Gå til innhold

AMD Vs Intel (Ny PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD etter prisfallet gir mest ytelse for lite penger.

Intel Core 2 duo gir mer ytelse om du kan bruke litt penger(~3000kr sjiktet på CPU), og overklokker mest sannsynlig også lengre.

Men du får noen helt knall Dual Core CPUer fra AMD så billig som ~1500kr

Lenke til kommentar
Intels core2 er nok det beste valget for deg. Core2 yter meget bra i alt og slår A64 ganske lett, og prisen er heller ikke så ille.

6580394[/snapback]

Må si meg enig med falcon der ja, man får vel en E6600 for ca 2500 kr, det er den "laveste" innen 4 mb cache "serien", klokkes også "lett" opp tilnoe som tilsvarer en X6800 som faktisk koster rundt 7-8.000 kr :D

Endret av Thmas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg skjønner ikke helt at man kan gi råd om innkjøp av Conroe/Core2 når det pt. ikke er i salg/alment tilgjengelig?

Når flere "vanlige dødelige" har kjøpt inn/bygd/testet system basert på Conroe kan man gi slike råd.

Det kan likevel se ut som ett "rimelig" hk basert på p965 parret med en E6300 kan være ett vel så bra alternativ som prisnedsatt X2/hk for denne.

Dette utifra uofsielle tester/rapporter fra noen få som har fått tak i/bygd slike system(vel.. stort sett er det hk, på et bord, med PSU.. og diverse vifter koblet til.).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Altså, denne cpuen ble lansert for ein liten stund siden så den finnes på markedet, en annen sak er at butikkene kan være utsolgt, men det ar isåfall bare ett tidsspm før de får inn flere. Denne CPUen er etter min sog helt sikkert andres mening overlegen når det kommer til pris og ytelsei forhold til tidligere CPUer både fra Intel og AMD.

å svinge seg rundt å kjøpe en Core 2 Duo CPU er da å anbefale over å kjøpe en "gammel" AMD e.l. da C2D (for øyeblikket) er fremtiden. Man må tenke fremtidsrettet :thumbup:

Endret av Thmas
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt at man kan gi råd om innkjøp av Conroe/Core2 når det pt. ikke er i salg/alment tilgjengelig?

Når flere "vanlige dødelige" har kjøpt inn/bygd/testet system basert på Conroe kan man gi slike råd.

Det kan likevel se ut som ett "rimelig" hk basert på p965 parret med en E6300 kan være ett vel så bra alternativ som prisnedsatt X2/hk for denne.

Dette utifra uofsielle tester/rapporter fra noen få som har fått tak i/bygd slike system(vel.. stort sett er det hk, på et bord, med PSU.. og diverse vifter koblet til.).

6580910[/snapback]

Når flere av de store sidene har testet og gitt "tommelen opp" til Conroe får vi vel ha en vis tiltro til att disse testene er riktige. Og vi "vanlige dødelige" kan vel ikke være noe dåligere og få satt opp en maskin basert på Conroe og få god ytelse vi også. Har lest noen innlegg att det er en del som begynner og bli lei alt mas om Conroe. Synd sier jeg, men vi får heller glede oss over att Intel har gitt oss rimeligere cpu'er og tvunget AMD til og sette prisene ned for og få solg sine cpu'er.

Lenke til kommentar

Anandtec: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=1

Gjorde en test nylig med den billigste E6300.

Med STANDARD vifta som følger med prossesoren OC man CPU til samme nivå som den dyreste i serien E6800.. Den knuste AMD FX -62 som er beste AMD har på markedet i alle untatt 1 av testene og det kun marginalt..

Sitat Final words:

The E6300 and E6400 can easily overclock to E6700 and Core 2 Extreme X6800 levels, though the smaller cache does limit performance a bit. That being said, our overclocked E6300 was able to equal and in all cases but one outperform AMD's Athlon 64 FX-62. In fact, in quite a few benchmarks, the overclocked E6300 is essentially out of reach of anything AMD can offer with their current K8 designs. At $183, the value here is tremendous, and if you're willing to overclock the benefits don't get any clearer than that

Core 2 Duo E6300 koster kr 1.550,- :thumbup:

AMD FX-62 koster kr 6.995,- :thumbdown:

Kjøper du en ny maskin og velger Intel kan du oppgradere CPU i fremtiden.

Det kan du ikke med AMD i sin nåværende form, vel noe nytt kommer nok men ytelsen vil ikke være i nærheten av det Intel har pr idag. I tiden fremover vil Intel som er i startfasen lansere en hel serie av enda bedre prossesorer, som du kan bytte til. Hva skal du kjøpe til din utdaterte K8 AMD plattform etter feks en Athlon 64 X2 4200+ som koster 1750.. E6300 knuser jo selv en FX -62

OC er ikke lenger så vansklig, hovedkortet Anadtec bruker i testen gjør det nesten automatisk for deg.. Vel dette er sef ikke noe tanta di bør gjøre.

Testen til Anandtec ble gjort på et relativt dyrt hovedkort, pr i dag er det ikke mange HK å velg i men billige og gode HK er på vei.

PS. Jeg har kjøpt AMD i snart 7 år så jeg er ingen AMD hater eller noe slikt.

Men nå skal jeg oppgradere maskinen nok en gang, og slik markedet er i dag i forhold til Pris, Ytelse og fremtidige oppgraderings muligheter så er Intel det beste valget denne gangen.

Lenke til kommentar
Anandtec: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802&p=1

Gjorde en test nylig med den billigste E6300.

Med STANDARD vifta som følger med prossesoren OC man CPU til samme nivå som den dyreste i serien E6800.. Den knuste AMD FX -62 som er beste AMD har på markedet i alle untatt 1 av testene og det kun marginalt..

Core 2 Duo E6300 koster kr 1.550,-    :thumbup: 

AMD FX-62 koster kr 6.995,-  :thumbdown:

Kjøper du en ny maskin og velger Intel kan du oppgradere CPU i fremtiden.

Det kan du ikke med AMD i sin nåværende form, vel noe nytt kommer nok men ytelsen vil ikke være i nærheten av det Intel har pr idag. I tiden fremover vil Intel som er i startfasen lansere en hel serie av enda bedre prossesorer, som du kan bytte til. Hva skal du kjøpe til din utdaterte K8 AMD plattform etter feks en Athlon 64 X2 4200+ som koster 1750..  E6300 knuser jo selv en FX -62

OC er ikke lenger så vansklig, hovedkortet Anadtec bruker i testen gjør det nesten automatisk for deg.. Vel dette er sef ikke noe tanta di bør gjøre. 

6583080[/snapback]

For det første å sammenligne et OC system med et som ikke er det er litt trolling, men for de som vil overklokke så er det absolutt et poeng (man kan få mye ytelse for lite penger.) Men man skal huske at FX-62 også er kjent for gode klokke egenskaper.

For det andre "Kjøper du en ny maskin og velger Intel kan du oppgradere CPU i fremtiden. Det kan du ikke med AMD i sin nåværende form..."

Hva pokker er dette for noe? Eneste som har garantert at det skal bli lansert nye prosessorer på dagens plattform i mange år er AMD. Til og med prosessorer lansert for AM3 skal passe på nåværende AM2 plattform. Det er opplagt at her blir det stor ytelsesøkning fra dagens 5000+ og FX-62 prosessorer fremover.

Slik situasjonen er nå så vet vi ikke når det kommer nok Conroe prosessorer til å mette markedet, 1 uke eller 3 månder (Det er i så fall ikke første gang Intel har store leveringsproblemer.) Vi vet heller ikke hva motrekket til AMD er og når dette/disse treffer gata. Det man vet er at prosessorarkitekturen til AMD fremdeles har mye å gå på også før de også går over til 65nm teknologi.

Dersom du vil lære litt mer så kan du lese The response to Core 2 Duo: What does AMD do next?

Lenke til kommentar

For det første å sammenligne et OC system med et som ikke er det er litt trolling, men for de som vil overklokke så er det absolutt et poeng (man kan få mye ytelse for lite penger.) Men man skal huske at FX-62 også er kjent for gode klokke egenskaper.

Poenget Var og Er at med en prossesor til 1.550,- kan få ytelse som koster sinnsyke kr 7.000,- med AMD. Obs glemte vist å slå av en femmer.

Selvfølgelig kan du OC FX-62 men betaler du 6.995,- burde ikke det være nødvendig.

PS.. Kjøp en vifte til 200 kr til begge så vinner fremdeles den til 1.550,-

Og skulle den til 6.995,- vinne med et hårstrå er det ingen grunn til å juble..

For det andre "Kjøper du en ny maskin og velger Intel kan du oppgradere CPU i fremtiden. Det kan du ikke med AMD i sin nåværende form..."

Ta med hele teksten så kommer poenget mitt bedre frem.

Anandtec er en av verdens beste hardware steder på nett.

De sier at ingen ting AMD lager de neste 1-2 årene, "nærmere 2" vil være i nærheten av ytelsen Intel såvidt har startet på, med sin 65nm CPU.

Eller tror du de stopper opp og venter litt med produksjonen

Kjøper jeg C2D og nytt HK har jeg en 100% sikker plattform å bygge videre på.

Når AMD kommer med sin 65nm CPU kan du være sikker på at du bør bytte til ett nytt HK også. Og jeg vedder skjorta på att det jeg kjøper i august vil ha en høyere brukt pris en det som selges av AMD i dag.

For å sitere meg selv: Nå skal jeg oppgradere maskinen nok en gang, og slik markedet er i dag i forhold til Pris, Ytelse og fremtidige oppgraderings muligheter så er Intel det beste valget denne gangen.

Om det er AMD eller Intel jeg kjøper betyr ikke en d.....

Slik situasjonen er nå så vet vi ikke når det kommer nok Conroe prosessorer til å mette markedet, 1 uke eller 3 månder (Det er i så fall ikke første gang Intel har store leveringsproblemer.) Vi vet heller ikke hva motrekket til AMD er og når dette/disse treffer gata. Det man vet er at prosessorarkitekturen til AMD fremdeles har mye å gå på også før de også går over til 65nm teknologi.

Dersom du vil lære litt mer så kan du lese The response to Core 2 Duo: What does AMD do next?

Jeg har lest side opp og ned av hardware tester og reviews m.m i 2 uker nå.

Artiklen du linket til var for det meste synsing om ting som ingen pr i dag vet helt sikkert. Les heller testen til Anandetc om hvor mye ytelse du faktisk kan få for 1.550,-

At det er kø for å få tak i de nye Conroe prossesorene sier vel litt det også.

Kanskje burde jeg legge min forhåndsbestilte E6600 ut på auksjon og kjøpe en E6300 når kjøpepresset avtar :dribble:

Hva pokker er dette for noe?

For det første

For det andre

Det var ett forslag til de som vurderer å kjøpe en ny PC.

Endret av Papyboy
Lenke til kommentar

Takker for mange svar.

blir nokk at jeg får for en Intel E6600 og Vannkjøling :) men, kommer til å vente litt. for å se om det kommer noen nye Hovedkort som faller i smak !

Edit: har ikke vært så aktiv i disk. pga. Telenor nett som er nede så å si 24/7 !

Endret av Beer£and
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...