Gå til innhold

Den store ØL-tråden


Con

Anbefalte innlegg

Øl skal jo helst være på flaske da, evt. på kran :thumbup:

Sterkøl skal jeg innrømme å ha smakt svært lite av, men de sortene jeg har smakt har ikke vært noe å samle på for å si det sånn. Alt for sterk smak av alkohol (les: sprit) som "overdøver" selve smaken *jeg* forbinder med øl. :nei:

 

Og til Tumbleweed: kan ha noe med hvordan viserne står på klokka i øyeblikket, men jeg lo faktisk noe når jeg leste innleggene dine :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok folkens, skal i bursdag på torsdag, og da tenkte jeg og slå på stortromma/være kreativ når det gjaldt øl-innkjøp.

 

Så, hva anbefaler dere i klassen "bedre" øl? Vil gjerne prøve noe nytt for en gang skyld. Får tilgang til polet, bare så det er sagt.

 

Mvh Edds:)

Lenke til kommentar
Ok folkens, skal i bursdag på torsdag, og da tenkte jeg og slå på stortromma/være kreativ når det gjaldt øl-innkjøp.

 

Så, hva anbefaler dere i klassen "bedre" øl? Vil gjerne prøve noe nytt for en gang skyld. Får tilgang til polet, bare så det er sagt.

 

Mvh Edds:)

6660257[/snapback]

Enkelte har anbefalt Nøgne Ø-ølet som selges på polet, men den har ikke jeg smakt.

 

Min anbefaling blir Kronenbourg 1664.

Lenke til kommentar
Ok folkens, skal i bursdag på torsdag, og da tenkte jeg og slå på stortromma/være kreativ når det gjaldt øl-innkjøp.

 

Så, hva anbefaler dere i klassen "bedre" øl? Vil gjerne prøve noe nytt for en gang skyld. Får tilgang til polet, bare så det er sagt.

 

Mvh Edds:)

6660257[/snapback]

 

Sånn out of the blue, med tanke på hva man kan få tak i på en velassortert norsk dagligvarehandel:

 

Newcastle Brown 1/2l bokser, 33 flasker (Ultra har halvliters flasker som ligger så godt i hånda at du tror du driver og håndhilser på selve kongen av øl og alt som har med øl å gjøre. Kjøp minst to!)

Warsteiner - 1/2l boks, en særdeles frisk og tynn (og tysk) pils som tåler ekstrem kulde.

Nordlandspils - 1/2l bokser/bjønnunger - en solid pils, smaker som norsk pils skal smake. Dette er ølet du fortsetter kvelden med.

Murphy's Red - 1/2l bokser - irsk ale, og det nærmeste man kommer Smithwicks. (glem Kilkenny)

Guinness (forklaring unødvendig, og trenger du forklaring er du denne uverdig)

Boddingtons pub ale, 1/2l boks, kremaktig skum, engelsk ettersmak. Du vil kjøpe alle albumene til Oasis etter denne.

 

Polet?

Tja, selger de Carnegie Porter enda? En stund siden jeg har sett det. 1/2 liters flasker med porterøl. (ser ut som stout, smaker himmelsk, og kan med fordel og innlevelse bøttes i bøtter og spann. Dog er flasker å anbefale)

Bass - småflasker, legendarisk øl, du tror du befinner deg i en engelsk tv-serie fra 1974. (NB, hvis du virkelig tror det, er det å tide å kaste seg over Nordlandspilsen)

 

Velvel, noen forslag ihvertfall, og det finnes mye annet godt der ute.

Lenke til kommentar
Ølet: Urquell-Flaske-Glass-175b.jpg

 

Den originale pilsen fra Tsjekkia!

6580224[/snapback]

Må si meg enig. Bedre øl enn dette har jeg aldri smakt. I hvert fall ikke av det som kjøpes på flaske/boks. Desverre forsvant det brettet jeg tok med hjem i sommer alt for raskt :no:

 

Killkenny er også bra i den mørkere sjangeren og det Kanadiske Labatts "50" (cinquante) blant de lyse. Norske "Odin" (Coops merkevare) er faktisk også ganske bra.

Lenke til kommentar
Ok folkens, skal i bursdag på torsdag, og da tenkte jeg og slå på stortromma/være kreativ når det gjaldt øl-innkjøp.

 

Så, hva anbefaler dere i klassen "bedre" øl? Vil gjerne prøve noe nytt for en gang skyld. Får tilgang til polet, bare så det er sagt.

 

Mvh Edds:)

6660257[/snapback]

 

*snip*

6662447[/snapback]

 

Tusen takk! Ser ut til at jeg må kjøpe litt av hvert av dette. :dribble:

Skal se hva jeg får tak i på rema/ica, men jeg må nok en tur på polet hvis jeg skal ha tak i en skvett med Kronenbourg 1664. :)

Lenke til kommentar
Ølet: Urquell-Flaske-Glass-175b.jpg

 

Den originale pilsen fra Tsjekkia!

6580224[/snapback]

Må si meg enig. Bedre øl enn dette har jeg aldri smakt. I hvert fall ikke av det som kjøpes på flaske/boks. Desverre forsvant det brettet jeg tok med hjem i sommer alt for raskt :no:

 

Killkenny er også bra i den mørkere sjangeren og det Kanadiske Labatts "50" (cinquante) blant de lyse. Norske "Odin" (Coops merkevare) er faktisk også ganske bra.

6662602[/snapback]

 

Du får kjøpt 1/2 bokser med Urquell både her og der. Sist sett på Ica.

 

Når det gjelder Odin må jeg erklære meg hylende og brølende uenig, dette ølet smaker omtrent like godt som Seidel. Det vil si, like godt som norsk tuborg i et glass som har stått i to døgn, for deretter ha blitt gjenopplivet av en smule fizz fra en SodaStream. Ugh, og Urk, og Æsj og en god del (flere enn jeg kommer på) andre negative reaksjoner.

 

Skal man først velte seg i billig elendighet er Borg det minst ubehagelige alternativet.

 

(og igjen må jeg påpeke at mine uttalelser er basert på min egen og ingen andres smak. Det bør imidlertid legges til at jeg kjenner opptil flere som er enige med meg. Alltid flott med "vel, jeg kjenner en som"-argumentet)

Lenke til kommentar

Hm.

 

Av «lager» synes jeg Tuborg 0,33 glir helt flotters ned til hverdags, men har jeg litt mer penger mellom hendene så kjøper jeg gjerne Hansa eller Carlsberg. Hansa fatøl er veldig godt hvis man får til riktig temperatur på det f.eks. Ellers, så er det jo veldig kjekt med steder som Mikrobryggeriet, som selger aldeles fantastiske ølsorter til en mildt ublu pris. Juleølet er å anbefale om en har lyst til å bli helt fette åndssvak full på kort tid (forutsetter at man har litt innabords fra før av, men likevel).

 

Av «ordentlig» øl har vi «Belhaven St. Andrews Ale», som er det desidert beste brygget jeg tillater ganen, men som dessverre ikke er spesielt utbredt. En kan jo også ta til takke med «Kilkenny» eller «Guinness» om en er på den lokale butikken og skal kose seg med øl.

Lenke til kommentar
Ellers, så er det jo veldig kjekt med steder som Mikrobryggeriet, som selger aldeles fantastiske ølsorter til en mildt ublu pris. Juleølet er å anbefale om en har lyst til å bli helt fette åndssvak full på kort tid (forutsetter at man har litt innabords fra før av, men likevel).

6662868[/snapback]

 

Mener du mikrobryggeriet Trondheim eller Oslo? Trondheims Mikrobryggeri er ikke mye å skryte av, til tross for gode lokaler og velfundert ølmeny. Ølet de brygger er dessverre preget av en kraftig og ikke spesielt god ettersmak som gjør seg gjeldende i alle øltypene de brygger. Kanskje med unntak av Trondhjemspilsen, som desverre ikke smaker særlig mye bedre enn (nevnt tidligere av forfatter) Borg.

 

Nevnte ettersmak/ganefarge/drøvelhukommelse er ikke spesielt god, og når alt (Porter, IPA, Stout, Amber Ale) smaker det samme når syvende kommer til sist, blir det et en skuffende opplevelse. Og jeg har blitt skuffet maaaaange ganger. (bor i Trondheim)

 

Når det er sagt: Har man en visjon om å bli dritings i fylla er jo et mikrobryggeri et knakende godt scenario for denslags. Siden de ofte brygger øl som er sterkere enn den sedvanlige pilsner Hvermansen får kjøpt andre steder.

 

Når det er sagt, Mikrobryggeriet i Oslo skal ikke omtales av undertegnede, da nevnte undertegnede kun har vært der to eller tre ganger, og da i en tilstand som gjør det fullstendig umulig å vurdere øl og dets fortreffelighet med troverdighet.

Lenke til kommentar
Norske "Odin" (Coops merkevare) er faktisk også ganske bra.

Odin er et fryktelig godt øl til en liten penge. Men det er ikke norsk, og det er ei heller Coops merkevare såvidt meg bekjent.

 

Odin er brygget av Faxe Bryggeri i Danmark. Vet ikke helt hvor i landet, men mener at Odin opprinnelig kom fra Viborg.

 

EDIT: Det er mulig at Coop importerer Odin fra Danmark, dette fordi jeg ikke har sett Odin andre steder enn på Coop-butikker i Norge.

Endret av MrSifter
Lenke til kommentar
Odin er et fryktelig godt øl til en liten penge.

6663454[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. Som sagt: Odin smaker som resultatet av at en gjeng med vestlandske øl-etterlignere skulle forsøke å lage øl av vannet som ble igjen av å koke ull, tilsatt det de trodde var øl-ekstrakt, men som simpelthen var smaks-stoffer fra forrige års vaskevann fra det tyrkiske fotball-landslagets sokkevask.

 

Om dette skulle være verdt "en liten penge" snakker vi om verdens minste penge, nemlig pytt-pytt-wakka-wakka. Oversatt i norsk valuta vil pytt-pytt-wakka-wakka bety omtrent 20 øre.

 

(Igjen: min subjektive mening)

Lenke til kommentar
Har lagt merke til at dei fleste som liker Tuborg ikkje er gamle nok til å kjøpe øl eingang. :hmm:

6644270[/snapback]

Billig og høy alkohold-prosent. Sånn vi liker'n :p

Men man må snakke engelsk! Det fikser biffen.. Da lar de deg alltid kjøpe.

 

Det blir nok tuborg-sixpack neste helg. Som vanlig. Carlsberg er grusomt, med mindre du har fått i deg en del før du begynner å drikke det.

Lenke til kommentar
Jeg skal inrømme, jeg har syndet. I går natt så kom tørsten til meg og det eneste jeg kunne finne var Hansa lavkarbo. Hvilken mann med respekt for seg selv ville la sine lepper innta noe slikt?

 

Men det gjorde jeg, og det smakte faktisk helt greit, men det var ikke mye ølsmak igjen. Den ble sikkert fjernet med alle de fæle karbohydratene.

6663862[/snapback]

 

Har faktisk smakt den selv, i ca same situasjon som deg, og den er ikke så ille. Litt tynn som du sier, men den gikk ned! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...