Gå til innhold

spørsmål angående aksjeselskap!

Anbefalte innlegg

En ting eg har lurt på lenge ang. aksje selskap.

Kan eg, som 18 åring, starte ett aksjeselskap. la selskapet låne penger fra banken til ett eller annet prosjekt. så leige inn arbeidskraft fra en kamerat, som eks. får sinnsyk høy lønn. Deretter får eg store deler av lønnen til kameraten min, privat. Deretter slå aksjeselskapet konkurs, eller selge aksjeselskapet til 10 kr til en liten unge :p

Har då banken noen mulighet til å kreve penger fra meg? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan de, og du kan få konkurskarantene og både du og kompisen kan bli strafferettslig ansvarlig.

Alt dette, i tilllegg kan du se laangt etter så mye som et vanlig debetkort fra noen bank i mange år frem i tiden. :thumbup:

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Konkurslovens §142, 1 ledd gir deg karantene. Det får du når du har svindla en bank.

Iflg Dekningslovens §2-11 kan bostyrer ta deler av lønnen din etter at du er gått konkurs, §5-9 leser jeg slik at den setter kompisen din i en klemme, og i straffeloven finnes det sikkert masse gøyale paragrafer onkel blå kan ta deg på.

Og når du har gjennomført og blitt tatt for et sånt stunt, blir det gøyalt å gå i banken hver måned på den 20. for å heve trygda...

Lenke til kommentar

Helt riktig, men sett at du hadde fått lån, og du hadde solgt sjappa til en I****, kunne paragrafene om omstøtelse i Dekningsloven kommet til nytte for en bostyrer som nøster opp i dine (små)kriminelle handlinger. I tillegg vil den nye eieren av selskapet krevd en "Due diligence" før overtakelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...