Gå til innhold

Banding på Nec 20" wgx2 gaming?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Skjermen har ulike moduser, og setter jeg den i f.eks gaming modus og lager et bilde i photoshop hvor jeg lager en gradient farge som bakgrunn blir det svært dårlig overgang mellom fargene. Også i standardmodus virker det ikke som om det er 100% perfekt. Kan noen som har skjermen teste ut dette?

Litt om gradiente farger i photoshop

ellers kan man alltids google f.eks "gradient", "gradient picture" eller liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjermen har ulike moduser, og setter jeg den i f.eks gaming modus og lager et bilde i photoshop hvor jeg lager en gradient farge som bakgrunn blir det svært dårlig overgang mellom fargene. Også i standardmodus virker det ikke som om det er 100% perfekt. Kan noen som har skjermen teste ut dette?

Litt om gradiente farger i photoshop

ellers kan man alltids google f.eks "gradient", "gradient picture" eller liknende.

6581402[/snapback]

Har du forsøkt å slå av eller på Advanced DV mode?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei det hjelper lite. Jeg har lagt ved en skrivebordsbakgrunn og nederst i venstre hjørnet på det synes jeg spesielt det er dårlige fargeoverganger. Blir på en måte "pixelerert" bilde hvis du syntes det var en bra forklaring.. :nei: Uavhengig om du setter skjermen i Advanced DV mode eller ikke kan du åpne dette bildet og skifte fra "text" eller "standard" over til "gaming" eller de andre og se om du ser problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ta en titt på følgende bilder i ulike modus og si hva dere ser.

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Legg merke til overgangen fra blå til grønn i bilde 3. Ujevn?

Bilde 4

Årsaken til at jeg maser om dette er rett og slett fordi jeg ikke er fornøyd med fargeovergangene.

Lenke til kommentar

Første som slår meg, bilde3 har altfor høy kompresjon, bildet er permanent ruinert og duger ikke :) Du kan faktisk zoome inn og se blokkene.

Men jeg ser hva du mener (har en annen LCD skjerm, LaCie photon20visionII). Har lagt ved en gradienttest jeg mekka opp nå, og på mine skjermer er det store forskjeller mellom modusene. Hvis du kan bruke en "user" setting, kan du trolig justere manuelt. Du kan også bruke skjermkort kontrollpanelet til å justere gamma, lys og kontrast slik at det blir riktig.

Du bør forøvrig sjekke med en CRT skjerm hvis det er noe du lurer på. Jeg kan gjerne ta noen kamerabilder på mine LCD skjermer + projektør inatt hvis du vil, for å vise hvordan det ser ut her.

EDIT: Svarte heller, gikk rett i JPG kompresjonsfella...skal oppdatere bildet om et par minutter.

EDIT2: Lagret som PNG.

post-15998-1154381925_thumb.png

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror ikke du trenger å ta bilder, men hvis du mener det kan hjelpe...

Har sett på gradienttesten din og kan tydelig se dårlige overganger, spesielt på svart mot hvitt, men også litt på de andre fargene.

Skrur jeg over til gaming, photo eller video mode er det til å le av, men er som sagt også synlig i standard eller text.

Testet både med DVI, Analog

Adobe RGB 1998 fargeprofil (og uten)

DirectX 0.9c

ATI Catalyst 6.7

ATI Radeon 9600 XT

I alle tester / forumer jeg har funnet har jeg aldri lest om noen som har dette problemet på denne modellen.

Selv når jeg stiller på gamma eller lysstyrke osv virker det som om skjermen bare drar med seg problemet i den nye kontrasten. Detta var kjipe saker hehe.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Forsøkte å ta bilder, men det viste seg å være meget vanskelig å få gjort på et profesjonellt vis med såpass knallfarger med sort/hvitt uten blits (støy). Legger det likevel med. Overgangene med støy/dithering er selvsagt ikke der på selve skjermene, men overgangene er delvis merkbare. Nivåene / trappetrinnene kan jevnes ut med fargejusteringer i ATi Catalyst Control Center.

EDIT: Det bildet ble dårlig...skal se om jeg kan huske å ta noen makrofoto imorgen når batteriet til kameraet er oppladet.

post-15998-1154387449_thumb.png

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...