Gå til innhold

fotografering under vann


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et canon ixus 430..er veldi fornøyd med det..

i vår tok jeg dykkerlappen og siden har jeg kjøpt et UV-hus til kamraet mitt..

men jeg har hørt at det ikke er bare å knipse i vei under vann.. er det noen som har noen tips til hva jeg burde tenke på når jeg skal ta bilder under vann?

takker så meget:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"If your picture aren't good enough, you aren't close enough"

 

Grattis med lappen. :) Det er en del utfordringer du får under vann med kamera, men noe positivt også; du må lære oppdriftskontroll. :D

 

Noen generelle ord om å ta bilder skal jeg prøve på, men det er en del mer enn dette.

 

Gå så nærme motivet som mulig, da du vil ha minst mulig vann mellom kamera og motiv. Start med makro/nærbilder da dette er lettest. Farger forsvinner fort, og allerede på noen meter er det mindre rødt. Lys er bra å ha, helst en ekstern blitz. Du kan bruke en bra dykkerlykt (med god spredning) og også den innebygde selvom det ikke gir like bra resultat her i nord.

 

Vær forsiktig når du nærmer deg det du skal ta bilder av så ikke alt forsvinner i tåka. Lett å virvle opp partikler. Bakdelen med den inebygde blitzen er at det oftest er en del partikler i vannet, så når blitzen lyser opp disse, reflekteres lyset rett tilbake til kamera og du får snø på bildene. Det beste er derfor en ekstern lyskilde som helst belyser motivet på 45 grader. Vær obs på at alt forstørres 25% under vann, så hvis du lyser på der du tror noe er, treffer du langt foran. Du er lenger unna enn du tror.

 

Skal du ta bilder av dykkere, prøv å ligge under dem og pass på boblene så disse ikke kommer med på bilde. Ellers så er det bare å fylle minnekortet på et dykk. :yes:

 

Dette jeg kom på i farten, men mye som kan sies. Ta også en tur innom dykkesiden.com og les litt der. Flere av norges (og verdens) beste uv-fotografer er innom der. Se også på hjemmesidene til Per Eide og Espen Rekdal for å se hvilke bilder som fungerer. Flere andre dyktige også. Disse bruker dog SLR med 2 blitzer, men motivene er de samme.

 

PS: Avataren min er tatt med et billig kompaktkamera med innebygd blitz fra den tiden jeg jobbet som instruktør på Gran Canaria........... :cool:

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

- Går nærme og bruk den innebygde blitzen med den der soft-greia foran blitzen.

- Ta det med ro, det er lett å bli stresset under vann

- Ha hele tiden lave standpunkt. Et bilde ovenfra og ned blir ofte rotete

- Knips masse bilder

- Tar du bilder uten blitz så gjør dette på grunt vann (gjerne tidlig i dykket mene du ennå har litt vekt, det er ca 3 kg forskjell på ei full/tom flaske). Pek kameraet oppover for å få luftige bilder.

 

 

Her er diverse uv-bilder jeg har tatt med et Ixus 400:

http://snotpope.com/po/galleri/uvbilder/index.htm

 

Edit: skrivefeil

Endret av perottol
Lenke til kommentar
"If your picture aren't good enough, you aren't close enough"

 

Grattis med lappen.  :)  Det er en del utfordringer du får under vann med kamera, men noe positivt også; du må lære oppdriftskontroll.  :D

 

Noen generelle ord om å ta bilder skal jeg prøve på, men det er en del mer enn dette.

 

Gå så nærme motivet som mulig, da du vil ha minst mulig vann mellom kamera og motiv. Start med makro/nærbilder da dette er lettest. Farger forsvinner fort, og allerede på noen meter er det mindre rødt. Lys er bra å ha, helst en ekstern blitz. Du kan bruke en bra dykkerlykt (med god spredning) og også den innebygde selvom det ikke gir like bra resultat her i nord.

 

Vær forsiktig når du nærmer deg det du skal ta bilder av så ikke alt forsvinner i tåka. Lett å virvle opp partikler. Bakdelen med den inebygde blitzen er at det oftest er en del partikler i vannet, så når blitzen lyser opp disse, reflekteres lyset rett tilbake til kamera og du får snø på bildene. Det beste er derfor en ekstern lyskilde som helst belyser motivet på 45 grader. Vær obs på at alt forstørres 25% under vann, så hvis du lyser på der du tror noe er, treffer du langt foran. Du er lenger unna enn du tror.

 

Skal du ta bilder av dykkere, prøv å ligge under dem og pass på boblene så disse ikke kommer med på bilde. Ellers så er det bare å fylle minnekortet på et dykk.  :yes:

 

Dette jeg kom på i farten,  men mye som kan sies. Ta også en tur innom dykkesiden.com og les litt der. Flere av norges (og verdens) beste uv-fotografer er innom der. Se også på hjemmesidene til Per Eide og Espen Rekdal for å se hvilke bilder som fungerer. Flere andre dyktige også. Disse bruker dog SLR med 2 blitzer, men motivene er de samme.

 

PS: Avataren min er tatt med et billig kompaktkamera med innebygd blitz fra den tiden jeg jobbet som instruktør på Gran Canaria........... :cool:

6581547[/snapback]

 

Hvor, eller i hvilket firma jobbet du i på Gran Canaria? Jeg dykket da jeg var på ferie der for to år siden, uten å ha lappen, men med en instruktør med meg hele tiden.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...