Gå til innhold

Den store ØL-tråden

Con

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ikke ut som så mange drikker Heineken her ^^ Sett meg lei på alle som drikker Tuborg/Ringnes, øl skal nytes like mye som brukes på fylla, etc..

8569690[/snapback]

Heineken er mer type øl man drikker når man er i utlandet. Synes ikke den norske er så god som den man får på fat/flaske andre steder.

Enig at det blir mye av "det lyse billige" som Tuborg og Ringnes. Prøver derfor kjøpe merker som f.eks. Aass og Arendals når muligheten byr seg.

Lenke til kommentar
Gjæren er flytende av beste merke så jeg tror (håper) det ikke er der det skorter. Jeg lager ikke starter, det kan jo være derfor. I tillegg kan det hende jeg ikke oksiderer vørteren godt nok før gjæring. Sukk. Har lyst på skikkelig utstyr :)

Jeg lager vørter på 25 liter (derfor jeg spurte hvor mye du lagde, siden du hadde 4kg mindre maltekstrakt enn meg) Har du i sukker ved siden av kanskje?

Ser på de forskjellige forumene en gang i blant, men jeg er der ikke regelmessig. Syntes de fleste har ganske lite aktivitet.

8563481[/snapback]

Jeg jukser å bruker ferdig sett hehe. Så er vel 1.8kg de settene til muntons er på, så har ca 3kg "sukker" i totalt. Litt lite, men så er vel 5kg litt mye igjen også? ;P

Kan være der problemet ditt ligger, at gjæren ikke klarer å gjære opp alt sukkeret. :hmm:

Har du mer gjær igjen?

Hvor lenge har brygget stått?

Edit: slenge med et bilde av det forige brygget mitt, en hvete øl :)

DSC00513.jpg

Endret av RIP
Lenke til kommentar
Jeg jukser å bruker ferdig sett hehe. Så er vel 1.8kg de settene til muntons er på, så har ca 3kg "sukker" i totalt. Litt lite, men så er vel 5kg litt mye igjen også? ;P

Kan være der problemet ditt ligger, at gjæren ikke klarer å gjære opp alt sukkeret.  :hmm:

Har du mer gjær igjen?

Hvor lenge har brygget stått?

Edit: slenge med et bilde av det forige brygget mitt, en hvete øl :)

8573834[/snapback]

Ølet så godt ut. Mye fint skum :) Tror jeg har et bilde av et av mine også, skal se om jeg finner.

Gjæren skulle klare vørtere som hadde OG opp til 65-70. Men det kan jo hende at jeg er i grenseland (min ble 60) når jeg ikke lager starter. Gjæren er borte og brygget sto i gjæringsbøtten i 9 dager.

Men 5kg ble helt klart for mye. Heldigvis er det gøy å gjøre litt "feil" når man brygger for da er det lettere å lære pluss man kan få spennende overraskelser :)

Hvordan liker du å brygge med sett tilsatt sukker? Har hørt det er en del som fraråder disse. Jeg vil uansett anbefale å prøve maltekstrakt, som er neste steg på veien :yes:

Mange flinke bryggere er samlet på Norbrygg (disse folkene som arrangerer NM blant annet). Hovedside, og en liten intro til brygging her.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å brygge øl, men aldri tatt meg tid til å sette meg inn i det.

Personlig er jeg veldig glad i øl som ikke er for lyst. Guinness, Beamish og Newcastle Brown er alle veldig gode

Lenke til kommentar
Ølet så godt ut. Mye fint skum :) Tror jeg har et bilde av et av mine også, skal se om jeg finner.

Gjæren skulle klare vørtere som hadde OG opp til 65-70. Men det kan jo hende at jeg er i grenseland (min ble 60) når jeg ikke lager starter. Gjæren er borte og brygget sto i gjæringsbøtten i 9 dager.

Men 5kg ble helt klart for mye. Heldigvis er det gøy å gjøre litt "feil" når man brygger for da er det lettere å lære pluss man kan få spennende overraskelser :)

Hvordan liker du å brygge med sett tilsatt sukker? Har hørt det er en del som fraråder disse. Jeg vil uansett anbefale å prøve maltekstrakt, som er neste steg på veien  :yes:

Mange flinke bryggere er samlet på Norbrygg (disse folkene som arrangerer NM blant annet). Hovedside, og en liten intro til brygging her.

8578149[/snapback]

9dager er vel litt lite? Var det ingen aktivitet da? har du målt det med ochelvekt?

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å brygge øl, men aldri tatt meg tid til å sette meg inn i det.

Personlig er jeg veldig glad i øl som ikke er for lyst. Guinness, Beamish og Newcastle Brown er alle veldig gode

Finnes mest mørkt øl, siden overgjæring er det letteste. Se på www.vinogbar.no, der har de god service og fint utvalg :)

Lenke til kommentar

I teorien skal det gjæres ut på et par dager til en uke. Målte også ja. Fant ikke noe bilde av tidligere øl, men skal ha meg en fra det nye brygget nå så kan laste opp et bilde av det.

Edit: Bilde. Som du ser så er ikke det helt ferdig enda. Det blir nok klarere og finere konsistens på skummet hvis jeg venter et par uker til. Men det er vanskelig! :)

Øl (Ingen anelse hvorfor bildet er så stort :)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Det er utrolig gøy å drikke sitt eget øl! Anbefaler alle med et minimum av interesse for øl å prøve og brygge på egenhånd! :)

8585544[/snapback]

Stemmer, og en gjæringsdunk koster rundt 100kr på europris. Så selv om man bare lager øl en gang (lite trolig hehe), så er det fortsatt billigere enn butikkøl :)

Men anbefaler på det sterkeste å bruke spraymalt og et godt ølsett første ganga, så man ikke får vond smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...