Xantix Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Mine 2 bokser begynner å bli en del år nå, og i den ene sitter det et socket a hovedkort med amd xp 2800+ cpu. Da hovedkortet mitt gikk fyken kjøpte jeg ett nytt som støtter både s-ata og sempron prosessor. (ASRock K7NF2-RAID Socket A AMD) Ser at jeg kan få sempron 3400+ til 795 kr og lurer på om det er verdt pengene? Lenge siden jeg har fulgt med på utviklingen innen cpu og det er så mange varianter ute og går at jeg ikke lenger vet hvor bra den ene er i forhold til en annen. hvor mye gevinst man får i forhold til det man betaler. Har lyst til å bygge meg en ny pc om ikke så alt for lenge så om noen kan fortelle meg litt om hvilken cpu som ruler for tiden, eller hva som er bra kjøp i forhold til ytelse så setter jeg stor pris på det. Merket at det gikk for eksempel mye fortere å ta kopi av en film med dvdshrink da jeg gikk over fra amd 650 til en 1800+ (fra 1 t til 1/2 t), vil jeg merke det samme med en rimelig cpu av den nye typen i forhold til min 2800+ ? X. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Finnes det sempron 3400+ til socket A? I så fall vil den yte ganske likt med XP2800+. Jeg tviler på at dette er den riktige veien å gå... Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Finnes det sempron 3400+ til socket A? I så fall vil den yte ganske likt med XP2800+. Jeg tviler på at dette er den riktige veien å gå... 6582634[/snapback] Vil vel heller si at det finnes socket A hovedkort som støtter sempron mpx.no selger socket A hovedkort som sier: "For FSB400MHz AMD Athlon XP/Sempron™ processor" og det er dette kortet jeg kjøpte meg. X. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 En annen mulighet som godt kan være mulig på XP2800+ er å overklokke den. Jeg har overklokket min til XP3200+ hastighet men kunne nok ha overklokket den mer også. Hvis du kan det uten å kjøpe noe har du jo spart inn de 800 kronene. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Finnes det sempron 3400+ til socket A? I så fall vil den yte ganske likt med XP2800+. Jeg tviler på at dette er den riktige veien å gå... 6582634[/snapback] Vil vel heller si at det finnes socket A hovedkort som støtter sempron mpx.no selger socket A hovedkort som sier: "For FSB400MHz AMD Athlon XP/Sempron™ processor" og det er dette kortet jeg kjøpte meg. 6583388[/snapback] Men det er vel ingen som selger sempron til socket A i disse dager... Er det en brukt sempron du skal kjøpe? En link hadde gjort seg Uansett så er gevinsten lik 0 ved å gå fra XP2800+ til sempron 3400+. Endret 30. juli 2006 av Falcon_ Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Mange av de større nettbutikkene selger sempron, men ikke vet jeg om det finnes ulike sempron versjoner beregnet på ulike socket. Siden det står at hovedkortet støtter sempron så gikk jeg ut i fra at den støtter den selv om sempron er lagd for socket 754 så vidt jeg vet. Regner med at den er fysisk lik amd xp og at den derfor kan benyttes i et socket a hovedkort som støtter den. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Sempron finnes til socket A, s754, s939 og til AM2 -Men de passer kun til de sockettene de er beregnet for. Så du kan dessverre ikke benytte sempron s754 til socket A hovedkort. Endret 30. juli 2006 av Falcon_ Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Ja da er det ikke så veldig mye mere å tenke på. Går nok for et helt nytt system når den tid kommer. Liker ikke å kjøpe brukte komponenter og tenkte mest på å kjøpe en cpu til socket a og ha min gamle som backup dersom cpu skulle gå i stykker. Når noe går fyken er det som regel cpu eller hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå