Gå til innhold

Hvilket tilbehør er et "Must" ?

Anbefalte innlegg

Ekstra objektiv - regner du det som ekstrautstyr?

Jeg har hatt mye nytte av lyssterkt objektiv med fast brennvidde til bl.a. portrettbilder (50 mm, F 1/1.7).

Forøvrig anbefaler jeg at du kjøper ekstrautstyr etter hvert som du mener du har brukt for det. Dumt å kjøpe ekstrautstyr som du ikke kommer til å bruke. Hva du har behov for avhenger av hva slags bilder du skal ta og i hvilke situasjoner. Har erfart dette sjøl - kjøpte slaveblits og monopod som jeg nesten aldri bruker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma "slenger" vel ofte med solblendere på sine obj, har i alle fall gjort det på de to jeg har...
Samme med Tamron. Når du ikke betaler ekstra for merkenavnet, får du gjerne andre ting i stedet :)

6583820[/snapback]

Ikke minst litt penger til overs... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Begår du portrettfotografering er en reflektor HELT essensielt for å balansere lyset. Ellers vil jeg anbefale å investere i et skikkelig stativ, gjerne Gitzo ,-)

Ellers må jeg si at det er litt morsomt at noen anbefaler trykkluft/støvbørste - invester heller i et Olympus kamera neste gang ^^ Da får du også med solblender på alle objektivkjøpene dine ^^

Lenke til kommentar
Ellers må jeg si at det er litt morsomt at noen anbefaler trykkluft/støvbørste - invester heller i et Olympus kamera neste gang ^^ Da får du også med solblender på alle objektivkjøpene dine ^^

6653075[/snapback]

Ang olympus sin automatiske sensorrens så forsvinner vel ikke skjiten automatisk ut i det store intet, den må vel fortsatt ut av kamerahuset? og da er det vel kun trykkluft som nytter? Ser ikke helt for meg at jeg vil ta av objektivet, snu huset og deretter begynne å kakke og riste for å få ut støvet.. Eller har jeg misforstått?

Dessuten bruker jeg trykkluften til å blåse ren objektivene mine også.

Lenke til kommentar
Til nattbilder/skummringsbilder er stativ et must. Dette finner man ofte på finn.no og qxl.

6653573[/snapback]

Som igjen kan føre til at en liten fjernkontroll er ett must.

6653586[/snapback]

Stemmer. På mitt 350D foretrekker jeg den med ledning. Har også trådløs men finner den med ledning som mest brukervennlig til dette. Mye pga at canon ikke har plassert en ekstra sensor til IR bak på kamera. (hva skjedde der?) :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

6653075[/snapback]

Ang olympus sin automatiske sensorrens så forsvinner vel ikke skjiten automatisk ut i det store intet, den må vel fortsatt ut av kamerahuset? og da er det vel kun trykkluft som nytter? Ser ikke helt for meg at jeg vil ta av objektivet, snu huset og deretter begynne å kakke og riste for å få ut støvet.. Eller har jeg misforstått?

Dessuten bruker jeg trykkluften til å blåse ren objektivene mine også.

6653571[/snapback]

Oly kameraene har tre teiper på bunn av kamerahuset hvor støvet legger seg... Vanlige brukere behøver ikke å skifte disse iløpet av kameraets levetid. Har dog lest om at krigsfotografer (les: irak/afghanistan) har måttet gjøre dette. Koster visstnok rundt 600-700 kroner.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...