Wizendraw Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Hei Nettverket mitt døde plutselig i Debian. Jeg gjorde ingenting spesielt, satt og konfigurerte Eggdrop, og reboota fordi maskina hang seg etter at jeg prøvde å starte DCC chat med botten over internett. Så var nettverket vekk. Jeg får ikke kontakt med omverdenen på noen måte, heller ikke lokale maskiner eller router. Nettverkskortet er angivelig aktivert, jamfør den GUI-baserte nettverkstingen i Debian. Jeg prøvde å pinge en annen maskin i nettverket og fikk følgende: Network is unreachable Håper på raskt svar =) Endret 31. juli 2006 av WizendraW Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 kan du kjøre ifconfig eth0 og netstat -nar i en terminal og vise hva du får her? Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 eth0 Link encap:Ethernet HWaddr FF:FF:FF:FF:FF:EF UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:93 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 collisions:0 RX bytes:10493 (10.2KiB) TX bytes:1710 (1.6 KiB) netstat Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt Iface Pjuh, noob som jeg er vet jeg ikke hva som er av interesse, og har man ikke nett så har man ikke nett, så jeg tar forbehold om "packet loss" under manuell overføring av data vha tastatur Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 der var det jo tomt restart nettverket. jeg vet ikke hvordan det gjøres i debian. eller ta eth0 ned og opp igjen. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Restartes ikke nettverket når jeg rebooter maskina? Har gjort det flere ganger. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 jo det burde gjøre det. dhclient eth0 gjør den noe fra eller til? Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 No DHCPOFFERS recieved. No working leases in persistent database. Sleeping Begynner å mistenke at nettverkskortet rett og slett er herpa. Det har levd i godt og vel et år oppi en eske sammen med en haug med dingser, ubeskytta. Skal teste med et annet kort i morra. Takk for hjelp så langt Torbjørn, flere tips mottas selvsagt med stor takk! =) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 bare hyggelig. forhåpentligvis dukker det opp et debian-hode i tråden som kan gi mer målrettet, debian-spesifike tips. mine var mer generelle for alle linux distroer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 For å restarte selve nettverket kan du kjøre: /etc/init.d/network restart Kunne du kjørt den og postet resultatet? Har du fast eller dynamisk ip? Står kabelen skikkelig i? Prøvd å restarte routeren? Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Nå hang nettopp maskina seg for andre gang, uten at jeg gjorde noe spesielt. Hmm, dette liker jeg ikke. Alt stoppa helt, minte veldig om Windows ^^ Uansett; ifconfig viser ingen aktivitet på "eth0". På "lo" så er det litt aktivitet angivelig, 13.6KiB på RX og TX bytes (hva nå det er). Det ser ut som at den bare har fått error på alle pakkene, begge veier. Restart av nettverket hjalp ikke videre, den prøver seg med en haug med DHCPDISCOVERS igjen, får ingen DHCPOFFERS og sier Exiting. "Failed to bring up eth0". Kabelen står skikkelig i. Jeg har dynamisk IP eksternt ut fra huset, om det er det du tenker på. Telenor-skit. Har ikke prøvd å restarte routeren, skal gjøre det straks denne posten er postet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Kan være lurt å sjekke harddisken for eventuelle feil. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Hvordan gjør jeg det? =) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 sjekk for kryptiske feilmeldinger i dmesg eller i /var/log/messages finner du ingenting der, så har ikke harddisk feil forårsaket problem på maskinen din Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Satte inn et identisk nettverkskort i maskina nå, og det fungerer fint. Så det var nok kortet som var litt slitent. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå