NevroMance Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Helt enig. Corona ligger litt i samme gate som rusbrus og cider i mine øyne. "øl" en drikker når en egentlig ikke liker øl. Smaker rett og slett ikke øl, og smaker altfor lite. Svarer med et gammelt innlegg: Jeg er heller ikke overbegeistret for Corona, men vil si at det er like mye med på å definere hva øl smaker som alle andre, kanskje mer enn noen. Kan noen fortelle meg hvorfor Corona ikke er med på å definere smaken av øl? Setter pris på om vi kan bli ferdige med denne diskusjonen snart, lag dere en egen hat-tråd, hvis dere føler at forumet trenger mer anti-Corona-utbrudd. Liten vits i å spørre egentlig, de som klager er folk som er mer interesserte i å sette seg selv høyere enn resten ved å mislike populært øl (og dermed være en del av eliten snarere enn mainstreamen), enn å faktisk vurdere smak. Det er jo ingen her som faktisk argumenterer for sine syn. Når en er vant med å drikke Guinness til vanlig kan en uten problemer påstå at Coronna smaker veldig lite. Har også argumentert litt ovenfor hvorfor coronna, og Guinness for den saks skyld, ikke er med i like stor grad å definere hvordan øl generelt smaker. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Jada, det er greit å påpeke det, men da må man også argumentere for det, og ikke bare påstå at det er «ikke-øl» eller at det ikke har noen smak. For det har det. Dette er to aspekter som man helt klart kan slå fast. Corona har en smak, og den kan kategoriseres som «ølsmak». Dette er ubestridelig. Det er øl. Et annet aspekt som er helt uomtvistelig er at det har smak. Om man mener smaken ikke innehar «sterke» elementer av spesifikke sorter er et aspekt av smaken man f.eks. kan kommentere. Det er bare ikke fruktbart å bare slenge ut sitt syn på noe uten noen sammenheng, og i samme slengen antyde at man selv er i en superposisjon i forhold til andre nettopp i kraft av at ølet man selv liker smaker «mer» og ølet noen andre liker smaker «mindre». Normalt sett, så åpner man gjerne for en litt mer nyansert diskusjon enn «jeg er bedre enn deg fordi jeg drikker øl som smaker mer» da man diskuterer øl. Det blir nærmest analogt med «min bil er bedre enn din - den er raskere enn din». Jeg er bare så utrolig lei av at prototyper skal være det gjeldene i all diskusjon, og at man ikke kan holde seg for god for å bedrive egosentriske moralske vurderinger i alt man foretar seg, når det faktisk interessante er å høre andre sine meninger om det man diskuterer, og sammenligne det med sitt eget. At folk har markeringsbehov hører egentlig ikke hjemme på et forum for diskusjon. Dette, selv om jeg tar meg selv i å oppføre meg idiotisk på ulike diskusjonsforá rett som det er, selvfølgelig. I mitt forsvar, så angrer jeg alltid, og synes det er liten vits i å redigere, da får jeg heller innebefinne meg med at jeg er impulsiv. Det er likevel trist at grunnlinjen som oftest er markeringsbehov fremfor faktisk diskusjon. Folk er så utrolig glade i å gjemme seg bak vurderinger av andre fremfor å eksponere sitt eget syn på ting. Jeg vet det er vanskelig og skummelt å eksponere seg selv i noe så personlig som smak, men pokker heller. Hvis det ikke er det som er interessant med diskusjon, da vet ikke jeg. Endret 14. november 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 For å quote førsteposten. Her kan vi diskutere hvilken øl som er best, og gjerne gi det en karakter. Som "ekte" vinsmakere ville gjort det smile.gif (utenom spytte ut delen da) innocent.gif Noe stort mer subjektiv diskusjon enn dette spør etter er jo umulig å få. Subjektive meninger handler om individets inntrykk av en ting, og det å begrunne ett inntrykk er vanskelig, og som oftest umulig. For hver eneste post i denne diskusjonen burde det selvsagt vært "Jeg mener ....", men siden de fleste skjønner at alt som sies her er subjektive meninger er det ingen grunn til dette. Må si meg enig i at uttalelser som, "corona er jo øl for de på det andra laget..... de med hvit Ipod og som spiller volleyball." er på kanten, men det er jo humoristisk ment, selv om folk kan ta seg nær av det. Når det kommer til å definere øl mener jeg at ett øl som f.eks. en bayer er mye mer med på å definere øl-smaken (observer at jeg her kun snakker om en øl smaker, altså hvordan folk flest vil tenke seg at øl smaker bare ved å høre ordet) enn f. eks. Coronna da det ligger mye nærmere smaken til de fleste andre øl enn Coronna som har en ganske karakteristisk smak. Ikke engang en som så og si aldri har drukket øl kan tro at en Coronna er en Ringnes Pils for eksempel. Siden vi leter etter hvordan øl smaker ser vi jo selvsagt etter det "normale" ølet, og da må, hvis en ser på det som en statistikker, de sortene som smaker tilnærmet likt ha tilnærmet samme vekt. Og den klynga med flest øl som smaker likt ha høyere vekt enn de andre. Siden Coronna er ett såpass karakteristisk øl vil det være få øl som ligger i nærheten, og dermed får det en mindre vekt og er i mindre grad med på å definere hva meningmann tror øl smaker. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Noe stort mer subjektiv diskusjon enn dette spør etter er jo umulig å få. Subjektive meninger handler om individets inntrykk av en ting, og det å begrunne ett inntrykk er vanskelig, og som oftest umulig. For hver eneste post i denne diskusjonen burde det selvsagt vært "Jeg mener ....", men siden de fleste skjønner at alt som sies her er subjektive meninger er det ingen grunn til dette. Må si meg enig i at uttalelser som, "corona er jo øl for de på det andra laget..... de med hvit Ipod og som spiller volleyball." er på kanten, men det er jo humoristisk ment, selv om folk kan ta seg nær av det. Selvfølgelig, men dette er bruk av humor. Det er jo enkelte her som ikke gir mange «cues» til at de mener det på en spøkefull måte. Selvfølgelig er det subjektivt, desto større grunn til å argumentere for det man sier. og det å begrunne ett inntrykk er vanskelig, og som oftest umulig Da er det bedre å bare slenge ut hva man mener i en gradsbestemmelse uten noen kontekst fremfor å prøve (og jeg er for øvrig helt uenig i deg når det gjelder at det er umulig)? Angående Corona, så gav jeg selv uttrykk for at dette ikke er en prototypisk øl, men det vil ikke si at det er «ikke-øl». Jeg vil ikke si at vi er ute etter en definisjon av øl, men snarere en diskusjon av øl. Hva prototypen er, det vil jeg si er temmelig uinteressant. Å prøve å gjøre det mindre legitimt å snakke om Corona i denne situasjonen vil jeg dermed si er feil. Hvorfor kan man ikke heller diskutere hva ved smaken av Corona man misliker? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Det er ingenting ved "smaken" til corona man misliker. Det er vel helst mangelen på smak. Jeg hadde blitt flau om jeg hadde tatt med meg en sixpack med corona på fest. Heldigvis så er det dyrt også. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Det er ingenting ved "smaken" til corona man misliker. Det er vel helst mangelen på smak. Jeg hadde blitt flau om jeg hadde tatt med meg en sixpack med corona på fest. Heldigvis så er det dyrt også. Akkurat slik type innlegg jeg sikter til. Hva er vitsen med å si at du hadde blitt flau om du hadde tatt med deg en sixpack Corona på fest? Det har jo ingenting med selve smaken på ølet å gjøre. Konnotasjoner til andre aspekter ved øldrikking er jo selvfølgelig en ting, men skal vi virkelig diskutere i formen «du er kul fordi du drikker merke 'x'»? Det er primitivt, for å si det mildt. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Jeg hadde ikke kjøpt Corona. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Herlig å se noen andre som forsvarer det tradisjonsrike mexikanske ølet. Lyst til å gi et terningkast? Jeg selv gir det en 4. Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Gir Corona en 2er. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Det er ingenting ved "smaken" til corona man misliker. Det er vel helst mangelen på smak. Jeg hadde blitt flau om jeg hadde tatt med meg en sixpack med corona på fest. Heldigvis så er det dyrt også. Akkurat slik type innlegg jeg sikter til. Hva er vitsen med å si at du hadde blitt flau om du hadde tatt med deg en sixpack Corona på fest? Det har jo ingenting med selve smaken på ølet å gjøre. Konnotasjoner til andre aspekter ved øldrikking er jo selvfølgelig en ting, men skal vi virkelig diskutere i formen «du er kul fordi du drikker merke 'x'»? Det er primitivt, for å si det mildt. Det har alt med smaken å gjøre, hvis du ikke forstår det så vet ikke jeg. Og jeg har aldri sagt at det er pga av et merke eller fordi man blir "kul" som du sier. Corona er utvanna øl i min mening. Men for all del, bare hell det nedpå for alle penga. Jeg skal ikke stoppe deg. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Haha, du fortsetter i akkurat samme stilen ser jeg. Hvem har sagt at jeg drikker eller liker Corona? Forstår du virkelig ikke at du implisitt egentlig diskuterer sosiale sammenhenger og ikke øl i det du skriver? Du ser selvfølgelig at «Jeg hadde blitt flau om jeg hadde tatt med meg en sixpack med corona på fest.» ikke refererer til smaken på ølet? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Herlig å se noen andre som forsvarer det tradisjonsrike mexikanske ølet. Lyst til å gi et terningkast? Jeg selv gir det en 4. Tja, vanskelig for meg å si, jeg drikker Corona veldig sjeldent (sist gang var i sommer, til grillmat, og det fungerte feiende flott det, altså). Om jeg skal drikke for å bli full drikker jeg heller så mørkt øl som lommeboka tillater. Poenget er ikke at jeg nødvendigvis synes Corona er et fantastisk ølslag, men at det ikke er noe i veien for at man liker det og kan diskutere det uten at diverse folk kommer med primitive kommentarer og hersketeknikker. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Okai, jeg skal være snill gutt Corona er på ingen måte et vondt øl, passer godt på en varm sommerdag sammen med noe grillmat som du sier. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Herlig å se noen andre som forsvarer det tradisjonsrike mexikanske ølet. Lyst til å gi et terningkast? Jeg selv gir det en 4. Tja, vanskelig for meg å si, jeg drikker Corona veldig sjeldent (sist gang var i sommer, til grillmat, og det fungerte feiende flott det, altså). Om jeg skal drikke for å bli full drikker jeg heller så mørkt øl som lommeboka tillater. Poenget er ikke at jeg nødvendigvis synes Corona er et fantastisk ølslag, men at det ikke er noe i veien for at man liker det og kan diskutere det uten at diverse folk kommer med primitive kommentarer og hersketeknikker. Terningkast sa jeg bare for å høre din mening, så tusen takk. zyfah: Her i Asker blir ikke Corona sett på som hverken homsete eller sossete, selv om de fleste av oss kanskje vil si at det er et av de "keegste" ølene - på godt og vondt. Inviterer deg derfor med på fest med fordomsfrie mennesker, sånn at du slipper å bli flau! Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Må si meg helt enig med PastaJensen når det gjelder Norsk øl, som ofte er drit dårlig, etter min mening. Drikker som oftest kun import-øl, bortsett fra Frydenlund Bayer og Ringnes Bayersk Lager som faktisk går hvis jeg er sent ute og eneste jeg har er en kiwi-butikk uten Guinness. Tja, dritdårlig er vel norsk øl ikkje men det er vel eigentlig få som når opp . Har sansen for den norske juleølet det fikser dei ikkje like godt her nede. Når det er sagt så vert og det verste ølet eg har smakt og produsert her i Østerrike heiter Schol (så nokon skål?) og smaker harskt piss! Er kjent som alkis ølet her koster null og nix. Ringnes Bayersk Lager smakte eg sist eg var i gammlelandet, den var ikkje så verst. Finner den fyldig på smak. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Har noen egentlig vært borte i Birra Moretti? Det er et herlig Italiensk øl. Nam! Ja definitivt et godt øl og obligatorisk for enhver Italia tur. Har dog aldri sett ølet her til lands dessverre. Plukket forøvrig opp et par flasker med "Amstel Pulse" fra Kiwi her om dagen og må si det var ett av de bedre "lavkarbo" ølene jeg har smakt, synes smaken var litt strekere enn de andre lavkarbovariantene som finnes(de har jo nesten ingen smak i det hele tatt) Men prisen var så latterlig at det trolig blir en engangs-affære. Tror det kostet 25kr pr. 0,33l flaske. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Herlig å se noen andre som forsvarer det tradisjonsrike mexikanske ølet. Lyst til å gi et terningkast? Jeg selv gir det en 4. Tja, vanskelig for meg å si, jeg drikker Corona veldig sjeldent (sist gang var i sommer, til grillmat, og det fungerte feiende flott det, altså). Om jeg skal drikke for å bli full drikker jeg heller så mørkt øl som lommeboka tillater. Poenget er ikke at jeg nødvendigvis synes Corona er et fantastisk ølslag, men at det ikke er noe i veien for at man liker det og kan diskutere det uten at diverse folk kommer med primitive kommentarer og hersketeknikker. Terningkast sa jeg bare for å høre din mening, så tusen takk. zyfah: Her i Asker blir ikke Corona sett på som hverken homsete eller sossete, selv om de fleste av oss kanskje vil si at det er et av de "keegste" ølene - på godt og vondt. Inviterer deg derfor med på fest med fordomsfrie mennesker, sånn at du slipper å bli flau! Hehe, takk takk Kjenner et par fra Asker, hyggelige mennesker altså. De har sansen for grillfester. Btw, hva syns folk om Arctic ølet fra mack? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Må si meg helt enig med PastaJensen når det gjelder Norsk øl, som ofte er drit dårlig, etter min mening. Drikker som oftest kun import-øl, bortsett fra Frydenlund Bayer og Ringnes Bayersk Lager som faktisk går hvis jeg er sent ute og eneste jeg har er en kiwi-butikk uten Guinness. Tja, dritdårlig er vel norsk øl ikkje men det er vel eigentlig få som når opp . Har sansen for den norske juleølet det fikser dei ikkje like godt her nede. Når det er sagt så vert og det verste ølet eg har smakt og produsert her i Østerrike heiter Schol (så nokon skål?) og smaker harskt piss! Er kjent som alkis ølet her koster null og nix. Ringnes Bayersk Lager smakte eg sist eg var i gammlelandet, den var ikkje så verst. Finner den fyldig på smak. Ja, kunne nok lagt til diverse juleøl til det jeg kan drikke, gleder meg allerede til jul og juleølet Jeg vil ikke si at vi er ute etter en definisjon av øl, men snarere en diskusjon av øl. Diskusjonen jeg slengte meg på var hvorvidt Coronna kunne defineres som øl. Posten som startet diskusjonen var: Helt enig. Corona ligger litt i samme gate som rusbrus og cider i mine øyne. "øl" en drikker når en egentlig ikke liker øl. Smaker rett og slett ikke øl, og smaker altfor lite. Svarer med et gammelt innlegg: Jeg er heller ikke overbegeistret for Corona, men vil si at det er like mye med på å definere hva øl smaker som alle andre, kanskje mer enn noen. Kan noen fortelle meg hvorfor Corona ikke er med på å definere smaken av øl? Setter pris på om vi kan bli ferdige med denne diskusjonen snart, lag dere en egen hat-tråd, hvis dere føler at forumet trenger mer anti-Corona-utbrudd. Er for så vidt den jeg har argumentert for. Jeg har heller aldri sagt at Coronna ikke er øl, bare at det på en mindre måte enn f. eks. en bayer definerer hvordan øl smaker. Når det er sagt er det jeg missliker med Coronna at det er ett ganske tynt øl. Det har lite fylde og generelt lite smak. Samtidig mener jeg å huske at det det smaker er litt søtt, men nå er det lenge siden jeg har drukket det (hvertfall 4-5 år) så jeg er ikke helt sikker på den siste. Bare mener å huske det var mitt inntrykk av Coronna. Når det gjelder Birra Moretti så kommer du deg ikke gjennom Italia uten å prøve det. Ganske godt øl, men treffer ikke 100% til meg da. Men må drikkes. Litt OT anbefaller jeg deg også å se etter vinranker hvis du er i riktig distrikt. Finn deg en lite gård og smak/kjøp litt (eller mye hvis du er glad i vin) lokal vin. Veldig mye god vin rundt omkring på den Italienske bygda. Endret 14. november 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Aha, ok, jeg trodde du utelukkende baserte det på mitt innlegg (som var mer et uttrykk for at prototypen «øl» ikke er så interessant). Hva som er «mest øl» tror jeg ikke jeg skal begi meg inn på, hehe Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 Og jeg trudde du var den som hadde skrevet det jeg diskuterte rundt Kanskje en tanke å begynne å se på nick litt mer så jeg vet hvem jeg diskuterer med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå