Gå til innhold

Finner ikke harddisk problem - AX6BC HK / WD 120GB HD

Anbefalte innlegg

Har fått en ny WD 120GB harddisk og satt den inn i PC'en, og den blir registrert ved første oppstartsvindu, men maskinen henger på andre vindu. Og da klarer den ikke å lese størrelsen på harddisken. Har et AX6BC hovedkort i en PC fra '99... men den skal vel ta store harddisker? Kjører Windows 2000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket master/slave innstillingene på HD og CD-ROM? De gamle ATA33 kortene tar kun fire IDE enheter, og du har sikkert en CD-ROM og en annen harddisk i tillegg. Dermed må du være nøye med rekkefølgen på enhetene og stille jumpere deretter.

Du må også sjekke hvilken BIOS versjon du har - det er den som avgjør hvor stor harddisk som du kan koble til hovedkortet. Jeg måtte flashe BIOS'en på mitt AX6BC kort før jeg fikk koblet på en så stor harddisk.

Lenke til kommentar

Master/slave settingene er OK, her har jeg sjekka både jumpere og kabler. BIOS versjonen min er visstnok R2.47 (rekker så vidt å se det v oppstart). Ifølge AOPENs websider så skal den versjonen støtte disker over 137 GB.

- Er det stress å oppgradere BIOS? F*** jeg vil ta i bruk denne disken nå!

Lenke til kommentar

Flushing :smile: av BIOS går greit, så lenge du er 100% sikker på at du har rett fil for oppgradering. Temaet er diskutert under diskusjonen hardisk tull.

Det er alikevel noen forskjeller. For AOPEN-kortet trenger du ikke å reset hovedkort med jumpere, det holder å ha .exe filen og .bin filen på en diskett og kjøre programmet fra DOS-boot.

Jeg gjorde slik:

1. Last ned siste versjon av BIOS fra AOPEN for ditt hovedkort, det finner du på Club AOPEN. Siste versjon for AX6BC er R2.58

2. Skaff en DOS boot diskett. Dette er litt pes i W2000 da den ikke kan lage slike BOOT disketter som gir DOS promt. Er du heldig har du en gammal W98 diskett liggende selv, eller spør noen kompiser.

3. BOOT maskinen til du får DOS promt. Ta ut boot-disketten og sett i disketten med BIOS oppdateringen og skriv inn navnet på EXE-filen. Programmet vil da kjøre igang.

4. Svar "y" på at den skal oppdatere BIOS, og så ordner den resten selv. Det tok bare 20 sek på maskinen min. Etterpå fikk jeg beskjed om å skru av strømmen, og deretter skrudde jeg på den igjen. I boot-sekvensen trykket jeg DEL og kom inn i BIOS oppsettet.

5. Her valgte jeg "Load BIOS setup default". Etterpå måtte jeg også stille rett dato og klokke. Så var det bare "Save and EXIT" og ny boot.

Ny versjon var på plass! Nu går alt så meget bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...