Gå til innhold

Den store ØL-tråden


Con

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

duvel_33cl_lr.jpg

 

Helt fantastisk! Dog dyr; 48.- for 0.33 hvis jeg ikke husker helt feil :/

 

Kjøpte med meg åtte 75cl flasker fra danmark.. Der kosta de 40kr flaska (75cl)... 8,5%, helt, helt fantastisk i smaken....

 

De store flaskene har t.o.m skikkelig kork-kork! :)

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Masse godt øl er nevnt her. Blant favorittene er Newcastle Brown Ale og tjekkisk Budweisser og Pilsener Urguell. Det er dog ikke min største favoritt. Det er det nemlig Bell Lager som er http://www.eabl.com/eainner.asp?pcat=BRANDS&cat=BELL

Frisk og fin øl som har holdt humøret og motet oppe mange, lange netter i Uganda. Deilig og leskende drikke, som aldri gir meg hangover. De ble forøvrig skapt av faren til en kompis, som ble sendt til England for å studere brygging etter WW2. Alle gutter i Uganda drikker dette ølet. Det må jo ikke være for sterkt, slik at man blir for full til å prestere i sengen. Jentene foretrekker sterkere øl som Nile Special, som er over 5%. De er litt mer opptatt av å få litt mer rus for pengene, he he.

I Italia drikker jeg mest Peroni i stor flaske. Der er det ofte enda varmere enn i Uganda, så ølet får "føtter å gå på", for å si det slik :cool:

PM"sunshineboy"normal

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Stout og ale:

 

Guinness (smaker best i Irland, og er fullt mulig å innta ufornuftige mengder av. Alt for mange lever i den villfarelsen at Guinness bare kan nytes og nippes til, for det er så "tykt og mektig"...vrøvl. Guinness kan utmerket godt bælmes)

Smithwicks (min desiderte favoritt) (Irland)

Staropramen tmavee (mørk) (Tsjekkia)

Beamish red (Irland)

Caffreys (ale med en aldeles nydelig fløtekonsistens) (Irland)

Boddingtons (UK)

Bass pale ale (UK)

Carnegie Porter (Sverige)

Newcastle Brown Ale (UK

 

Lager:

 

Gambrinus (fra Pilsner Urquell) Tsjekkia

Nordlandspils

Carlsberg

Tuborg Gold

 

Billigøl:

 

Borg

 

Norsktappet Tuborg er fullstendig udrikkelig. Dansktappet er noe bedre, men fremdeles ikke særlig godt.

Lenke til kommentar
tjekkisk Budweisser

6594454[/snapback]

 

hva er forskjellen til amerikansk Bud?

6595590[/snapback]

 

Alt, bortsett fra navnet Budweiser (skal forresten være en "s")

Amerikansk Bud smaker veldig lite og gir en såpeaktig ettersmak, mens tsjekkisk Budweiser smaker øl. Det finnes forøvrig to tsjekkiske bryggerier:

 

Budweiser Budvar

Budweiser Bürgerbräu

 

Edit: pirker på skrivefeil, og går på trynet selv. I tillegg må det nevnes at jeg ikke formidler den universelle sannhet, bare min egen smak.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

(fra bloggen min)

 

Landsbybaren Wapen van Wogmeer

 

Paa en av sykkelturene stoppet vi paa en landsbybar. De hadde en imponerende oelmeny! Ca 60 oelmerker, i 6 kategorier, utrolig fasinerende. Kategoriene var:

 

Trappist øl: Disse brygges bare av Trappist munker, eller under oppsyn av disse, i 7 forskjellige klostre i Nederland og Belgia

 

Abbey beer: Dette ølet ble tradisjonelt brygget av andre munkeordener. I dag kreves det lisens fra visse bryggerier, for å brygge det. De lager flere sorter øl og enkelte har dobbel og trippel versjoner, der munkene har puttet i litt ekstra futt (alkohol).

 

Geuze: Gueuze er en ekslusiv type øl som bare brygges i Payottenland i Belgia. Enkelt forklart, blander de 2-3 år gammelt øl med nytt øl. Dette tillater en andre gjæringsprosess, som gir en særegen søt smak.

 

I tillegg kommer Ale, Pils/Lager og annet. Jeg fikk smake Kriek, som er en Geuze med kirsebær tilsatt i andre gjæringsprosess. Visste ikke at søtt og syrlig øl fantes, knallgodt i sommervarmen.

 

Det ble selvsagt ikke den siste gangen vi tok turen, selv om det er en omvei og turen hjem blir tyngre med alkohol i kroppen.

Lenke til kommentar

Hmm, hjemme drikker jeg endel Odin Pilsner som du får kjøpt på Mega her oppe.

Artic et eller annet fra Mack er også godt.

Pilsner Urquell og Stella Artois er også skamgodt, men dyrt.

 

Men i Danmark er det Tuborg for alle pengene. 3 brett à 30 bokser for 130 kroner i Tyskland :D

Lenke til kommentar

You can't be a real country unless you have a beer and an airline; it helps if you have som kind of a football team or some kind of nuclear weapons, but at least you need a beer.

Frank Zappa

 

Øl lager man ikke for å moralisere over, men for å drikke.

Theodore Maynard

 

De underligste tanker og fantasier vekkes til live og svinner hen. Hva bryr vel jeg meg om tidens gang? Fordi i dag drikker jeg øl.

Edgar Allan Poe

 

Øl er iallfall øl

Alf Prøysen

 

Jeg synes det er viktig å drikke, jeg. Totalt avhold fører mye ekkelt med seg.

Erik Hillestad

 

Flere sitater kommer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...