AlecTBM Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Noen som kan forklare meg litt grunnleggende SQL. Kan PHP men trenger å kunne SQL til mie formål. Takker for all hjelp det altvitendefolk Lenke til kommentar
roac Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Grunnleggende sql vil typisk være et kurs på to til tre dager, så å få det beskrevet i en tråd her er håpløst. Bøker som Teach Yourself SQL in 10 minutes (som om det er mulig) vil kunne være en grei start, men vær klar over at du er uendelig langt fra utlært når du har kommet gjennom boken. Ellers finnes det også et variert utvalg av mer eller mindre gode online tutorials, og for å finne de så er google din venn Lykke til Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 så det går ikke ann å gi en kort forklaring av det grunnleggende som å lage tabeller og hva slags filtyper og sånt? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 det er en fyr som har skrevet en guide til sql under kategorien bruker-guider her på forumet. les den først du... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Det skal jeg gjøre, Takker Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Jeg leste på den og forsto ikke hvordan man skulle lagre dette. Noen som kan hjelpe meg på dette punktet? Lenke til kommentar
Kern Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Du må selvsagt ha installert databasen på serveren din. Da er det flere måter å kjøre spørringer mot databasen din på. Telnet/SSH er kanskje den vanskeligste/mest avanserte, men dog der du har mest kontroll. Ellers så finnes det en webapplikasjon som heter phpMyAdmin, der du administrerer databasen din gjennom nettleseren din. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 ok. Har en lokal server med MySql innstalert og jeg har sett på phpmyadmin, men får vell lete litt til der Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 du lærer ikke sql av å bruke phpmyadmin til alt, bruk en vanlig konsoll. mysql -u [brukernavn] -p [passord] show databases; use [databasenavn] så kan du redigere tabellene dine derfra Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 kan du forklare den koden der? Hvilken konsoll? Lenke til kommentar
roac Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Hvilken konsoll? 6623410[/snapback] I Windows: Command Prompt (CMD). I Linux/BSD/Unix: Det shell som du bruker. Forklare: Du kjører et program med parametre, akkurat som du f eks kan kjøre php med parametre for å utføre et php-script. Når det er gjort får du et prompt hvor du kan skrive ytterligere kommandoer, f eks "show databases" Endret 6. august 2006 av roac Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Hva slags program med parametre skal jeg kjøre? Forsto ikke helt det der. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Ikke for å være slem med deg, AlecTBM, men du har fått en ganske så grei og enkel forklaring. Skjønner du ikke det, så tror jeg at du heller får revurdere om du i det heletatt skal programmere. Den brukerguiden er for nybegynnere, og som regel er tilgjengelig litteratur om emnet en god del vanskeligere enn dette. Du burde i allefall ha noe grunnleggende kunnskap før du gir deg i kast med slikt. For all del, det er ikke for å være ekkel jeg sier dette. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Bare lurer på hvor jeg kan få tak i grunnleggende kunskaper etter som det er det jeg spør om i denne tråden. Den manualen hjalp meg ikke siden den ikke beskrev hvordan man skrev dette. Lenke til kommentar
roac Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Bare lurer på hvor jeg kan få tak i grunnleggende kunskaper etter som det er det jeg spør om i denne tråden. Den manualen hjalp meg ikke siden den ikke beskrev hvordan man skrev dette. 6625255[/snapback] Et godt sted å starte er å lære seg det operativsystemet du bruker, det være seg Windows, Linux eller noe annet. Det å kunne bruke operativsystemet noenlunde effektivt synes jeg er en forutsetning for en utvikler. I så tilfelle vet man bl a hva et konsollvindu er. Videre er det vel ikke allverdens vanskelig å tenke seg til at mysql kan være en kommando du kan kjøre for å koble deg til en mysql database, og for å presisere, denne programfilen finner du i en av de mappene som MySQL lagde under installasjonen. Hvis du ikke er i stand til å ta slike slutninger, vil du få vesentlige problemer med utvikling, der du vil ha mye vanskeligere og abstrakte beslutninger å forholde deg til, så jeg støtter spiffers fullt ut. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 (endret) takker dette hjalp en del. EDIT: Gir opp, slett tråden Endret 6. august 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 http://mysql.org/doc/refman/4.1/en/tutorial.html ( http://www.w3schools.com/sql/default.asp ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå