Gå til innhold

SilenX iXtrema PRO (ver.2) - 120mm 14dBA


johnterje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På en eller annen avstand er nok støyen 14dB ja... men du må nok både være i et lyddempet rom og på et par meters avstand for å i det hele tatt greie å måle så lav lyd.

Jeg har mer tro på det som var konklusjonen i den testen her:

 

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...mm-vifter/22935

 

At støy har direkte sammenheng med RPM og at de aller fleste vifter lager omtrent lik støy på en gitt RPM.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Du finner tester av Silenx, Mist m.fl. på http://www.mcpc.no/

Her er det i tillegg til å måle støy og RPM også testet kjøleevne i testoppsett. Dette gir en pekepinne på luftflyt.

Og igjen vil jeg påpeke min kritikk fra forige tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6281311

 

Poenget her er kjøleevne i testoppsettet. Fordi SilenX sine vifter har mindre nav kan ikke tallene som (host) temperatursensoren i CPU leser ut brukes direkte som en pekepine på luftflyt.

 

Jeg stoler også en del mer på ATW sin test.

Lenke til kommentar
Du finner tester av Silenx, Mist m.fl. på http://www.mcpc.no/

Her er det i tillegg til å måle støy og RPM også testet kjøleevne i testoppsett. Dette gir en pekepinne på luftflyt.

Og igjen vil jeg påpeke min kritikk fra forige tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6281311

 

Poenget her er kjøleevne i testoppsettet. Fordi SilenX sine vifter har mindre nav kan ikke tallene som (host) temperatursensoren i CPU leser ut brukes direkte som en pekepine på luftflyt.

 

Jeg stoler også en del mer på ATW sin test.

6598979[/snapback]

 

 

Temperatursensoren på CPU måler temperaturen. Temperaturen går ned når det blåses luft på kjøleribbe. Bedre luftflyt gir meir luft som igjen gir bedre kjøling.

 

Kjøleevne er direkte avhengig av luftflyt, mindre navn gir større blader og meir luftflyt, noke som absolutt er relevant.. Om dette er feil, så må du forklare nærmere? :-) ?

 

 

Det var ein informativ test ATW gjorde, ingen kritikk av denne. Han testet oppgitte støyspesifikasjonene opp mot RPM viftene gir. ATW har kun målt støynivå opp mot RPM, og ikkje tatt hensyn på lyftflyt/kjøleevne.

 

MCPC testen utfyller ATW sin test, med faktiske resultat på kjøleevne, dei fleste større viftenmerkene på markedet er testet på identisk oppsett opp mot kvarandre.

 

For informasjon så har ATW testet 1.gen av PRO viftene, som var middelmådige og krever viftestyring dessverre. Eg skal høre med han om det er interessant/mulig å ta ein test med dagens vifter også, som er ei klar forbedring.

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at fordi SilenX viftene har mindre nav betyr det at luftflyten treffer større deler av kjøleren, eller med andre ord, den utnytter større flate av kjøleren.

 

Min teori er derfor at dersom to vifter; en med stor nav og en med liten, flytter samme mengde luft vil den med mindre nav utnytte større flate på kjøleren og oppnå lavere temperaturer på CPU så det at temperaturene er lavere kan ikke kobles direkte opp mot mengde luft flyttet når vifter av de to typene sammenlignes.

 

mindre nav gir meir luftflyt

Nei ikke nødvendigvis. Høyere RPM på en gitt vifte gir mer luftflyt dersom alt annet er likt. Når du sammenligner forskjellige design er det trolig mange titalls faktorer hvor navstørrelse er en av de. Hvilken som er viktigest er ikke jeg kvalifisert til å si.

 

MCPC testen utfyller ATW sin test, med faktiske resultat på kjøleevne, dei flest eivftene på markedet er testet på identisk oppsett opp mot kvarandre. ATW har kun målt støynivå opp mot RPM, og ikkje tatt hensyn på lyftflyt/kjøleevne.

Problemet er at MCPC har hvertfall for meg null kredibilitet i motsettning til ATW og derfor syntes jeg ATW sin test og konklusjon står sterkere.

 

For informasjon så har ATW testet 1.gen av PRO viftene, som var middelmådige og krever viftestyring dessverre. Eg skal høre med han om det er interessant/mulig å ta ein test med dagens vifter også, som er ei klar forbedring.
Middelmådige? Jeg trodde dette var verdens beste vifter for et par måneder siden? ;)

Beklager, den var under beltestedet. Om ATW kunne tatt en ny runde med tester hadde vært flott og så lenge han tester på en god måte vil hvertfall jeg ta resultatene mer seriøst.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at fordi SilenX viftene har mindre nav betyr det at luftflyten treffer større deler av kjøleren, eller med andre ord, den utnytter større flate av kjøleren.

 

Min teori er derfor at dersom to vifter; en med stor nav og en med liten, flytter samme mengde luft vil den med mindre nav utnytte større flate på kjøleren og oppnå lavere temperaturer på CPU så det at temperaturene er lavere kan ikke kobles direkte opp mot mengde luft flyttet når vifter av de to typene sammenlignes.

 

mindre nav gir meir luftflyt

Nei ikke nødvendigvis. Høyere RPM på en gitt vifte gir mer luftflyt dersom alt annet er likt. Når du sammenligner forskjellige design er det trolig mange titalls faktorer hvor navstørrelse er en av de. Hvilken som er viktigest er ikke jeg kvalifisert til å si.

 

Trur nok me er meir enige enn uenige her.;-)

 

Når det gjelder nav, så gir mindre nav automatisk større vifteblader. Større vifteblader gir meir overflate som flytter luft, og dette gir meir luftflyt. Du har eit godt poeng at mindre nav og gjer at større del av kjøleren blir liggende åpent og kan treffes av denne lufta.. Dette er ei positiv bieffekt av mindre nav.

 

 

MCPC.no er relativt ferske i gamet, mens ATW har vært veldig aktiv over lang tid. No må eg bare få spesifisere at MCPC ikkje har mottatt noke som helst smøring eller fordeler fra oss. Om du har lest testen så har du nok og lagt merke til at både papst og nexus har testvinnere, mens Silenx har fått stryk på noken av viftenmodellene.. Men, som du seie.. kredibilitet skal fortjenes over tid. Det er bare positivt å være litt skeptisk og ikkje ta alt for god fisk.

 

Første generasjon av Silenx før PRO viftene var eminente, og det beste som var å oppdrive. Vil fatisk gå så langt å seie at dei fremdeles er bedre enn dei fleste av dagens PRO ver.2 vifter(eit par unntak finnes). Så skal eg og innrømme at første generasjon av PRO viftene hadde problemer, dette har me ikkje lagt skjul på.:-) Dette er og grunnen til at me har tilbydd kunder som kjøpe dei full refujson eller bytte i nye vifter når disse kom inn. Me reduserte så prisen, og la ut informasjon om dette på produktsidene. 1.gen PRO ixtrema viftene flytter veldig med luft, litt for mykje til htpc bruk, og dei har og litt motorlyd som nevnt i mcpc.no testen..

 

Heldigvis er alt dette forbedret kraftig på dagens modeller.:)

Endret av crusade
Lenke til kommentar
vill heller anbefale 11db utgaven av den vifta. synes ikke de 14db viftene er så stille som de bør være

6619242[/snapback]

Er enig med deg her. 11db er meget bra, mens 14db nok støyer ein del meir enn 14db dessverre. 11db flytter så godt med luft at det burde holde til det meste.

Lenke til kommentar
Ifolge Microplex "lyver" SilenX når det gjelder lydutslipp (dvs. at de lyver mer enn andre :green:)

6632624[/snapback]

 

14db ratifiseringa stemmer nok ikkje som nevnt over, mens 11 og 9db viftene er veldig stillegående og bør være ganske så tett på specs. Synes nok Microplex overdriver advarselen her, men det er jo bedre at ein blir positivt overrasket enn andre veien.

 

Men, er vel folk her som har kjøpt 11/9 db vifter som kan uttale seg. Er er ganske innhabil på dette området.:) Noken som har erfaring siste silenx pro (ver.2) viftene som kan dele erfaringen sin med oss?

Endret av crusade
Lenke til kommentar

hmm, leste gjennom nå.. lurer på om det kanskje blir mist vifte til prossesor kjøleren min.. den er ganske stille og kjøler ganske greit på 12 V..

 

en annen fordel med mist for min del, er at kabinettet jeg skal kjøpe kommer med 2 mist vifter fra før av.. derfor vil lyden ihvertfall ikke bli høyere..

 

men angående kjøleevne, tror dere 2 x 120mm mist vifter i kabinettet, og 1 x mist vifte på NOCTUA UH-12 vil være nok kjøling, da jeg har tenkt å overklokke e6600?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

silenX har de verste oppgitte spesifikkasjonene jeg har sett. de bråker mye mer, flytte mye mindre luft og i tillegg er de overpriset til tusen! ikke la deg lure som mange gjør, kjøp noe annet!

 

til sammenligning så flytter Yate Loon D12-SL12 mere luft, bråker mindre og koster en brøkdel, bakdelen er at de ikke selges i norge. men siden de er så billige så hjør det ikke noe

10 av de kan jeg kjøpe for under 400kr med frakt og alt!

 

btw de er oppgitt til 47cfm og 28db

Lenke til kommentar
silenX har de verste oppgitte spesifikkasjonene jeg har sett. de bråker mye mer, flytte mye mindre luft og i tillegg er de overpriset til tusen! ikke la deg lure som mange gjør, kjøp noe annet!

 

til sammenligning så flytter Yate Loon D12-SL12 mere luft, bråker mindre og koster en brøkdel, bakdelen er at de ikke selges i norge. men siden de er så billige så hjør det ikke noe

10 av de kan jeg kjøpe for under 400kr med frakt og alt!

 

btw de er oppgitt til 47cfm og 28db

6690190[/snapback]

 

 

synest du stetter litt på spissen her..... :yes: silenX 14db er et litt teit produkt ujje i nerheten av 14 db. mens 11 db vifter er noe helt anna. de fortjener den skryten de får rundt omkring er stor fan av de..... du må også huske at vifter har levetid... billige vifter er ikke så holdbare. men jeg støtter deg i at noen silenX vifter ikke holder mål:)

 

 

 

okay, har føulgt med på den lile tråden du har om kabb. måtte du bestille nexus fra sverige?

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på om det er noen som har denne vifta?

Ifølge specsa på vendur.no flytter den 64 CFM (108 m3/h)..!

 

Jeg synes dette er ganske ekstremt når lydnivået er 14db, men er det noen som vet om tallene stemmer?

6580385[/snapback]

 

Jeg har denne viften. Har ikke noe å måle med, men sammenlignet med vifter fra Zalman, tipper jeg støyen fra denne viften er nærmere 30 dB når den går for fullt.

 

Ellers har jeg flere 80mm 11 dB vifter fra SilenX og de er tilnærmet lydløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...