ve_gard Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Jeg har nå lastet ned samba (nyeste versjon), kompilert, installert og konfigurert den. Men når jeg kommer til punktet hvor jeg skal starte Samba med denne setningen så vil det rett og slett ikke funke. Disse prøvde jeg ut: -------------------------------- /etc/rc.d/init.d/smb start /usr/local/samba/bin/smbd -D /usr/local/samba/bin/nmbd -D Har noen ubesvarte spm. også m.a.o: ----------------------------------------------------------- Hvilken type fil er smb /smbd? (ettersom det er den som skal kjøres/startes) Hvor kan jeg finne smb på mitt system når jeg har lagt samba i" ../usr/local/samba" (kjører Ubuntu 6.0.6) ? Har sittet å knotet med Samba et par dager nå.. så det begynner og bli mer å mer kjipt å ikke få det til å funke Takker for all hjelp! MvH Vegard Endret 30. juli 2006 av ve_gard Lenke til kommentar
wiley Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Prøv /etc/rc.d/samba start og service samba start Jeg har aldri startet samba med "smb start". Jeg har alltid brukt "samba start", men dette varierer sikkert fra distro til distro. Endret 29. juli 2006 av wiley Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) /etc/init.d/samba restart ? Hvorfor har du kompilert samba i Ubuntu? Endret 29. juli 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 /etc/init.d/samba restart ? Hvorfor har du kompilert samba i Ubuntu? 6580897[/snapback] Om jeg kjører apt-get install samba... er det da den NYESTE versonen som blir lagt inn? Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Nei, men hva skal du med den aller siste versjonen da? Ubuntu er også feil distro hvis du alltid vil ha det nyeste. Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 finnes det enkle måter og oppgradere Samba på da, uten å måtte reinstallere/rekonfigurere "heile driden" på? mvh Vegard:) Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Du bruker pakkesystemet. Merk at hvis du installerte SAMBA med 'make install' kan du ha ødelagt framtidlige oppgraderinger gjennom pakkesystemet. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Hvis det er sikkerheten du er redd for, vil Ubuntu komme med sikkerhetspatcher, selv om de ikke oppgraderer versjon før neste Ubuntu-release. Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Du bruker pakkesystemet. Merk at hvis du installerte SAMBA med 'make install' kan du ha ødelagt framtidlige oppgraderinger gjennom pakkesystemet. 6581019[/snapback] Kan godt hende Var ikke klar over dette... skulle legge inn Samba på nytt igjen via apt-get install samba Men da fikk jeg denne feilmeldingen... root@odin:~# apt-get install samba Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig Noen pakker kunne ikke installeres. Dette kan bety at du har bedt om en umulig tilstand eller, hvis du bruker den ustabile utgaven av Debian, at visse kjernepakker ennå ikke er laget eller flyttet ut av «Incoming» for distribusjonen. Ettersom du bare bestilte et enkelt inngrep er det overveiende sannsynlig at pakken helt enkelt ikke kan installeres, og du bør fylle ut en feilmelding. Følgende informasjon kan være til hjelp med å løse problemet: Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold: samba: Avhenger av: samba-common (= 3.0.22-1ubuntu3) men 3.0.22-1ubuntu3.1 skal installeres E: Ødelagte pakker root@odin:~# Noen måte å få avinstallert samba på annet enn [dpkg - r samba] (som ikke funket!) Og hvordan får jeg da lagt inn det... la inn webmin og prøvde å installere samba derfra.. da fikk jeg denne feilmeldingen: Installing package(s) with command apt-get -y -f install samba .. Reading package lists... Building dependency tree... Some packages could not be installed. This may mean that you have requested an impossible situation or if you are using the unstable distribution that some required packages have not yet been created or been moved out of Incoming. Since you only requested a single operation it is extremely likely that the package is simply not installable and a bug report against that package should be filed. The following information may help to resolve the situation: The following packages have unmet dependencies: samba: Depends: samba-common (= 3.0.22-1ubuntu3) but 3.0.22-1ubuntu3.1 is to be installed .. install failed! Sliter hardt gjør jeg nå mvh Vegard Lenke til kommentar
xeon Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 prøv make uninstall på samme sted som du kjørte make install Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 prøv make uninstall på samme sted som du kjørte make install 6587798[/snapback] Funka:) Takker:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå