Gå til innhold

LBA & CHS problem på ASUS A8N-E

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS A8N-E med to like SATA Seagate Barracuda-disker (300 GB) på SATA1 og SATA2. Da jeg opprinnelig koblet til diskene ble begge funnet av BIOS (der står alt på AUTO) og tilgangsmodus ble CHS. Dette førte imidlertid til at win XP (med sp2) ikke ville innstalleres (krasjet ved første reboot). Etter mye fikling med fdisk og andre programmer bestemte BIOS plutselig at disken på SATA1 nå skulle benytte LBA. Etter dette gikk installasjon av windows helt fint og alt virket som det skulle.

Imidlertid så sliter jeg med at windows til stadighet rapporterer om paging errors på disk D (dvs den som henger på SATA2 og bruker CHS). Disken er testet med det jeg har av verktøy (inkl seagate sine egne testverktøy) og ingen feil er funnet. Jeg har heller aldri hatt problemer med filer på disken, så den ser ut til å fungere fint. Spørsmålet er da om det er det faktum at den bruker CHS og ikke LBA som gjør windows forvirret (ref installasjonsproblemene når disken på SATA1 brukte CHS). Jeg skulle gjerne derfor ha fått denne disken til å bruke LBA i stedet for CHS. BIOS er lite behjelpelig - valgene der er AUTO eller LARGE. Har prøvd LARGE men da mener windows at disken er korrupt. Jeg har siste tilgjengelige BIOS fra ASUS.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få disken til å snakke LBA - helst uten å måtte repartisjonere og reformattere...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...