vidarv Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Ref artikkel: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/20/461192.html Står det at man kan dra til polen å ta førerkort gyldig i Norge. Noen som vet om dette gjelder alle andre EU-land også? Jeg sitter med et hefte fra vegvesenet som gjør meg litt i tvil. Der står det: Har du ervervet det utenlanske førerkortet under et midlertidig opphold i utlandet, men bor fast i Norge, kan du få byttet det utenlandske førerkortet til et norsk førerkort dersom du kan dokumentere minst 6 måneders sammenhengede opphold i utstederlandet. Søknad om innbytte må innleveres innen ett år etter tilbakekomsten til Norge Så... betyr dette at du må "bo" i utlandet i 6mnd for å få førerkort fra et EU-land eller gjelder dette bare land som ligger utenfor EU?? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 I ditt sitat er ikke EU nevnt med et ord. Alle EU-land er utland sett med norske øyne. Og JA, det står klart at du må ha bodd sammenhengende 6 måneder i det landet som har utstedt førerkortet (og underforstått at det er utstedt i denne perioden). For å kunne påregne sammenhengende botid må du ha meldt utflytting til Folkeregisteret. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) I ditt sitat er ikke EU nevnt med et ord. Alle EU-land er utland sett med norske øyne. Og JA, det står klart at du må ha bodd sammenhengende 6 måneder i det landet som har utstedt førerkortet (og underforstått at det er utstedt i denne perioden). For å kunne påregne sammenhengende botid må du ha meldt utflytting til Folkeregisteret. 6582534[/snapback] Det var et greit resonement, men da er det jo ikke så lett likevell å få et slikt sertifikat, da man gjerne har jobb eller familie som krever at man er registrert i Norge, evt andre trygdeordninger... Endret 30. juli 2006 av vidarv Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Husk at når du mister lappen i Norge, så mister du "førerretten", altså retten til å føre motorvogn. Da hjelper det ikke hvilket land det står på førerkortet ditt.. Lenke til kommentar
moshpit Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg tok lappen i Canada. Selvfølgelig en provins som ikke sto på SVs papirer, men etter litt klaging fikk vi det igjennom. Jeg bodde der i 10 mnd da.. Nå har jeg to førerkort, ett canadisk og ett norsk Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Har du mista førerkortet i Norge, så kan du reise rett til Polen og ta et nytt, gyldig førerkort som kan brukes i Norge. Er mange som gjør det, og de har ikke møtt på noen problemer. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Har du mista førerkortet i Norge, så kan du reise rett til Polen og ta et nytt, gyldig førerkort som kan brukes i Norge.Er mange som gjør det, og de har ikke møtt på noen problemer. 6646832[/snapback] Bortsett fra at du ikke bare mister den rosa plastlappen, men også retten til å føre motorisert kjøretøy. Blir du tatt, svir det på pungen. Endret 10. august 2006 av sluffy Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Hvordan kan det da ha seg at politiet og statens vegvesen har sagt det selv at det er lovlig? Tror ikke de forteller folk at de kan gjøre ulovlige ting. Endret 11. august 2006 av Stealth- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå