Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot ved Windows-oppstart

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med å få maskina til å starte opp windows. Etter Windows-logoen og den forløpsindikatoren som går noen ganger, blir skjermen svart og maskina rebooter etter noen sekunder.

Jeg har to partisjoner på disken, en med WinXP og en med Vista, og det er samme problem på begge OS. Kommer derimot greit inn i sikkerhetsmodus.

Dette skjedde etter at jeg oppdaget at min andre disk manglet. Hadde tidligere i uken satt på ny kjøler på skjermkortet, og antok at SATA-kabelen hadde løsnet fra kontakten på HK, mens jeg "rydda" i kabinettet. Dette stemte godt, men etter at jeg satt i denne igjen, vil altså ikke Windows starte.

Har forsøkt å ta ut kabelen til disk nr 2 igjen, men dette hjelper ikke.

Noen tips til hva som kan være galt?

Eller hvordan jeg kan feilsøke videre?

Kjører en AMD64 +3700 på et ASRock Dual SATA2. 2GB OZC-RAM, GF 6800LE m/Zalman VF900-Cu. Seagate Barracuda 300GB + 120GB. Enermax 350W PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Start opp i sikkerhetsmodus og se i eventloggen (start - kjør - eventvwr)

noen feilmeldinger her som gir deg noen indikasjon på hva som er galt?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle forsøke dette, men da funka ikke sikkerhetsmodus lenger heller...

Forsøkte å starte opp med bare kommandolinja - fungerte ikke.

Av mangel på flere alternativer, så prøvde jeg også å starte opp i VGA-modus - ingenting skulle stå uprøvd.

Utrolig nok så funket det - windows startet opp uten problemer.

Jaja, tenkte jeg, da er det skjermkortet som fått seg en smell - bytte jo kjøleren for noen dager siden. Skal derfor sjekke temperaturen på GPU før jeg forsøker å øke oppløsninga fra VGA. Til min store overraskelse, så er ikke temperaturfunksjonen i Expert-tool (gainward sitt program til skjermkortet) der lenger! Da kommer jeg på at det siste jeg forsøkte før maskina slo seg vrang, var å kjøre programmet System Fan, og mener jeg fikk noen feilmeldinger der.

Lukket og startet Expert-tool noen ganger, og temp-funksjonen kom omsider tilbake.

Temp så grei ut, så da var det bare å prøve å øke oppløsninga. Fungerte fint det også! :)

Så nå fungerer alt som det skal igjen.

Vet ikke om det kan ha vært System-Fan som har gjort noe med innstillingene til skjermkortet, slik at det ikke har fungert annet enn i VGA?

Uansett, takk for tipset med eventvwr - kan komme til nytte ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...