Gå til innhold

Pinnacle studio pluss viser ikke .mpg

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp et tv program med PowerCinema i går, og den lagret opptaket i .mpg. Disse filene går fint ann å se på i både Windows media player og vlc, men de er _fryktelig_ store og jeg vil gjerne redigere bort reklamen for så å lagre i .avi. Til dette tenkte jeg at jeg skulle bruke pinnacle studio, men det går ikke. Når jeg velger et klipp og prøver å spille av så vises bare et blått "!".

studio.jpg

Alle andre formater jeg har forsøkt fungerer fint bare ikke .mpg. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok fordi din versjon av Pinnacle Studio ikkje takler redigering av MPEG2-filer. Bruk eit program som Virtualdub MPEG2 til å konvertere dei til DV AVI (du må nok sannsynlegvis installere ein DV AVI-codec som denne fyrst) før import. Eller du kan berre fjerne reklamen i Virtualdub, og eksportere direkte til eit anna format.

Og ein liten ting, angåande videoformat, berre til opplysing:

AVI er ikkje eitt bestemt format. Det er ein kontainer, som vert brukt til å "oppbevare" lyd- og videofiler komprimert med ulike codecar. Den typen AVI du tenkjer på, er kanskje DivX eller XviD. Desse består av ei videofil komprimert med ei form for MPEG4-codec, og ei lydfil i MP3, satt saman i ein AVI-kontainer.

Grunnen til at eg seier det, er at AVI dermed kan vere so mangt. Det kan til og med vere heilt ukomprimert video, som vil ta kanskje i området 1GB for kvart minutt video...

P.S. Eg kan forklare deg korleis du fjerner reklamen og eksporterer i anna format med Virtualdub MPEG2, om du ynskjer.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

hai.

det å fjerne reklamen var ikke så vanskelig, men når jeg saver den som .avi så blir filen på 57 GB! (den er 24 minutter lang ;) så om du kunne forklare hvordan jeg forutbestemer størrelsen så hadde det vært fint.

Også; jeg har to filer. Er det mulig å lime disse sammen? Når jeg åpner en .mpg fil så får jeg bare åpnet en..

takker så mye for svar :)

Lenke til kommentar

gode greier, men hva skal jeg bruke for å få ned størrelsen på audio'en? når jeg konfigurerer xviden så velger jeg "target bitrate", men jeg får ikke valgt compresion på audio..må vel kanskje innstalere en lyd-codec? noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...