roac Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg vurderer å sette opp en filserver, og da står valget for min del mellom FreeBSD og Solaris. Det er fordi at disse to operativsystemene har veldig gode og velutviklede filsystemer som gir god lagringssikkerhet. Jeg følger spesielt med på Solaris, fordi det nye filsystemet ZFS antakelig kommer til å sette en helt ny standard innen filsystemer. Bl.a. Apple har tenkt å ta i bruk ZFS i OS X senere, har jeg lest. NTFS kommer til kort sammenlignet med disse filsystemene. 6647573[/snapback] Det kan jo være så, men så er det da også en arvtager til NTFS på trappene, WinFS. Etter å ha sett lett på ZFS så ser det ut for meg som om de viktigste nyhetene i ZFS også kommer i WinFS. Men for all del, Solaris er et interessant produkt, og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde tid til å jobbe med det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Det er en stor og viktig forskjell mellom WinFS og ZFS: WinFS er utsatt på ubestemt tid. ZFS er allerede en realitet. Det eksisterer i OpenSolaris, og vil etter planen komme inn for fullt ved neste store oppdatering av Solaris. Edit: Nevnte jeg at ZFS er open-source? Endret 10. august 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Nå viser det seg at ZFS allerede er integrert i Solaris 10 (som Sun selger kommersiell brukerstøtte for, men som er gratis å laste ned og bruke). Dette skjedde ved juni-oppdateringen av Solaris. Lenke til kommentar
dib Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 med den maskinen du sier du har anbefaler jeg grafisk insatllasjon av ubuntu og bruk av samba så lærer du endel + du får en fin filserver Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 med den maskinen du sier du har anbefaler jeg grafisk insatllasjon av ubuntu og bruk av samba så lærer du endel + du får en fin filserver 6691025[/snapback] Som sagt tidligere så bør en ikke legge kritiske data på en server med et operativsystem som en ikke kjenner til. Personlig ville jeg nok valgt å bruke Ubuntu-server, men jeg ville ikke anbefalt det til kompisen min som ikke kjenner til Linux. På en liten hjemmeserver er det strengt tatt hipp som happ hvilket operativsystem man kjører. Ytelsesforskjellen er ikke merkbart forskjellig. Om trådstarter kjenner til Windows så bør han velge en Windows variant og om eventuellt teste en linux distro på ei anna maskin om han har intensjoner om å lære seg dette operativsystemet. Sånn litt på siden så er det mye enklere og kjappere å fjernadministrere ei linuxboks enn ei windowsboks, om man kjenner til linux that is. Mulig dette forandrer seg i neste Windowsgenerasjon om dette sagnomsuste CLIet som blir utviklet faktisk blir en realitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå