Gå til innhold

RFI: Paralellkobling (og lading) av batterier


Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette et ekstra batteri på scooteren (siden jeg har det liggende) -det er dobbelt så mange ampere-timer som det originale, så jeg burde aldri gå tom for strøm igjen.

 

Kan jeg uten videre paralell-koble dette batteriet med det originale, eller vil dynamoen da ikke lade dem nok?

 

Noen som har noe input?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dynamoen gir vel ut en spesifikk ladestrøm som vil forgreine seg over batteriene. Tror jeg.

 

Men hvordan klarer du å gå tom for strøm? Har du ekstra utstyr som står på selv om du ikke har tenninga på?

6580050[/snapback]

Flott, sa da kan jeg bare sette i gang, altså? Det er bare alarmen og en LED-blinker som står på konstant, men manualen nevner at det er såpass lite kapasitet på orinial-batteriet at kick-starten anbefales brukt istedenfor batteri-start ved korte turer -da burde vel en tripling av batteri-kapasiteten være av det gode?

Lenke til kommentar

Tingen er at fordi dette er to helt forskjellige batterier (forskjellig merke og kapasitet) så har de nok en indre motstand i seg som er ganske forskjellig fra hverandre. Dette kan, og vil mest sannsynlig gi en skjev lading av batteriene. Det vil fungere, men om det fungerer tilfredstillende er opptil deg å bedømme.

En bedre løsning (i mine øyne) vil være å bytte ut originalbatteriet med et med høyere kapasitet.

Lenke til kommentar
Tingen er at fordi dette er to helt forskjellige batterier (forskjellig merke og kapasitet) så har de nok en indre motstand i seg som er ganske forskjellig fra hverandre. Dette kan, og vil mest sannsynlig gi en skjev lading av batteriene. Det vil fungere, men om det fungerer tilfredstillende er opptil deg å bedømme.

En bedre løsning (i mine øyne) vil være å bytte ut originalbatteriet med et med høyere kapasitet.

6583302[/snapback]

Ja, de er vidt forskjellige: Original-batteriet er et vanlig MC-batteri og det andre jeg har er et rullestol-batteri.

 

Hmm -kanskje lade dem via to kretser: Det ene på "vanlig" måte (står som det er), og la det andre stå på kjørelys-kretsen?

 

Er selvsagt mest ute etter å bruke det batteriet som ellers bare ligger og slenger, så å kjøpe nytt er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å lage to konstantstrømsgeneratorer som fordeler strømmen slik du vil ha den, eller en lader som lader først det ene en stund, og så det andre en stund. Men jeg tror jeg ville prøvd kun en paralellkopling først, da det kan hende det fungerer greit. :)

 

Når det batteriet med liten indre motstand blir ladet opp, faller jo differansespenningen, og dermed (mest sannsynlig) også strømmen og mer blir tilgjengelig for det andre batteriet som er tyngre å lade.

Kanskje...

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å lage to konstantstrømsgeneratorer som fordeler strømmen slik du vil ha den, eller en lader som lader først det ene en stund, og så det andre en stund. Men jeg tror jeg ville prøvd kun en paralellkopling først, da det kan hende det fungerer greit. :)

 

Når det batteriet med liten indre motstand blir ladet opp, faller jo differansespenningen, og dermed (mest sannsynlig) også strømmen og mer blir tilgjengelig for det andre batteriet som er tyngre å lade.

Kanskje...

6583450[/snapback]

 

Det er ikke ladingen som er problemet, men heller at man har en sluttet krets i hvilestilling. Dvs mens man ikke lader vil batteriene forsøke å jevne ut spenningsforskjellen på hverandre, og dermed lade seg ut over indremotstanden over tid. Kan ta lang eller kort tid, poenget er at man taper kapasitet.

 

Under lading vil det ikke være noe problem, batteriene vil 'justere' seg til selv. Man lader rekker med 10-20 batterier uten problem på verksteder...

 

Ved tilkobling kan det smelle. Du tar et fullt batteri og kobler til ett tomt, og på 0 sekunder vil det fulle forsøke å levere all strømmen det kan over til det tomme. Kan være farlig...

 

Alt i alt, verden er enklere med bare ett batteri. En scooter har ikke behov for hvilestrøm normalt sett. I båter og bobiler er dette derimot et problem man må løse. Som oftest med dyre regulatorer, men hjemmesnekkrete løsninger med dioder kan og fungere.

 

PS! Scooteren din skal i utgangspunktet ikke gå tom for strøm, så det er mye sannsynlig at batteriet ditt ikke er bra hvis det er et problem for deg. Det koster ikke mange kronene (2-3 tanker:P) for et nytt batteri på Biltema med høyere kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...