Gå til innhold

ny høykvalitets PC..Gaming-vennlig..kjøling ok?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt engstelig førstegangskøper av "pc i småbiter", men driver og snekrer på planer for en ny høykvalitets, gaming vennlig pc. Jeg sier gaming vennlig, fordi et av kravene er at den skal yte godt nok til å spille moderne spill med full oppløsning på lyd og bilde.

Jeg kommer imidlertid også til å bruke den til en del andre aktiviteter, som tildels krever mere minne enn selve spillingen, selv om det ikke kommer til å kreve like mye med hensyn på hastighet. Det betyr at jeg skal ha en high end PC med high end operativsystem, og det blir Linux64 som eneste seriøse alternativ. I og med at spillutviklere har en forkjærlighet for annenrangs operativsystemer ;) må pcen kjøre dualboot winXP32/linux64. Ytelse på 64 bit linux har prioritet over win32.

Jeg har bladd meg gjennom en del produktguider og prislister og selv om jeg ikke er helt bestemt, er jeg temmelig sikker på at PC'en skal bygges rundt følgende komponenter:

hovedkort: Asus M2N-32 SLI Deluxe (socket AM2)

cpu: AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6 Ghz

internminne: DDR2 PC2-6400, 4 Gb - usikker på produsent og type (tips?)

grafikkkort: Point of View GeFORCE 7950 GX2 1024MB PCI-e (skal drive 2x 1600x1200 skjermer)

lydkort: Creative SB Audigy 4 Pro 7.1 (finnes ikke linuxdrivere til X-fi, derfor nemlig)

harddisk 1: WD raptor 74 GB

harddisk 2: større disk < 500 GB (ser ut til å være mer økonomisk med 2x 250 Gb disker enn en 500?)

Hadde tenkt å stappe dette inn i følgende kabinett: Thermaltake Tsunami

med følgende strømforsyning: Thermaltake Silent strømforsyning 680W

Maskinen kommer da til å ha en 3x vifte i kabinettet, vifte® på skjermkort(ene), 2x vifte på PSU. Hvor mye må jeg egentlig vifte og kjøle? Bør denne maskinen ha en egen kjøledippedutt til prosessoren? (Jeg er ikke spesielt hekta på overklokking, stabilitet har høyerer prioritet).

Er det enda mere ekstra kjøledingser som trengs?

Nå er jeg som sagt ingen supererfaren PC bygger. JEg har vært inn og ut i kabinettet og moddet litt på min Fujitsu boks, som fortsatt har original harddisk, hovedkort og prosessor, for å si det slik. Allikevel er jeg fortsatt litt usikker på hva jeg skal kjøpe inn av småting til montering: finnes det noen guide for hva man må beregne av kabler, kjølepasta og all slags smådill (duct-tape :whistle: ) som skal til for å lage en fiks ferdig computer ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det meste ser bra ut i oppsettet.

Jeg ville ikke kjøpt Raptor-disk, siden du ikke vil merke ytelseforskjell i praksis. Kjøp heller flere 7200rpm-disker og kjør de i RAID eller noe.

Athlon64 X2 gir bedre ytelse ved 64bit så det er et lurt valg.

Muligens du også kan tenke på Windows XP i 64bit?

Jeg håper at dette hjelper deg litt på vei.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...