Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store ØL-tråden

Con

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fra Dagbladet i dag, fant også artikkelen på nett: Gudedrikke i Ægirs ånd.

"Norske ølentusiaster kåret nylig Evan Lewis' øl, og bryggeripuben Ægir, til Norges beste. Under dragehodene på brygga i Flåm handler det mest om ale, - og litt om lager."

Definitivt en fortjent utmerkelse. Alle øl-entusiaster med respekt for seg selv bør besøke Ægir-bryggeriet i Flåm, ikke bare på grunn av ølet -- selv om det er grunn god nok -- men også fordi de kan vise til et meget godt gjennomført konsept og en klar profil som virkelig kommer til syne når man besøker bryggeriet.

Når det gjelder ølutvalget deres, er jeg spesielt imponert over porteren. I seg selv en meget god øl, men det mest imponerende er at den bare er på 4,7 %. Det er sjelden man kan drikke en god og fyldig porter på mindre enn 6-7 %.

Edit: Så filmen Hell Ride i går og smakte i den anledning på en flaske Coors Light siden det passet til filmen! Ølet smakte bokstaveligtalt ingen ting! Et glass vann er mer forfriskende! Ingen smaksopplevelse, men var artig å smake noe Amerikansk.

Amerikansk øl har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er sant nok at de store amerikanske bryggeriene lager pils som kan være vanskelig å skille fra vann, men det finnes samtidig et mangfold av bryggerier som lager virkelig godt øl. Det er leit at mange lar være å forsøke for eksempel en Samuel Smith Imperial Stout på grunn av at Budweiser smaker vann.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg hadde drukket Sol eller Corona nå, så måtte ha en liten test i forigge uke. Ble veldig skuffet, jeg har ofte forsvart disse ølene i diskusjoner, men nå må jeg inrømme at jeg ikke synes det er noe godt. Er det bare fordi man er så vant med at de serveres med lime/sitron at det smaker det også uten, eller har de samme ettersmak som lime/sitron?

Lenke til kommentar
Amerikansk øl har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er sant nok at de store amerikanske bryggeriene lager pils som kan være vanskelig å skille fra vann, men det finnes samtidig et mangfold av bryggerier som lager virkelig godt øl. Det er leit at mange lar være å forsøke for eksempel en Samuel Smith Imperial Stout på grunn av at Budweiser smaker vann.

Det er også litt rart, siden Samuel Smith er britisk...

Lenke til kommentar
Edit: Så filmen Hell Ride i går og smakte i den anledning på en flaske Coors Light siden det passet til filmen! Ølet smakte bokstaveligtalt ingen ting! Et glass vann er mer forfriskende! Ingen smaksopplevelse, men var artig å smake noe Amerikansk.

Ja, men det er jo nesten typisk at det "verste" ølet er det som blir eksportert og blir mest kjent. Samme gjelder jo forsåvidt Norge og Ringnes'en.

USA har vel forøvrig det markedet med den største spennvidde innenfor øl (og det mest annet...) og enhver ølkjenner har stor respekt for alle de utrolig gode kvalitets-øl som finnes på det amerikanske marked.

Lenke til kommentar

Har også smakt Amerikanske Samuel Adams Boston Ale og Sierra Nevada Pale Ale, som begge hadde "litt" mer smak en Coors og Bud, for og si det slik! :) Riktignok så er typisk Amerikans øl for meg Budweiser, Miller og Coors siden det er det man ser i Amerikanske filmer og som har kule reklamesnutter. Selvsagt drikker Amerikanere annet, men de store merkene som jeg vil tro " folk flest" drikker, er veldig kjedelige! Norsk pils som Hansa og Ringnes smaker ihvertfall noe.

Lenke til kommentar
Min beskjedne, og nylig påbegynte, samling ølflasker! Og én boks, men den er spesiell.

post-99500-1239483352_thumb.jpg

Håper på at utvalget skal vokse seg stort og spennende etter hvert. :)

Du må jo samle på flasker med innhold. Det er jo vanligvis fargen på brygget som gjør flasken stilig.

Lenke til kommentar

Leste Online magasinet her om dagen og så at Aass i år kommer med et nytt sommerøl kalt After Beach og er ifølge pressemeldingen beregnet på den yngre kundemassen mellom 18 og 30. Jeg vil tippe på en lett smak som passer bra i sommersola. Syntes designet på flaske/ six-pack var veldig tiltalende of fresht!

25287_2_galleri.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...