Blandn Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Hei! Jeg skulle gjerne installere Windows XP Pro 64 på RAID disken min. Men det oppstår feil under Windows Setup og jeg finner ingen løsninger på det. Trenger gjerne noe råd fra alle data-eksperter. Når jeg prøver å installere Windows på RAID 0 disken fikk jeg feilmeldingen "Format Failed" under formatering av disker. Jeg har enable alle S-ATA RAID i BIOS og satt RAID 0 (Striping) på gang. Men som sagt hver gang jeg prøver å installere Windows på RAID fikk jeg feilmeldingen etter formatering er ferdig (100%). Jeg valgte NTFS format og partition er 30GB. HW: Asus A8N32-SLI Deluxe AMP Athlon 64 X2 DC CPU Maxtor DiamondMax 10 250GB + Hitachi 160GB (Begge er S-ATA og er satt som RAID 0) Asus EN7600GT PCI-E. Etter jeg leste et par artikkler om HDD og RAID tenkte jeg å kjøpe en ekstra Maxtor 250GB S-ATA (pga lagringskapasitet), men som sagt er hovedproblemet "Format Failed" under installasjon. Jeg tror ikke det er HW problemer fordi jeg prøvde å formatere begge disker seperat (som S-ATA) og begge HDD funkere fint. Plz Hjelp ^^ Endret 30. juli 2006 av Blandn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Det er ikke så heldig å stripe to ulike disker, og ihvertfall ikke når størrelsen er forskjellig. Har du hatt diskene i striping tidligere? Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Det er ikke så heldig å stripe to ulike disker, og ihvertfall ikke når størrelsen er forskjellig. Har du hatt diskene i striping tidligere? 6585152[/snapback] Nope.. har adri hatt RAID før.. i så fall har jeg bestilt en ny HDD av samme type nå nettopp (Maxtor 250GB). Men har aldri hørt om at det ikke går an å stripe 2 ulike disker, størrelsen betyr vel ikke no siden RAID 0 = 2 x minste lagringskapasitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Eneste som bør bety noe er om diskene har samme clusterstørrelse. Har de ikke det så går det nok skeis. Men han har jo konstatert at problemet ligger i RAID oppsettet. Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Nå har eg fått meg 2 identiske disker.. men fikk akkurat det samme feilmelding.. Vet ikke hva som har skjedd. Jeg følgte etter user manual og lagte RAID 0. Setter inn Windows XP Pro CD samt RAID Driver Floppy. Lagte partition på 30GB under windows setup og rett etter formatering er ferdig fikk jeg feilmelding "setup was unable to format the partition" or whatsoeva d e.. klikker snart.. er det virkelig ingen som har peiling på hva som har skjedd !?? EDIT: denne gangen installerer jeg Win XP 32-bit men akkurat det samme så har skjedd Endret 2. august 2006 av Blandn Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Eneste som bør bety noe er om diskene har samme clusterstørrelse.Har de ikke det så går det nok skeis. 6586604[/snapback] Nullshit, men du får bare utnyttet størrelsen til den minste disken. Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 ok får kje te samme feilen oppstår eg har nå 2 identiske disker mn omfg g**y eg får finner en ant måte å få windows installert på RAID disken min >< Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hei. Sånn helt innerst inne: Trenger du virkelig å installere Windows i Raid? Hvorfor installerer du ikke bare Windows på 160 GB Disken. Er det ikke bedre å sette lagringsdisker i Raid da? Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 siden RAID har høgere lese/skrive kapasitet enn vanlig IDE så vil jeg gjerne installere windows på RAID. Jeg selv skal begynner å studere 3D animasjon kommende skoleår og skolen anbefaler oss å bruke RAID for å få best ytelse under laging av 3D. I tillegg er maskinen bruk til spilling, og en del spill krever hdd lesekapasitet mer enn RAM og CPU, som Lineage 2. Seff kan jeg installere L2 på RAID istedet for IDE mn en del programvarer kan jeg ikke =/ Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 siden RAID har høgere lese/skrive kapasitet enn vanlig IDE så vil jeg gjerne installere windows på RAID. Jeg selv skal begynner å studere 3D animasjon kommende skoleår og skolen anbefaler oss å bruke RAID for å få best ytelse under laging av 3D. I tillegg er maskinen bruk til spilling, og en del spill krever hdd lesekapasitet mer enn RAM og CPU, som Lineage 2. Seff kan jeg installere L2 på RAID istedet for IDE mn en del programvarer kan jeg ikke =/ 6604095[/snapback] Til lagring ja, men ikke nødvendigvis til systemdisk. Ha C: som systemdisk, en enkelt disk. Ha D: som raidsett som du lagrer på. Forøvrig så vil det kunne være fordelaktig med en stor stripe størrelse (f eks 64k) siden du sannsynligvis vil jobbe med relativt store filer. Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Men bare en liten ting angående det at det ble anbefalt Raid. Har/Skal lærerne dine som du får gitt dere en guide eller en instruksjon om hvordan man setter opp Raid da? Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Men bare en liten ting angående det at det ble anbefalt Raid. Har/Skal lærerne dine som du får gitt dere en guide eller en instruksjon om hvordan man setter opp Raid da? 6604251[/snapback] Nope.. i år så er det begrenset studieplasser slik at kun folk som har en del datakunnskap får plassen. Jeg selv har gått IKT og kan en del om RAID. Det som er problemet er at jeg ikje skjønner koffor windows setup ikke vil formatere RAID disken. siden RAID har høgere lese/skrive kapasitet enn vanlig IDE så vil jeg gjerne installere windows på RAID. Jeg selv skal begynner å studere 3D animasjon kommende skoleår og skolen anbefaler oss å bruke RAID for å få best ytelse under laging av 3D. I tillegg er maskinen bruk til spilling, og en del spill krever hdd lesekapasitet mer enn RAM og CPU, som Lineage 2. Seff kan jeg installere L2 på RAID istedet for IDE mn en del programvarer kan jeg ikke =/ 6604095[/snapback] Jeg har en venn som kjører OS på RAID og nesten samme data oppsett som jeg har, jafall ikje så stor forskjell. Jeg har installert OS på IDE og testet og det ser ud så hans maskin md OS i RAID kjører raskere enn mg i IDE Endret 2. august 2006 av Blandn Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Men jeg synes no allikevel at de kunne gitt en liten breafing jeg da. Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Spørs alt etter hvilke disker han bruker i Raid det. Hvis han bruker S-ATA disker i Raid så blir det jo kjappere. Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 ja han og bruker S-ATA disker, men nå blir d litt off-topic ^^; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå