Gå til innhold

Pålitelig og levedyktig harddisk for servere?

Gjest Slettet+9018234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

Spørsmålet er egentlig kort og godt;

Hvilken levedyktig harddisk som skal stå i en server, kan du anbefale? Vi snakker fort 5 til 10 år her. Datatrygghet er veldig viktig.

mvh

sobient

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagates NL35-serie og DB35-serie er laget for spesielt høy sikkerhet og ment for innbygging i diverse konsumentprodukter, f.eks harddiskopptagere til TV'en. De kan være et godt utgangspunkt for et Raid-array.

http://www.seagate.com/products/consumer_e...nics/index.html

Ellers så er vel 10.000rpm SCSI-disker å anbefale hvis du trenger både høy ytelse og høy levetid, samt WDs Raptor-serie, men alle disse er ganske dyre per GB.

Lenke til kommentar
Hvilken levedyktig harddisk som skal stå i en server, kan du anbefale? Vi snakker fort 5 til 10 år her. Datatrygghet er veldig viktig.

6585265[/snapback]

Det har kommet en del fornuftige svar, og man kan vel summere dem opp med at sålenge vi ikke vet hva slags server det er snakk om, så er det umulig å komme med en konkret løsning. En brannmur eller webserver vil ofte kunne klare seg med en enkel speilet disk (men grunnet kravet om 5-10 år tviler jeg på at det er snakk om en slik server). For filservere vil det ofte kunne være hensiktsmessig med en del 10000rpm SCSI disker i RAID 5, det samme for databaseservere med lite innsetting og oppdatering av data. For databaseservere med mye skriveaktivitet vil RAID 10 være en god løsning. For mailservere vil RAID 10 bli stadig mer aktuelt i miljøer med mye aktivitet, siden andelen skriveoperasjoner stadig øker.

Uansett hva slags raidnivå du bruker: SCSI-disker er generelt sett svært gode. SAS har jeg enda ikke fått testet selv. PATA/SATA ville jeg holdt meg unna i et slikt miljø. Og når det gjelder rotasjonshastighet, så må du se litt på type aktivitet det er på diskene, men i mange tilfelle kan det være en del å hente på å bruke flere 10000 rpm disker fremfor 15000 rpm som er mye dyrere pr stk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Hei igjen, takker for solide svar.

Hva roacs svar angår, kan jeg si at det er en dataserver, hvor dataene skal lagres over lengre tid, og er relatert til mine prosjekter nevnt i signatur-feltet. Det blir utvilsomt raid, og da lønner det vel seg med 2 identiske disker?

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...