Gå til innhold

Den store ØL-tråden


Con

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk endelig rotet meg til å kjøpe et par flasker Innis & Gunn. Det var hvertfall noe av det snodigste ølet jeg har smakt på lenge. Ølet har en klar og god karamellaktig lukt og en flott brunfarge (er fargen ekte eller er den fake slik som hos Newcastle?) Det merkeligste var smaken. Fikk med engang klare referanser til malt-whisky(!) ved første slurk. Det var rett og slett et litt søtlig, mildt øl med Whisky aroma.

Er litt tidlig å si om dette er noe jeg kommer til å gå videre med, men har en flaske til som skal hjelpe til. I første omgang kan dette virke en anelse for "søtt" for min gane men er ellers veldig mild og rund i smaken. Finnes ikke spor av vond bitterhet som blir hengende slik som hos enkelte øl.

Uansett tror jeg dette er et øl som vil falle i smak hos mange og kan trygt anbefales.

Lenke til kommentar

OK, etter ytterligere å ha testet dette ølet (Innis & Gunn) kan jeg nå konstantere at det er farlige saker på alle måter. Et svært behagelig øl som egner seg meget godt som koseøl. Etter en relativt vellykket test igår, med to flasker besluttet jeg å dra innom polet igjen for å ytterlig anskaffe 4 nye flasker, i rent test-øyemed selvsagt :innocent: .

Den gode karamellaromaen slo igjen mot meg når jeg satte nesen over glasset. Smaken derimot var nå en mye mindre overraskelse og jeg visste hva jeg gikk til. Søtheten som jeg i utgangspunktet var kritisk til virket nå mindre fremtredende og mer behagelig. Én flaske gikk lett ned, og nr. 2 gikk like lett men smakte nå i tillegg bedre. Måtte virkelig stoppe meg selv fra å hente flaske nr. 3...

Ølet inneholder 6,6% så selv om dette er små flasker så tilsvarer alkoholinnholdet pr. 0,33l omtrent det samme som i en halvliter med vanlig øl, så etter 3-4 flasker kan ting naturlig nok fort begynne å skli ut.

Dette er egentlig ikke et øl som jeg tradisjonelt forbinder med, ja nettopp øl!, men det smaker svært behagelig og jeg kan nå trygt melde meg inn i fanklubben. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Notert! hvor mye koster det pr flaske?

 

40,10,- Ifølge polet sine sider :)

 

Dog, om du har mulighet til å dra til Sverige å kjøpe på systembolaget skal det visstnok være endel billigere, har hørt at de koster nedi 14-15,- per flaske der. Har dog ingen sikre priser der

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dog, om du har mulighet til å dra til Sverige å kjøpe på systembolaget skal det visstnok være endel billigere, har hørt at de koster nedi 14-15,- per flaske der. Har dog ingen sikre priser der

 

Systembolaget selger tre forskellige typer, den som selges på polet koster 21,90sek som er ca 18 kroner med dagens kurs.

Et skikkelig røverkjøp der ja. Den som jeg omtalte er altså "Oak Aged" varianten men er svært nysgjerrig på hvordan de andre smaker.

Lenke til kommentar

Musepils: 0,33 13kr med pant hos de fleste brushopene, som "Roma brus" O.L.

En lys pils 4,5% med helt grei smak. Passer ypperlig som ungdomsfyll.

 

Syntes den ikke er like bitter som tuborg, men for øl elskere er kanskje ikke denne til å satse på. Blir kanskje litt vann for de. Men en god lys pils i sommervarmen!

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...