Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Åpne OpenOffice.org 2.0 filer

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få OpenOffice.org 2.0 Writer og Draw filer til å åpne seg automatisk i OpenOffice.org 2.0 Det er Writer og Drwa jeg bruker mest men jeg har prioblemet med hele pakken. Jeg må hele tiden velge programmet de skal åpne seg i og jeg kan ikke bestemnme det i Egenskaper (knappen er ikke der) og det går ikke ann å aktivere Bruk alltid dette programmet til å åpne denne typen filer som vises når man velger program å åpne filene i... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremgangsmåte:

For å være helt sikker på at ikke windows "tvinger" en filtype til å oppføre seg som du nevner, så må du bruke registerredigeringa. Start - Kjør - Regedit.

La oss si at det er filtypen ODF du ønsker å åpne i openoffice.

Naviger til

HKEY_CLASSES_ROOT\.odf

Slett alt inni "mappa" (kalles her for "nøkkel") bortsett fra det som står under "(standard)". Innholdet i (standard) er bare en peker, så hvis det f.ex er "document", så betyr det at du skal navigere deg til:

HKEY_CLASSES_ROOT\document

Gjør det samme her, slett alt utenom det som står i (standard) og "defaulticon" hvis ikonet som tilhører filtypen er riktig da.

Nå kan du lukke regedit. Det du nå har gjort er å "rense" filtypen sånn at den eksisterer, men den viser ikke til hvilket program som skal åpne fila eller hvilket ikon som skal brukes.

Åpne windows utforsker.

Gå til:

Verktøy - Mappealternativer - filtyper

og finn fram til odf (eller hva det nå måtte være) og velg den.

Trykk på avansert. På Endre ikon velger du deg en exe eller dll fil som inneholder ikonet du vil skal vises på filtypen. Vanligvis er dette samme programmet som åpner fila. Det er bare å bla seg frem.

Når du er inne på "Rediger filtype" -menyen så må du samtidig bestemme hvilket program som skal åpne fila. Da klikker du på knappen "Ny...".

Her finner du to tekstfelt. I Handling kan du skrive f.ex "åpne" eller forsåvidt hva du vil. Det er iallefall det som vises som standardalternativ for å åpne fila når du høyreklikker på den i utforskeren.

Program som utfører handling skal det være banen til programmet. Du trykker på "Bla gjennom" og så finner du det respektive programmet.

Når du har trykket OK, OK, OK og er tilbake i utforskeren, skal du nå kunne finne en odf-fil og den skal åpnes i ret program når du høyreklikker på den hvis du har gjort alt rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...