sphaa Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Hei, og takk for at du gidder å lese om mitt problem. Jeg har akkurat kjøpt meg ny cpu, hk og kabinett (min gamle var ødelagt og jeg klarte ikke å vente til x2 prisene falt ). I tillegg kjøpte jeg en ny prosessor vifte for å få maskinen litt stillere. Hovedkort: ECS RS482-M http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315878 Cpu: AMD Athlon 64 3700+ http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309484 Cpu vifte: Scythe Katana Kobber CPU Kjøler http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320994 Kabinett: Antec Sonata II Miditower http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311799 (Som dere ser er det ikke det beste akkurat, men man kjøper det man har råd til ) Alt gikk smertefritt å montere, men da jeg gikk inn i bios for å sjekke tempen ble skuffelsen stor. 53 grader stod det på min stakkars cpu. Og da var den akkurat påslått. Da dette var uaktuelt skrudde jeg maskinen fra hverandre, hadde på enda mer kjølepasta, dobbelsjekket at jeg monterte viften rett, og skrudde den sammen igjen. Men resultatet var akkurat det samme...53 grader. Jeg skrudde ut hk på nytt igjen og monterte viften som fulgte med cpuen men tempen falt bare til 52 grader. Det spesielle jeg har lagt merke til er at verken kjøleribbene elle prosessor er varm når jeg tar på de med fingrene. Dette gjelder også når maskinen har stått på en stund. cpuen har vært oppe i 63 grader når jeg spilte heroes5 Kan det være hk det er feil med? Endret 8. august 2006 av sphaa Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 at køleribba ikke blir varm tyder på at du ikke har montert den riktig... hvor mye kjølepasta hadde du på egentlig? du skal bare ha ett tynt, tynt lag, slik at du dekker over skrifta på CPU kjerna.... (og du husket vel å ta vekk thermalpad'en på kjøleren før du la på custom pasta? Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 at køleribba ikke blir varm tyder på at du ikke har montert den riktig... hvor mye kjølepasta hadde du på egentlig? du skal bare ha ett tynt, tynt lag, slik at du dekker over skrifta på CPU kjerna.... (og du husket vel å ta vekk thermalpad'en på kjøleren før du la på custom pasta? 6582781[/snapback] Jeg har sjekket viftene flere ganger (kom akkurat på at jeg ikke har prøvd å snu originalviften 180grader, men det skal vel ikke ha noe å si?), og jeg kom fram til at den ikke kan monteres på en annen måte. Først monterte jeg den nye viften med et lite lag kjølepasta Så demonterte jeg, leste monteringsanvisningen til viften nøye, hadde på ganske mye pasta og monterte igjen. I neste forsøk tørket jeg vekk all pasta fra prosessor, også monterte jeg viften som fulgte med cpu. denne har et tynt lag med pasta på seg, så jeg tenkte jeg ikke trengte noe ekstra. I siste forsøk prøvde jeg med mye pasta og original vifte. Jeg kan forstå at jeg kan ha montert den nye cpu viften feil, men jeg nekter å tru at jeg monterer original viften feil. Jeg klarer bare ikke å se for meg hva som kan gjøres galt der. Men det er en ting jeg stusser litt over. Du nevner thermalpad. Hva er det? Det eneste jeg har fjernet er et beskyttelses cover i plast fra original viften, og en form for beskyttelsestape fra den nye viften. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 stock vifter har ofte en "pute" med gooplignende substanse på seg. bruker du denne skal du IKKE ha på goop i tillegg.. Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 stock vifter har ofte en "pute" med gooplignende substanse på seg. bruker du denne skal du IKKE ha på goop i tillegg.. 6583383[/snapback] Jeg prøvde først med bare "puten", men når det ikke hjalp smurte jeg på et ekstra lag med pasta. Ikke at det hjalp, men det ble ikke værre heller:) Jeg har nettopp tatt en test, og prosessoren blir akkurat 65 grader når jeg kjørte en 1times stress test med programmet "CPU_burn-in" Det er jo akkurat innenfor maks grensen. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Du sier at cpu temp ligger på rundt 52-53 grader,men også at cpu og kjøleribber ikke er varme når du tar på dem. Hvordan henger det sammen? Hvor leser du av tempen? Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Du sier at cpu temp ligger på rundt 52-53 grader,men også at cpu og kjøleribber ikke er varme når du tar på dem. Hvordan henger det sammen? Hvor leser du av tempen? 6583763[/snapback] Det er dette jeg også stusser litt over. Jeg leser av tempen i bios også bruker jeg "AMD Dashboard demo" når jeg er i windows. Jeg har prøvd å oppgradere bios uten at det hjalp. Dette er en av grunnene til at jeg mistenker at det kan være en feil på hk, eller sensoren som leser av tempen. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Jeg regner med at ihvertfall cpu er litt lunken? Det er mulig HK/Sensor har et problem. Har du mulighet til å prøve et annet HK? Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 at kjøleribbene ikke er varme er vel ikke akkuratt så rart, det er jo de som skal kjøle ned cpu'en og gjøre den kaldere og hvis den kjennes varm ut for oss vil kjøleribbene være ganske varme minst 30grader. da vil cpu'en ligge LANGT over det når jeg kjente etter nå på min cpu kjøler så var ikke sokkelen varm i det hele tatt en gang. feilen er vel sannsyeligvis da bare at den viser feil temp for jeg trur ikke du har satt den på feil så mange ganger med så like ressultater. Det hadde vært merkelig Lykke til Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) jeg har nettopp skutt på platen som ligger rett på prosessor med et infrarødt termometer, og det viste 29 grader. Jeg klarte også å skyte på siden av prosessor, og den viste den 30 grader her er viften det er snakk om: http://www.scythe-eu.com/products/cpu/kata...u/katana-cu.php Er det noen som kan trekke noen konklusjon fra disse resultatene? Endret 31. juli 2006 av sphaa Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Da vil jeg tro at sensoren som avgir temp er defekt,siden cpu ikke føles merkbart varm ut ved over 50c som du nevner tidligere i denne tråden. Hvis du nå målte cpu til rundt 30c idle,så høres derimot det mer sansynlig ut. Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Da satser jeg på at en sensor er ødelagt, også kjøper jeg meg et nytt hk. Takk for alle vennlige tilbakemld. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) får følelsen av at du har på masse pasta jeg da... Denne omhandler Artic Silver da... men man får forståelsen i guiden om hvor mye som skal på. http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm Endret 3. august 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
sphaa Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Har akkurt skiftet hovedkort, og nå ligger cpu og koser seg på 33 grader. Takk for alle tips Endret 8. august 2006 av sphaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå