Gå til innhold

Har AMD et alvorlig problem?

Anbefalte innlegg

Har AMD et alvorlig problem?

Etter at Intel lanserte sine nye Core 2 Duo prosessorer, har det skjedd en revolusjon på datamarkedet innen ytelse i forhold til pris og energiforbruk. De kom overraskende høyt over AMD på dette, og dermed har AMD senket prisene for å ivareta konkurransen. Men har de senket prisene nok?

Etter hva jeg har hørt innenfor IT-miljøet, kommer Intel sin aller rimeligste Core 2 Duo (E6300) til å ligge mellom AMD X2 5000+ og FX62 i 3D-ytelse/spill, med en prislapp på kun ca. 1500,-.

Jeg tror AMD har et alvorlig problem her, og problemet blir ikke noe mindre når de har laget en helt ny prosessorlinje som i flere 3D-applikasjoner/spill blir slått av den forrige (939).

...

Eneste ulempen med Intel Core 2 Duo nå, er at prisene på hovedkortene med det nye P-chipsettet som støtter Conroe er svindyre.

Jeg ser for meg at AMD må utvikle enda en ny prosessor, en som ikke ligger på samme nivå og noen steder under den forrige modellen.

AM3, anyone? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mere lesning/rykter/spekulasjoner om K8L finner man her.

Jeg tror AMD har et alvorlig problem her, og problemet blir ikke noe mindre når de har laget en helt ny prosessorlinje som i flere 3D-applikasjoner/spill blir slått av den forrige (939).

Tenker du på AM2?

I såfall er AM2 en sokkel som benytter samme prosessorer som sokkel 939.

Altså, det er ikke en ny prosessorlinje slik som du påstår. Det er fortsatt Athlon64, men nå med ny minnekontroller som den største forskjellen, og de fleste er dobbelkjerner (dobbelkjerner finnes til 939 og).

Så, å sammenligne AM2, som er en sokkel, med Conroe, som en helt ny prosessorteknologi (kjerne) fra Intel, blir som å sammenligne harddisk med en skjerm.

Det er to forskjellige ting.

Det blir som å si at LGA 775-sokkelen suger når AMD lanserer sin nye K8L-kjerne.

Og først da vil AM2-sokkelen vise hva den er god for i forhold til tidligere 939-sokkelen for vanlig DDR(1).

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Når skal folk begynne å forstå at s939 og AM2 benytter den samme prosessoren (A64).

AMD vil slite i ca. 10 mnd.(ytelse) til K8L ser dagens lys, og den vil forhåpentligvis yte omtrent det samme som core2, eller mer... Det er først i 2008 at AMD kommer med en ny prosessor som ikker er bygget på K8 arkitekturen, og den skal være litt av et råskinn!

AMD har også nylig kjøpt opp ATI, så fremtiden til AMD ser ikke så værst ut ;) Så AMD har ikke et alvorlig problem.

Lenke til kommentar

The response to Core 2 Duo: What does AMD do next?

Leser man og forstår hva som står i denne artikkelen så er ikke AMD gruset enda.

Ja, Intel har et forsprang i dag dersom ytelse og ikke pris er avgjørende, men dette forsprange vil minke måned for måned. Og AMD har ikke brukt opp trumpkortet som er å emigrere fra 90nm til 65nm slik Intel nå har gjort.

At AMD lover at AM2 sokkelen skal vare i flere år med muligheter til å oppgradere til nyere prosessorer kan veie meget tungt for noen.

The battle is still on...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke AMD har noe problem nei. Nå har de endelig begynt å komme inn i varmen hos bedrifter med Opteron-serien, og de gir fortsatt god ytelse i forhold til pengene. Det dette derimot bidrar til, er at AMD må innovere noe kraftig for å slå Intel igjen, og så må Intel innovere, osv. :)

I tillegg vil som tidligere nevnt ATI-oppkjøpet forhåpentligvis hjelpe til med å holde AMD flytende til de får lansert sin Conroe-crusher ;)

Lenke til kommentar

det er en liten ting jag stusser på, jeg leste et sted på nettet, at å produsere en CPU koster så lite som en slikk og ingenting, så whats up med disse "blodprisene"?

Jeg klarte desverre ikke å finne tilbake til den siden og legge ut en link :ermm:

det begynner å bli en stund siden jeg leste det...

Lenke til kommentar
det er en liten ting jag stusser på, jeg leste et sted på nettet, at å produsere en CPU koster så lite som en slikk og ingenting, så whats up med disse "blodprisene"?

Jeg klarte desverre ikke å finne tilbake til den siden og legge ut en link :ermm: 

det begynner å bli en stund siden jeg leste det...

6580927[/snapback]

Nå må ikke du glemme alle de enorme utgiftene som går med til å først skaffe utstyret som kan produsere prosessorer, og ikke minst utviklingskostnader.

Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål om AMD har et problem. Jeg vil ikke slå fast noe ennå.

Intel har helt klart ytelsetronen, AMD satser på mest for pengene. Det bør nevnes at AMD har bedre ytelse ved 64bit. Husk også at det er ytterst få som kjøper cpu i toppklasse.

"Firekjerneløsningene" til AMD og Intel blir spennende.

Og K8L virker veldig spennende. Jeg er usikker på når denne kommer, men jeg håper på tidlig neste år. K8L vil nok være bedre enn Conroe om ryktene stemmer.

Så vi får vente og se.

Lenke til kommentar

chevelle: jeg vil tippe iallefall 90% av dem som kjøper PC aldri klokker maskinen... husk at ikke alle er drevne forum folk som blodklokker CPUene sine max... skulle like å se fatteren sitte med blodtrimma Opty 146 og vannkjøling :roll:

edit: leif has left the building

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

AMD har bygget opp et vanvittig rykte de siste årene på sine prosessorer, og kan nok surfe på dette ryktet til de får ut K8L på markedet. Jeg har ingen tvil som helst om at AMD ikke er slått, og til vår alles store fordel, vil nok CPU-krigen rase i mange år fremover. Eneste mulige resultatet er bedre prosessorer for alle :)

Lenke til kommentar
Ser ut som AMD fansen har begynt med en ny taktikk og si mest for pengene. Holder ikke det heller når du kan få en 6300 til ca 1500kr som med overklokking kjører fra det meste AMD har og tilby akkurat nå.

Ta en titt på denne testen fra AnandTech.

6581581[/snapback]

I'm blown away. Og man ser på ingen måte at du er "intelfan" nei. Etter mottoet "endelig er intel tilbake igjen, fordi da kan jeg si masse tull".

Snart vil AMD være bedre, og så intel igjen. osv.

Lenke til kommentar
chevelle: jeg vil tippe iallefall 90% av dem som kjøper PC aldri klokker  maskinen... husk at ikke alle er drevne forum folk som blodklokker CPUene sine max... skulle like å se fatteren sitte med blodtrimma Opty 146 og vannkjøling :roll:

edit: leif has left the building

6581601[/snapback]

Er riktig det, men ser en uansett på 4200+ og 6300 til ca samme pris så er 6300 en raskere cpu.

Men vi forbrukere glede oss over att Intel har kommet med Conroe og gitt AMD reel konkurranse som har tvunget prisene ned.

Sånn litt off topic. Hadde det ikke vært kult med "fatteren" i huset med litt overklokking og vannkjøling da.. :!:

Lenke til kommentar
Ser ut som AMD fansen har begynt med en ny taktikk og si mest for pengene. Holder ikke det heller når du kan få en 6300 til ca 1500kr som med overklokking kjører fra det meste AMD har og tilby akkurat nå.

Ta en titt på denne testen fra AnandTech.

6581581[/snapback]

I'm blown away. Og man ser på ingen måte at du er "intelfan" nei. Etter mottoet "endelig er intel tilbake igjen, fordi da kan jeg si masse tull".

Snart vil AMD være bedre, og så intel igjen. osv.

6581666[/snapback]

Må nok skuffe deg litt der gitt. Her i huset går det både på AMD og Intel. Eneste jeg er fan av er gode datadeler uansett om det står AMD, Intel, nVidia eller ATI på esken.

Men att en har en vis glede over att Intel har vist muskler skal jeg ikke nekte på, og da tenker jeg ikke minst på hva dette gir oss i rimeligere cpu'er.

Og att en og annen fan boy som gjennom de siste årene har gitt oss meningfulle innlegg her på forumet som lyder "Intel suger hest" og "Intel er ubukelige til spill" har fått seg en snyting gjør ikke noe det heller... :D

Lenke til kommentar

I den eneste testen jeg har sett som direkte gir en sammenligning emellom de to (anandtech) kan jeg ikke si at jeg så noe særlig stor forskjell.. Når man også faktorerer prisen på ett Conroe kompatibelt Hovedkort vs ett AMD kort...tja...

hehe, sko ønske fatteren var en LN2 fantast ja :)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med å diskutere hva som er best?

Samma hvilken datadel du kjøper så vil det være en dobbelt så rask en ( og sikkert en dobbelt så billig en og ) på markedet etter 4-6mnd!

6584917[/snapback]

Hadde det bare gått så fort så... 7-16% økning på 4-6 mnd er vel mer riktig når man snakker om cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...