Gå til innhold

AMD cpu for varm, kan det være HK? (fixet)

sphaa

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for at du gidder å lese om mitt problem.

Jeg har akkurat kjøpt meg ny cpu, hk og kabinett (min gamle var ødelagt og jeg klarte ikke å vente til x2 prisene falt :( ). I tillegg kjøpte jeg en ny prosessor vifte for å få maskinen litt stillere.

Hovedkort:

ECS RS482-M

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315878

Cpu:

AMD Athlon 64 3700+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309484

Cpu vifte:

Scythe Katana Kobber CPU Kjøler

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320994

Kabinett:

Antec Sonata II Miditower

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311799

(Som dere ser er det ikke det beste akkurat, men man kjøper det man har råd til :) )

Alt gikk smertefritt å montere, men da jeg gikk inn i bios for å sjekke tempen ble skuffelsen stor. 53 grader stod det på min stakkars cpu. Og da var den akkurat påslått.

Da dette var uaktuelt skrudde jeg maskinen fra hverandre, hadde på enda mer kjølepasta, dobbelsjekket at jeg monterte viften rett, og skrudde den sammen igjen. Men resultatet var akkurat det samme...53 grader.

Jeg skrudde ut hk på nytt igjen og monterte viften som fulgte med cpuen men tempen falt bare til 52 grader.

Det spesielle jeg har lagt merke til er at verken kjøleribbene elle prosessor er varm når jeg tar på de med fingrene. Dette gjelder også når maskinen har stått på en stund.

cpuen har vært oppe i 63 grader når jeg spilte heroes5

Kan det være hk det er feil med?

Endret av sphaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at køleribba ikke blir varm tyder på at du ikke har montert den riktig... hvor mye kjølepasta hadde du på egentlig? du skal bare ha ett tynt, tynt lag, slik at du dekker over skrifta på CPU kjerna.... (og du husket vel å ta vekk thermalpad'en på kjøleren før du la på custom pasta?

Lenke til kommentar
at køleribba ikke blir varm tyder på at du ikke har montert den riktig... hvor mye kjølepasta hadde du på egentlig? du skal bare ha ett tynt, tynt lag, slik at du dekker over skrifta på CPU kjerna.... (og du husket vel å ta vekk thermalpad'en på kjøleren før du la på custom pasta?

6582781[/snapback]

Jeg har sjekket viftene flere ganger (kom akkurat på at jeg ikke har prøvd å snu originalviften 180grader, men det skal vel ikke ha noe å si?), og jeg kom fram til at den ikke kan monteres på en annen måte.

Først monterte jeg den nye viften med et lite lag kjølepasta

Så demonterte jeg, leste monteringsanvisningen til viften nøye, hadde på ganske mye pasta og monterte igjen.

I neste forsøk tørket jeg vekk all pasta fra prosessor, også monterte jeg viften som fulgte med cpu. denne har et tynt lag med pasta på seg, så jeg tenkte jeg ikke trengte noe ekstra.

I siste forsøk prøvde jeg med mye pasta og original vifte.

Jeg kan forstå at jeg kan ha montert den nye cpu viften feil, men jeg nekter å tru at jeg monterer original viften feil. Jeg klarer bare ikke å se for meg hva som kan gjøres galt der.

Men det er en ting jeg stusser litt over. Du nevner thermalpad. Hva er det?

Det eneste jeg har fjernet er et beskyttelses cover i plast fra original viften, og en form for beskyttelsestape fra den nye viften.

Lenke til kommentar
stock vifter har ofte en "pute" med gooplignende substanse på seg. bruker du denne skal du IKKE ha på goop i tillegg..

6583383[/snapback]

Jeg prøvde først med bare "puten", men når det ikke hjalp smurte jeg på et ekstra lag med pasta. Ikke at det hjalp, men det ble ikke værre heller:)

Jeg har nettopp tatt en test, og prosessoren blir akkurat 65 grader når jeg kjørte en 1times stress test med programmet "CPU_burn-in" Det er jo akkurat innenfor maks grensen.

Lenke til kommentar
Du sier at cpu temp ligger på rundt 52-53 grader,men også at cpu og kjøleribber ikke er varme når du tar på dem. Hvordan henger det sammen? Hvor leser du av tempen?

6583763[/snapback]

Det er dette jeg også stusser litt over. Jeg leser av tempen i bios også bruker jeg "AMD Dashboard demo" når jeg er i windows.

Jeg har prøvd å oppgradere bios uten at det hjalp.

Dette er en av grunnene til at jeg mistenker at det kan være en feil på hk, eller sensoren som leser av tempen.

Lenke til kommentar

at kjøleribbene ikke er varme er vel ikke akkuratt så rart, det er jo de som skal kjøle ned cpu'en og gjøre den kaldere og hvis den kjennes varm ut for oss vil kjøleribbene være ganske varme minst 30grader.

da vil cpu'en ligge LANGT over det :yes:

når jeg kjente etter nå på min cpu kjøler så var ikke sokkelen varm i det hele tatt en gang.

feilen er vel sannsyeligvis da bare at den viser feil temp for jeg trur ikke du har satt den på feil så mange ganger med så like ressultater.

Det hadde vært merkelig :green:

Lykke til :)

Lenke til kommentar

jeg har nettopp skutt på platen som ligger rett på prosessor med et infrarødt termometer, og det viste 29 grader.

Jeg klarte også å skyte på siden av prosessor, og den viste den 30 grader

her er viften det er snakk om:

http://www.scythe-eu.com/products/cpu/kata...u/katana-cu.php

Er det noen som kan trekke noen konklusjon fra disse resultatene?

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...