k-orm Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Den AC'en fra Elkjøp har jeg prøvd, kjøpte den for 1 måneds tid siden, men kan ikke skryte så mye av den.. en liten del av rommet ble nedkjølt (fikk ihvertfall luftstrøm, som med vanlig vifte), og resten av rommet ble grisevarmt og klamt. Den "dritten" der hjelper med andre ord ikke Tror du brukte den feil da. En slik kompakt aircondition enhet har både den kalde og varme siden i samme kasse. Altså kjølemediet tar varmen fra den kalde "radiatoren" gjennom kompressoren til den varme "radiatoren". Det er vifter som blåser luft gjennom begge radiatorene. Det du gjorde var at du lot den varme luften blåse ut i soverommet, og ikke ut vinduet/ lufteventil.En kompis har en kompakt AC der varmluften blir ført i fleksibel slange ut en lufteventil. http://en.wikipedia.org/wiki/Air-condition...ir_conditioners Lenke til kommentar
blla Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 genial ide, det der med vannkjølt dyne (*mine innlegg*) hva med å la ei flette med vannslangen gå gjennom aircondition-dingsen din eller kjøleskapet (hvis du har det på rommet da) før den når dyna eller madrassen (tipper det er bedre å legge slangene gjennom madrassen). La vannet komme fra springen eller bruk en pumpe så du kan bruke det samme vannet om igjen. Hmmmmm. kommer ikke på noe som kan brukes til pumpe, men du finner sikkert noe dritt på biltema som kan brukes. Hadde det ikke vært fordi jeg har en behagelig temperatur på rommet mitt, hadde det værd kult å lage noe slikt Lenke til kommentar
Espenhh Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Varmepumpe.... Dyrt, men funker bra Kanskje litt over ditt budsjett, men Kjøp et par pakker istbitposer, fyll vann og legg i fryseren. Legg dem oppå en tynn dyne du har på deg, og sov godt... Blir litt vått pga kondens, men det merker du ikke noe til siden du sover uansett (bortsett fra at du omtrent GARANTERT blir forkjølet )... En annen god ide... Om du først skal mekke vannkjølt seng, så må jo en vannseng være ideelt... Med et slags gjennomstrømningssystem som kjøler "vannet"... Stå på Edit: Hva om du bruker sånne isbitposer til å henge foran vifta... Funker kanskje "litt" Endret 2. august 2006 av Espenhh Lenke til kommentar
Mo-BIL-Con Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Har du prøvd å ts en ISkald dusj før du legger deg? Eller så må du bare kjøpe deg vannseng, og fulle på isvann;) Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Har du prøvd å ts en ISkald dusj før du legger deg?Eller så må du bare kjøpe deg vannseng, og fulle på isvann;) 6601580[/snapback] det beste er faktisk å ta en varm dusj når det er varmt i været. Da blir det straks mye kjøligere etterpå. Har god tro på vannseng ideen, med et sirkulasjonssystem. Pass på så du ikke blir forkjøla da Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Kjøp deg vannseng, og kjør kjøling på vannet i den? Lenke til kommentar
DanielJ Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Må ikke gulvet tåle en god del, for å kunne takle en "proper" vannseng? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvor mange forumbrukere trengs det for å finne en komfortabel sovemåte om sommeren? Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 1. Sørg for å ha gjennomtrekk i rommet (ha oppe en dør og et vindu for eksempel) 2. Slå av alt som genererer ekstra varme (ja, det inkluderer pcen din hvis du har den på soverommet!) 3. Prøv å få trekk fra vindu mot sengen din ved å ha gardinene nesten helt lukket med bare en liten åpning som fører luften mot senga. Noe som går ann å forske på: Bruk en luftmadrass; istedet for å fylle den med luft, fyll den med kaldt/lunka vann. Kan hende det vil fungere greit som en kaldere overmadrass? Hvis senga di er langt fra bakkenivå så går det jo ann å prøve ligge på gulvet med en enkel madrass? Jo høyere opp mot taket du ligger, jo varmere blir det (naturlig nok, siden varmen stiger opp). Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Det du trenger, er ei SKIKKELIG vifte! Finn tak i en pent brukt snøfresmotor, og monter et saftig vifteblad på veivakslingen. Sett den i vinduskarmen, og monter et durabelig eksosanlegg som peker ut av vinduet så du unngår den verste støyen. Start opp og "get prepared to be blown away"! Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Det du trenger er et brannslokningsapparat av CO2-type; og vips så har du instant nedkjøling av dyne/seng/dame brainiac-style! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Kjøl ned luften i rommet, ikke senga. Du risikerer å bli dausjuk om du gjør det. Beste måte å kjøle ned lufta på er å skaffe seg en varmepumpe. Da har du varme om vinteren og kald luft om sommeren. Sørg for å installere den slik at du ikke får trekk mot deg. Dette gjelder også dere som bruker vifter. Konstant trekk over lang tid kan gi alvorlige helseproblemer senere i livet. Lenke til kommentar
Snoft Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 mange tips her nå =) Hrr, varmepumpe? hørtes dyrt ut ? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Mye sprøtt ute å går her ja Vannseng uten noe varming er faktisk ganske kaldt, om det fortsatt er for varmt, kan man fjerne underdyna også. Er 30 grader på rommet her også også, men går helt fint å sove i vannsenga, iskald ene siden, "passelig" varm på andre ^^ Lenke til kommentar
bj0rn Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Ting trenger ikke nødvendigvis være kalde, så lenge de føles kalde... På rommet mitt i militæret ligger jeg inntil en betongvegg, og den er driiitkald, selv om det er varmt både i rommet og ellers i bygget. Min løsning, lag en sementseng! Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 vel, du kan kjøre komando og legge deg oppå dyna Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) jeg har troen på vannkjøling i senga jeg... fest vannslangen på krana og vips, du får vannet på utsiden og sovet om natta... for ekstra komfort kan du kjøpe flate slanger type DENNE. finner de nok i norge i en sjappe også... There you go - nettbutikk og greier... 25kr per meter eller Jernia, 15meter [...] Konstant trekk over lang tid kan gi alvorlige helseproblemer senere i livet. 6606251[/snapback] som hva? Endret 4. august 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Snoft Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 JaleJale, bra du har trua Men den slangen der, er ikke den for tykk, til at det kalde vannet ikke vil trenge igjennom? Slangen må jo være tynn nok til at den blir kald på utsiden, hjelper ikke med gjennomstrømmende vann, om den er isolert! Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 jeg har troen på vannkjøling i senga jeg... fest vannslangen på krana og vips, du får vannet på utsiden og sovet om natta... for ekstra komfort kan du kjøpe flate slanger type DENNE. finner de nok i norge i en sjappe også... There you go - nettbutikk og greier... 25kr per meter eller Jernia, 15meter [...] Konstant trekk over lang tid kan gi alvorlige helseproblemer senere i livet. 6606251[/snapback] som hva? 6612749[/snapback] haha, må nesten le litt ,jeg ... lensepumpe slange av alle ting ... du vet den blir rund når det blir trykk i den? Lenke til kommentar
Snoft Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Ja, om du har lest første posten (Husker ikke om jeg skrev det der engang ) så skal jeg ihvertfall "bygge" slangene ned i overmadrassen, skjære til spor, så legger jeg slangen der, slenger laken over, så har jeg da kontakt med madrassen, mens slangene ligger helt i overflaten, men i samma høyde osv med overmadrassen. Hovedproblemet her er at kabelen må være tynn nok til å det kalde vannet trekker igjennom og kjøler ned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå