Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseklosser dunker i bremseskive. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Når ene bakhjulet roterer så ligger ene bremseklossen og dunker borti

bremseskiven. Dette er en forholdvis høg og plagsom lyd.

Når jeg kjører, og ikke rører bremse pedalen så høres det ut som noe

ligger løst baki og skrangler, mens det er bremsene som bare ligger og dunker..

Så er spørsmålet. Virker dette kjent for noen?

Jeg ville sagt at det er slark i bremseskiven. Men jeg vil ikkje kjøpe ny bremseskiver

og klosser uten at jeg vet sikkert at det er det som er problemet.

For det kan høres ut som om klossen ikke ligger nærme nok skiven. Som om det skulle

vert et stort mellomrom som klossen kan ligge å riste i.

Jeg har en Peugeot 405 - 93"

Noen som vet om stempelet på kaliperen kan justeres? bak altså.

any ideas??

Endret av Fjatle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er skiver bak? Vanligvis er det en rustkant ytterst på skiven som lager slike dunkelyder. Eller skrapelyd.

Jeg vet ikke akkurat hvordan dette er montert på en peugot. Vanligvis er skiven montert på en sånn måte at når hjulet er teitet til, så er skiven fast også.

Det kan også være hjul lageret som lager slik dunkelyd. Tror helst det er det som er feilen.

Ta av hjulet og sjekk nermere etter. Finn nøyaktig ut hvor lyden kommer ifra. Gjerne post et bilde.

Lenke til kommentar
Sikker på at det er skiver bak? Vanligvis er det en rustkant ytterst på skiven som lager slike dunkelyder. Eller skrapelyd.

Jeg vet ikke akkurat hvordan dette er montert på en peugot. Vanligvis er skiven montert på en sånn måte at når hjulet er teitet til, så er skiven fast også.

Det kan også være hjul lageret som lager slik dunkelyd. Tror helst det er det som er feilen.

Ta av hjulet og sjekk nermere etter. Finn nøyaktig ut hvor lyden kommer ifra. Gjerne post et bilde.

6580346[/snapback]

Det er skiver bak ja.

Det er heller ingen rustkant rundt. Det var slik kant framme, men den fjernet jeg med en vinkelsliper.

Hjullageret er det heller ikke. Det skiftet jeg nå helt nylig.. Jeg håpte også at det var syndebukken.

Skivene er festet ved at de ligger mellom hjulboltene og hjulet. Så du har helt riktig med at skiven festes samtidig med hjulet.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noe med hjullager ogl, så sjekk om bremseskiva har "slått" seg, blitt litt skjev, kan skje om skiva blir veldig varm og kjøles fort ned.

Men jeg har ikke tro for dette, men man kan ikke være for sikker!

Lenke til kommentar
Som nevnt er fjærspennet riktig montert?

6585227[/snapback]

Hmmm.... nå har jeg faktisk ikke sjekket dette!!

Me det høres ikke helt urimelig ut dette.

Monteringsett har jeg heller ikke sjekket. Men har det egentlig noe å si i det hele tatt?

Nå kan jeg ikke skrive mer.. det tordner her :dribble:

Lenke til kommentar

Er muligens skivene som er moden for utskifting da...

Var samme som skjedde på min MB230E, se etter kanter og slitasjer på skivene. Stikk eventuelt innom ett verksted og spør om de gidder å ta en liten titt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...