Gå til innhold

Ken denne spenningsregulatoren brukes?

Anbefalte innlegg

Jeg går og lurer på om jeg skal kjøpe denne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=FANMATE1 for å koble på denne vifta /m/ LED's http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FAAT010 --- Men det står en advarsel under spenningsregulatoren at man må sjekke om vifta kan kjøres med en slik regulator. Er det det noen som har peiling og som vet om jeg kan bruke den? :-Þ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert den kan brukes sammen med den LED-vifta. Det kommer ann på hvordan spenningsregulatoren til LED'ene er bygget opp. (en led skal vanligvis ha 2-3V mens vifta bruker 12V)

Sansynligvis er spenningen regulert ned med motstand(er) for å få ca 2V til led'ene. Hvis du da senker spenningen til vifta (det er jo det du gjør med zalman regulatoren) så vil spenningen til led'ene også synke. Dette vil igjen føre til lite eller ingen lys fra led'ene.

Send en mail til webshopen og spør.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-10-20 01:45 ]

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal montere retrostaten i fronten på kabinettet så kan du jo bruke en Zalman spenningsregulator (fanmate). Litt koblingsarbeid må til siden viften etter hva jeg skjønner har molex kontakt.

Hvis viften kan kjøres og lyset funker uten å bruke hk-kontakten så er nok denne kun for å lese av viftehastigheten.

Du vil da fortsatt kunne ha det problemet som jeg beskrev tidligere hvis du senker spenningen inn på molexkontakten.

Lenke til kommentar

Letteste hadde jo vært å klippe av 3-pins kontaktetene og loddet på 4-pins molex-kontaker (molex = harddiskens strømplugg).

Men jeg har sett litt mere på retrostatene (som du nevnte) som microplex selger. Jeg trodde disse ble levert uten ledninger eller noe, men det viser seg at disse leveres ferdig med ledninger og molex-kontakter. Dette blir da den klart enkleste løsningen da ingen koblingsarbeid kreves.

Det ligger en tabell på webshop'en som du kan bruke for å finne ut hvilken type (hvor mange ohm) du bør bruke. Om du ikke finner ut av den (tror tabellen er laget til papst vifter) så sender du bare en mail til microplex og spør.

Da kan du samtidlig spørre om led'ene er koblet i serie med motstander eller har en egen spenningsregulator som er (nesten) uavhengig av inn-spenningen.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-10-21 19:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...