Gå til innhold

Hva er fordelene/ulempene med nikon 18-200 mm?

Anbefalte innlegg

Er det en ok til allround bruk? Er den bedre enn kit linsa til D50 i respektive zoomområde? Er det bedre å kjøpe to linser, f.eks 18-70 mm og 70-300mm ? Leste en test av 18-200 mm i på photozone, men mye av innholdet var vanskelig å forstå for en super-nybgeynner som meg. Noen erfarne som har peiling på dette?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil faktisk tro at den er bedre enn kitobjektivet, siden tester viser at det er på høyde med 18-70 i dens respektive områder. I tillegg har den VR, som er utrolig praktisk, ikke kun på telesiden (som det virker som om noen mener). Klarer du å få tak i en, så gjør du ikke dumt i å kjøpe den.

Du må sannsynligvis smøre deg med tålmodighet, men det er ikke dumt uansett. Er denne zoomen det ultimate verktøy for deg, så er det verdt ventetiden. Det må jo løsne til slutt.

Lenke til kommentar

En bekjent har fått tak i vidunderet på kort tid via en på Foto.no, som tar inn fra Hong Kong. Kjenner ikke detaljene, for jeg fikk vite om det i kveld.

Ser frem til endelig å få prøvet det selv ... :dribble:

Ellers tiltredes det PMnormal skriver; etter alt å dømme er 18-200VR ganske flotte saker.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Til prisen er den et kupp og er nok det mest perfekte reiseobjektivet for de som foretrekker zoomobjektiver siden det har fra 18 til 200 mm i ett, VR og relativt god lysstyrke til å være såpass lite og lett. Man slipper å ta med seg flere objektiver på tur hvis man ikke har spesielle lidenskaper som krever annet glass, men de vil nok ikke myse så lenge på denne alikevel.

Ulempen kan være at det kunne ha vært mere lyssterkt, men da hadde nok vekten fort passert kiloen (og vel så det) og prisen passert 10k, så jeg vil egentlig ikke kalle det en ulempe. En annen ting er byggekvaliteten, siden det er så lett som det er, er det mye plast og er ikke egnet til særlig røff behandling (et eller annet sted på forumet ligger det en link til et bilde av et 18-200 VR som er i to deler pga av at skulderreima hektet seg fast da eieren skulle ta med seg kamera og løftet etter objektivet).

Har stått på venteliste for dette objektivet et par måneder og ser virkelig frem til at det kommer.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Mine egne erfaringer med objektivet i forhold til annen high-end Nikon optikk sammen med D70/D2x.:

Objektivet er topp til alround bruk og spesielt reiser hvor man ikke har anledning til å ta med hele objektivparken eller når forholdene ikke tillater objektiv bytter.

Det er minst like godt som 18-70 kit objektivet.

Det er bedre enn å kjøpe kit (18-55/18-70) og 70-300 i lyssvake varianter.

Det er ikke objektivet for sportsfotografering. (I forhold til AF-S 17-55, 80-200 og 300 f2.8)

Det er ikke objektivet for portrettfotografering. (I forhold til 85 f1.4)

VR er topp for statiske motiv/arkitektur og nattbilder.

Lenke til kommentar

De finnes utvilsomt (HK Supplies, som selger til rett over $1000 er utvilsomt seriøse), men til hvilken pris! De ligger mer enn 33% over BH. Det sier litt om hvor ettertraktet objektivet er, at folk i land med ikke-sinnsyke regler for postordrekjøp faktisk er villige til å betale såpass mye ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...