PC^2020 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 får legge øllet i frysern da.. og ta ut når man føler at det er blitt rimelig kaldt inni der. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Ser ikke ut som så mange drikker Heineken her ^^ Sett meg lei på alle som drikker Tuborg/Ringnes, øl skal nytes like mye som brukes på fylla, etc.. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ser ikke ut som så mange drikker Heineken her ^^ Sett meg lei på alle som drikker Tuborg/Ringnes, øl skal nytes like mye som brukes på fylla, etc.. 8569690[/snapback] Heineken er mer type øl man drikker når man er i utlandet. Synes ikke den norske er så god som den man får på fat/flaske andre steder. Enig at det blir mye av "det lyse billige" som Tuborg og Ringnes. Prøver derfor kjøpe merker som f.eks. Aass og Arendals når muligheten byr seg. Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Beamish er jo godt, samme er Guinness! Disse er selvfølgelig best fra kran, men det fungerer bra med widgetsystemet i boksene også. Ellers er Newcastle genialt, herlig smak for alle! Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Gjæren er flytende av beste merke så jeg tror (håper) det ikke er der det skorter. Jeg lager ikke starter, det kan jo være derfor. I tillegg kan det hende jeg ikke oksiderer vørteren godt nok før gjæring. Sukk. Har lyst på skikkelig utstyr Jeg lager vørter på 25 liter (derfor jeg spurte hvor mye du lagde, siden du hadde 4kg mindre maltekstrakt enn meg) Har du i sukker ved siden av kanskje? Ser på de forskjellige forumene en gang i blant, men jeg er der ikke regelmessig. Syntes de fleste har ganske lite aktivitet. 8563481[/snapback] Jeg jukser å bruker ferdig sett hehe. Så er vel 1.8kg de settene til muntons er på, så har ca 3kg "sukker" i totalt. Litt lite, men så er vel 5kg litt mye igjen også? ;P Kan være der problemet ditt ligger, at gjæren ikke klarer å gjære opp alt sukkeret. Har du mer gjær igjen? Hvor lenge har brygget stått? Edit: slenge med et bilde av det forige brygget mitt, en hvete øl Endret 9. mai 2007 av RIP Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Det så jo virkelig bra ut! Men jeg liker ikke det heftet som ligger under, minner meg litt mye om en viss heldagsprøve og oppkommende eksamen i 3mx EDIT: LEIF Endret 9. mai 2007 av Arrosiach Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg jukser å bruker ferdig sett hehe. Så er vel 1.8kg de settene til muntons er på, så har ca 3kg "sukker" i totalt. Litt lite, men så er vel 5kg litt mye igjen også? ;PKan være der problemet ditt ligger, at gjæren ikke klarer å gjære opp alt sukkeret. Har du mer gjær igjen? Hvor lenge har brygget stått? Edit: slenge med et bilde av det forige brygget mitt, en hvete øl 8573834[/snapback] Ølet så godt ut. Mye fint skum Tror jeg har et bilde av et av mine også, skal se om jeg finner. Gjæren skulle klare vørtere som hadde OG opp til 65-70. Men det kan jo hende at jeg er i grenseland (min ble 60) når jeg ikke lager starter. Gjæren er borte og brygget sto i gjæringsbøtten i 9 dager. Men 5kg ble helt klart for mye. Heldigvis er det gøy å gjøre litt "feil" når man brygger for da er det lettere å lære pluss man kan få spennende overraskelser Hvordan liker du å brygge med sett tilsatt sukker? Har hørt det er en del som fraråder disse. Jeg vil uansett anbefale å prøve maltekstrakt, som er neste steg på veien Mange flinke bryggere er samlet på Norbrygg (disse folkene som arrangerer NM blant annet). Hovedside, og en liten intro til brygging her. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å brygge øl, men aldri tatt meg tid til å sette meg inn i det. Personlig er jeg veldig glad i øl som ikke er for lyst. Guinness, Beamish og Newcastle Brown er alle veldig gode Lenke til kommentar
RIP Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Ølet så godt ut. Mye fint skum Tror jeg har et bilde av et av mine også, skal se om jeg finner. Gjæren skulle klare vørtere som hadde OG opp til 65-70. Men det kan jo hende at jeg er i grenseland (min ble 60) når jeg ikke lager starter. Gjæren er borte og brygget sto i gjæringsbøtten i 9 dager. Men 5kg ble helt klart for mye. Heldigvis er det gøy å gjøre litt "feil" når man brygger for da er det lettere å lære pluss man kan få spennende overraskelser Hvordan liker du å brygge med sett tilsatt sukker? Har hørt det er en del som fraråder disse. Jeg vil uansett anbefale å prøve maltekstrakt, som er neste steg på veien Mange flinke bryggere er samlet på Norbrygg (disse folkene som arrangerer NM blant annet). Hovedside, og en liten intro til brygging her. 8578149[/snapback] 9dager er vel litt lite? Var det ingen aktivitet da? har du målt det med ochelvekt? Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å brygge øl, men aldri tatt meg tid til å sette meg inn i det. Personlig er jeg veldig glad i øl som ikke er for lyst. Guinness, Beamish og Newcastle Brown er alle veldig gode Finnes mest mørkt øl, siden overgjæring er det letteste. Se på www.vinogbar.no, der har de god service og fint utvalg Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) I teorien skal det gjæres ut på et par dager til en uke. Målte også ja. Fant ikke noe bilde av tidligere øl, men skal ha meg en fra det nye brygget nå så kan laste opp et bilde av det. Edit: Bilde. Som du ser så er ikke det helt ferdig enda. Det blir nok klarere og finere konsistens på skummet hvis jeg venter et par uker til. Men det er vanskelig! Øl (Ingen anelse hvorfor bildet er så stort Endret 10. mai 2007 av Aldrack Lenke til kommentar
RIP Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 http://brygging.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1643 Her er en rask guide jeg lagde for litt sia. Og etter hva jeg har lært, så skal den stå mye lenger enn det som står i oppskriften på de fleste settene. Tror muntons sider den skal være ferdig på 6dager - men tar minst 2 uker! Har du flaska ølet alt? Så jo veldig godt ut iallefall! Har lyst til å brygge ale neste gang jeg hehe Lenke til kommentar
martbo Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg reiser til Lillestrøm neste fredag for å se etter startersett. Noen som vet om de lagerfører det på butikken til vinogbar? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Rimelig sikker på at de gjør det, hvis ikke setter han nok sammen et sett til deg. Jeg har bare fått god service derifra iallefall Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det er utrolig gøy å drikke sitt eget øl! Anbefaler alle med et minimum av interesse for øl å prøve og brygge på egenhånd! Lenke til kommentar
BakerHansen Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Stemmer det at det ligger en liten ball i guiniss boksene? Lenke til kommentar
PT Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Ja, stemmer det. Sørger for å mekke deilig skum. http://en.wikipedia.org/wiki/Widget_(beer) Lenke til kommentar
RIP Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er utrolig gøy å drikke sitt eget øl! Anbefaler alle med et minimum av interesse for øl å prøve og brygge på egenhånd! 8585544[/snapback] Stemmer, og en gjæringsdunk koster rundt 100kr på europris. Så selv om man bare lager øl en gang (lite trolig hehe), så er det fortsatt billigere enn butikkøl Men anbefaler på det sterkeste å bruke spraymalt og et godt ølsett første ganga, så man ikke får vond smak. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Er det noen som har linker til guider eller noe lignende? Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Beamish er jo godt, samme er Guinness! 8571192[/snapback] Guinness ser bare nifs ut. Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Men Ida da.. (Vet ikke om jeg får kalle deg Ida, unnskyld:P) Guinness er kjempekos, som det meste annet med den fargen ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå