moray Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Lurer på hva slags insekt jeg har tatt bilde av her? De biter som bare f... Mer plagsom enn kleggen i år her jeg bor, selv om mange jeg har snakket med mener at det er ekstremt mye klegg i år. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Ikkje heilt same fargen på augo, men elles veldig likt denne her: Dette er ein såkalla Chrysops Relictus, eller blinding på godt norsk. Sjå til dømes her: http://no.wikipedia.org/wiki/Klegger Endret 29. juli 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
moray Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 En blinding ja. Ja, det må jo være den. Takk for svar. Ikke sett denne typen klegg før. Denne typen er jeg imidlertid mer vant til å bli spist av: Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 apropos insekter. Hva i all verden driver de med når de gnir seg på "hendene"?? Ser ut som de godter seg over noe. Har fulgt litt med på insekter når de lander rett foran meg. Så stopper de opp og gnir seg bare Hva gjør de? Lenke til kommentar
moray Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Vasker seg, kanskje? Ikke godt å si. Kanskje det er noen entomologikere her. Er bildet i første post en art dere er vant med? Så den første gang i fjor. Bråker ganske mye når den flyr i motsetning til den kleggtypen jeg er vant til, men den er til gjengjeld mer flinkere til å fly. Fikk ikke opp bildet jeg la ut, her er det: Endret 29. juli 2006 av morcan Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 blindinger eter basj. Hva i helskotten er dette for noe da? Beklager dårlig kamera (K700i) :!: Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Er bildet i første post en art dere er vant med?6581655[/snapback] Er van med både denne typen og den du posta eit bilete av lenger nede der eg kjem ifrå (Setesdal). Eg vil nok tru at det er mest blinding her, men det går opp og ned. Endret 30. juli 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Er bildet i første post en art dere er vant med? Så den første gang i fjor. Bråker ganske mye når den flyr i motsetning til den kleggtypen jeg er vant til, men den er til gjengjeld mer flinkere til å fly.6581655[/snapback] Förste og siste gangen jeg saa dette insektet var for noen dager siden. Om kvelden flöy den inn paa rommet mitt fordi det var lyst og varmt. Den braakte utrolig og var litt mindre enn ei humle. Min störste fobi er insekter, spesielt insekter som kan stikke, samt insekter som jeg ikke kjenner til. Jeg fikk for aa si det mildt angst og sprang ut av rommet. Da jeg kom tilbake satt den paa en vegg. Jeg tok en fluesmekker, bevegde meg mot den, men klarte ikke aa slaa den. Etter kanskje 40 minutter klarte jeg endelig aa drepe den. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Er det ikke Blindingen som er helt stille når den flyr? Derfor er den skummel. Det har jeg lært. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) De der drepte jeg kanskje 50 av mens jeg var på ferie. Makan til irriterende insekt. En av de spilte jeg baseball med - han kom flyvende, og jeg sto klar med fluesmekkern og skøyt han i retur. :!: Endret 30. juli 2006 av ahpadt Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 der vi har hytte, er det noe vi kaller "geit klegg" de biter noe jævlig.. hytta ligger i Løten. men finner ikkenoe om Geit klegg på google.. den er grå værtfall.. heter den det, eller noe annet? noen som vet? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 hater slike ekle innsekter! takler dem ikke.. Fint med Elektrisk Fluesmekker fra japan Svir hele dritten Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Mens vi er inne på uidentifiserbare insekter, er det noen som vet hva slags type veps man kan se på denne siden her: http://www.numedal.net/admin/print.aspx?Ar...330&MenuID=8954 Jeg søkte på google etter kjempeveps etter å ha sett en slik utenfor huset her for litt tid siden, og fant den siden, men de vet tydeligvis heller ikke hva den egentlig heter og kaller den bare kjempeveps. Kan hilse og si at de er svære også, vingene på den jeg så var omtrent som middels store øyenstikkervinger! Det sier litt om hvor stor selve vepsen er når dere kikker på bildene... Den virket også til å kunne glidefly litt innimellom slik øyenstikkere kan, men den bevegde vingene mye mer. Var et skikkelig spetakkel til summing den lagde med vingene, jeg ble nesten litt redd. Har bare sett slike veps to ganger før. Edit: Fant det ut selv faktisk Er visst en kjempetreveps ifølge http://natmus.uio.no/zoomus/minste_husdyr/...mpetreveps.html og er helt ufarlig. Puh! Endret 30. juli 2006 av jonmagne Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 blindinger eter basj. Hva i helskotten er dette for noe da? Beklager dårlig kamera (K700i) :!: 6582268[/snapback] Det er en nattsvermer. Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 der vi har hytte, er det noe vi kaller "geit klegg" de biter noe jævlig.. hytta ligger i Løten. men finner ikkenoe om Geit klegg på google.. den er grå værtfall.. heter den det, eller noe annet? noen som vet? 6584788[/snapback] Sikkert det samme som vi kaller hestklegg. Den er stille når den flyr og biter. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 blindinger eter basj. Hva i helskotten er dette for noe da? Beklager dårlig kamera (K700i) :!: 6582268[/snapback] Det er en nattsvermer. 6589516[/snapback] Er du helt sikker på det? Den va veldi stor, på størrelse med en 3.5" harddisk. Annet bedre bilde Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Ja, mener det. Ligner på en sommerfugl, bare 'tykkere'. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Den va veldi stor, på størrelse med en 3.5" harddisk.6593117[/snapback] Såpass! Den største eg har sett var på storleik med ein snusboks, og eg tykte no den var stor - men det vert ikkje rare greiene i forhold til den kompisen din! Har du lagt ut kraftfor med veksthormonar til han? Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Den va veldi stor, på størrelse med en 3.5" harddisk.6593117[/snapback] Såpass! Den største eg har sett var på storleik med ein snusboks, og eg tykte no den var stor - men det vert ikkje rare greiene i forhold til den kompisen din! Har du lagt ut kraftfor med veksthormonar til han? 6614641[/snapback] Nei har nok ikke det, var hos bestemora mi i Hong Kong da jeg fikk øye på det. Bredden er nok som en 2.5" floppy-disk og lengden som en harddisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå