg, vil søkefunksjonen funke bedre. Jeg får ikke det til å funke.

Dersom jeg kan registrere andre avanserte søkekriterier, - vil det funke mye bedre.

Lenke til kommentar

desertglow: skjønner at du liker å få ting servert på sølvfat med sølvteskje, men et minimum av egen-research kan man vel kreve at en person har gjort før man spør om noe?

Dessuten får man ganske raskere svar på mange spørsmål ved å søke selv, enn å vente i 5 timer på et svar.

Lenke til kommentar

Det er som borre sier, mange forventer å få alt på et sølvfat. Da kommer de også til å bli avhengig av andre.

Det er bedre at folk søker litt å finner ut litt mer enn det de visste fra før og heller kommer med spørsmål som viser at de faktisk har gjort litt research selv.

Lenke til kommentar

Dere er litt strenge da, - det er jo hensiktsmessig å ta opp spørsmål også, - og la et tema bli diskutert og om mulig radbrukket eller ganske enkelt besvart.

Så er det det med videreutvikling av søkefunksjonen. Jeg har aldri vært misnøyd med søkefunksjonen, - hvertfall ikke tidliger, - for man kan jo stille spørsmål i en ny tråd.

Men tross alt, - ville det vært bra med mere avanserte søkefunksjoner?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 18:29, skrev borre:

desertglow: skjønner at du liker å få ting servert på sølvfat med sølvteskje, men et minimum av egen-research kan man vel kreve at en person har gjort før man spør om noe?

Dessuten får man ganske raskere svar på mange spørsmål ved å søke selv, enn å vente i 5 timer på et svar.

Nå poster jeg svært skjelden spørsmål her, så det er ikke helt saken.

La oss si at det kommer en relativt ny bruker på forumet og lurer på noe. Svaret er: "Bruk søkefunksjonen da for h*****!" Den er ikke så veldig hyggelig å få slengt opp i trynet og den personen holder seg unna forumet i fremtiden. Er det det man er ute etter?

Det er et faktum at søkefunksjonen her på forumet ikke gir like relevante treff som google (for å si det på en pen måte), og derfor er det ofte vanskelig å finne svar som er relevant for ditt spørsmål. Kan godt være med på at i enkelte situasjoner er det å bruke søkefunksjonen mye raskere, men hvis folk vil stille et spørsmål, så la dem gjøre det. Vil du ikke lese spørsmålet er det da ingen som krever at du skal gjøre det....

Lenke til kommentar

Forumet er til å spørre. Og alle har en viss glede av å svre på ting og tang så de kann si til seg selv "jeg kan noe". Det er også greit å få seks svar av forskjellige brukere på et spørsmål og dermed vite at det er ikke en eller anen tulling som sier at du skl gjøre noe dumt.

Men selvsagt er jeg enig i at det å søke i forumet er viktig. Der er det mange som kan lære noe blant annet jeg, men for førstegangsbrukeren er det ikke alltid like lett og lete overallt på siden etter et søkefelt og når du finner det kunne spesifisere ordene du skal ha. Jeg ante ikke hva hk, hd osv var første gang jeg så denne side.

Kanskje løsningen kunne vært når du skrev et nytt innlegg en merkbar notis øverst som sa søk først eller noe liknende.

Det var vel det jeg skulle si

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 18:41, skrev desertglow:

La oss si at det kommer en relativt ny bruker på forumet og lurer på noe. Svaret er: "Bruk søkefunksjonen da for h*****!" Den er ikke så veldig hyggelig å få slengt opp i trynet og den personen holder seg unna forumet i fremtiden. Er det det man er ute etter?

Nei - det bør og skal alle sammen holde seg for god til å gjøre (det med banningen).

Quote:

Det er et faktum at søkefunksjonen her på forumet ikke gir like relevante treff som google (for å si det på en pen måte), og derfor er det ofte vanskelig å finne svar som er relevant for ditt spørsmål.

Søkefunksjonen på forumet er ikke helt på topp, nei, så den kunne gjerne ha vært bedre.

Quote:

Kan godt være med på at i enkelte situasjoner er det å bruke søkefunksjonen mye raskere, men hvis folk vil stille et spørsmål, så la dem gjøre det. Vil du ikke lese spørsmålet er det da ingen som krever at du skal gjøre det....

Jeg sier ikke at man ikke skal få lov til å stille spørsmål på forumet (det er jo derfor det er til), men jeg sier at man bør bestreve å prøve å finne svaret selv først. Da lærer man mye mer - og det går ofte raskere.

Det finnes også selvsagt spørsmål som ikke enkelt kan besvares av f.eks. Google, men som er så spesifikke at det kreves et svar ifra en person som har kunnskapen og kompetansen på det.

Lenke til kommentar

Det er få som oppfatter poenget her.

Det er ikke meninga å kun søke hvis man lurer på no, men gjøre litt research. Og det er en stor forskjell!

Og de som er nye på forumet bør jo være et unntak.

Eks:

Si at du er journalist for VG å skal intervjue en kar fra hutti heita. Du må jo da gjøre litt research for å ha no å gå etter når du stiller spørmålene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 18:51, skrev borre:

Quote:

Den 2002-10-20 18:41, skrev desertglow:

Nei - det bør og skal alle sammen holde seg for god til å gjøre (det med banningen).

Quote:

Det er et faktum at søkefunksjonen her på forumet ikke gir like relevante treff som google (for å si det på en pen måte), og derfor er det ofte vanskelig å finne svar som er relevant for ditt spørsmål.

Søkefunksjonen på forumet er ikke helt på topp, nei, så den kunne gjerne ha vært bedre.

Quote:

Kan godt være med på at i enkelte situasjoner er det å bruke søkefunksjonen mye raskere, men hvis folk vil stille et spørsmål, så la dem gjøre det. Vil du ikke lese spørsmålet er det da ingen som krever at du skal gjøre det....

Jeg sier ikke at man ikke skal få lov til å stille spørsmål på forumet (det er jo derfor det er til), men jeg sier at man bør bestreve å prøve å finne svaret selv først. Da lærer man mye mer - og det går ofte raskere.

Det finnes også selvsagt spørsmål som ikke enkelt kan besvares av f.eks. Google, men som er så spesifikke at det kreves et svar ifra en person som har kunnskapen og kompetansen på det.

Forstår jeg deg rett så mener du da at forumet til er til for å svar på ting som er så spesifikt at man ikke finner svaret med Google? Da får man et stort og aktivt forum etter noen uker...

Søkefunksjoner på forum er litt vriene. Skal man søke på topics finner man veldig ofte ikke det man er ute etter fordi folk ikke kan skrive informative topics. En tråd har også en tendens til å skli ut og omhandle helt andre ting. Derfor får man sinnsykt mange irrelevante treff og det er vrient å finne den tråden som er relevant. Samtidig kan man ikke fjerne alle svar etter f.eks ID20 fordi fornuftige svar ofte kan komme etter dette.

Det at folk stiller spørsmål som er stilt før er faktisk ikke en så dum ting. La oss si at det kommer et spørsmål som jeg er litt usikker på (begynner å bli lenge siden jeg har drevet med det), så derfor setter jeg meg ned og finner ut av den saken og leser litt rundt det. Da har jeg lært noe nytt eller frisket opp på mine kunnskaper samtidig som en annen person har fått svar på det han lurer på.

Forumet er til for alle. Har man et spørsmål stiller man det spørsmålet. Liker man ikke spørsmålet ignorerer man det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 18:59, skrev desertglow:

Forstår jeg deg rett så mener du da at forumet til er til for å svar på ting som er så spesifikt at man ikke finner svaret med Google? Da får man et stort og aktivt forum etter noen uker...

Les hva jeg skriver: jeg sier at man *bør* prøve å finne svaret selv, før man spør på forumet. Har aldri sagt at man ikke får lov til å stille spørsmål her.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 22:14, skrev borre:

Quote:

Den 2002-10-20 18:59, skrev desertglow:

Les hva jeg skriver: jeg sier at man *bør* prøve å finne svaret selv, før man spør på forumet. Har aldri sagt at man ikke får lov til å stille spørsmål her.

Men da er det greit da. La de folka som vil stille spørsmål stille spørsmål. Hvis man absoultt skal påpeke at det kunne man ha funnet et annet sted kan man jo prøve et svar som f.eks dette:

"Hvis du ser på http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=xxxxxxxx IDx så finner du svaret. Dette fant jeg forresten med søkefunksjonen, kan være verdt å ta en titt på :smile:"

Personlig synes jeg det mest ødeleggende med dette forumet er "wannabe-politi" som skjeller folk ut over en lav sko for å stille et helt legetimt spørsmål, uten en gang å svare på tråden. Sikter ikke til deg da, men enkelte andre (uten å nevne noen).

Lenke til kommentar

Quote:

"Hvis du ser på
IDx så finner du svaret. Dette fant jeg forresten med søkefunksjonen, kan være verdt å ta en titt på :smile:"

Nå er jeg en av dem som maser litt ang søkinga. Det forslaget du kommer med her, er faktisk veldig bra.

Det kan til tider bli litt useriøst å bare svare med ; Søk!.

Da får jeg begynne med en litt mer vennlig tone da :smile:

Lenke til kommentar

Søkefunksjoen er brukbar, verken mer eller mindre. Men det som er paradokset, er at de mest relevante spørsmålene, er de mest uoversiktlige og finne svar på med søkefunksjonen! Ta f-eks en fyr som sliter med "feilmeldinger" på PCen. søker du på det, har du jammen litt og gå igjennom...selvfølgelig kan du prøve og spesifisere søket mer. Men ikke alle er like drevne på nett, og det må vi respektere. Jeg antar at folk ikke spør om hjelp for morro skyld?

Selv var jeg i et litt annet tilfelle tidligere i kveld. Jeg skulle ha informasjon fort, og jeg skulle ha informasjon om "paypal" Ikke akkurat et tema som blir tatt opp ofte. Men i dette tilfeller var det ikke vanskelig og finne en relevant tråd.

Noe og tenke på.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-10-22 01:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...